1. Aantal sociale bedrijven in de lift
In ons land zijn sociale ondernemingen hot en het aantal is alsmaar stijgende, want volgens een schatting van ABN Amro zijn er inmiddels zo’n 4.000 tot 5.000 van deze ‘socials’ die zo’n 50.000 à 70.000 medewerkers van werk voorzien. Bekende voorbeelden van bedrijven die een maatschappelijke missie voorop hebben staan zijn ondere andere Tony Chocolony, Dopper en Beebox. Grootste struikelblok blijft de toegang tot geld. De ‘bank anno nu’ schat dat op korte en middellange termijn minimaal zo’n 1 tot 1,5 miljard euro nodig is, op lange termijn bedraagt de kapitaalbehoefte naar schatting 4,5 tot 5 miljard euro.
2. Startup komt met deel-AOV voor zzp’ers
Goed nieuws voor de 1 miljoen zzp’ers in Nederland: vanaf vandaag kunnen ze zich op een nieuwe manier indekken tegen arbeidsongeschiktheid. Het gaat om SharePeople, een platform waarmee de zzp’ers hun risico’s voortaan onderling met elkaar delen. Oprichters Cosmas Blaauw en Rutger Abbink richten zich met hun risk-sharing platform eerst op de relatief dure arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor zzp’ers; op termijn wil de startup een volwaardig alternatief bieden voor allerlei soorten verzekeringen. SharePeople is één van de deelnemers aan Startupbootcamp Smart City & Living 2017.
3. Mokum schreeuwt om startups
De gemeente Amterdam heeft twintig maatschappelijke vraagstukken uitgeschreven waar startups een oplossing voor mogen bedenken. Via het programma ‘Startup in Residence‘, dat voor de derde maal opgezet wordt, kunnen startups samen met de gemeente aan de slag met vragen als hoe houden we de stad schoon?, hoe verminderen we voedselverspilling? en hoe krijgen we een circulaire stad?. Inschrijven kan tot en met 8 oktober.
4. Drie ton groeigeld voor TU Delft spin-off
Mayht heeft 300.000 euro aan investeringsgeld opgehaald bij de Zuid-Hollandse investeerder Uniiq. Met de drie ton wil de luidspreker-startup hun product naar de markt brengen. Mayht is een TU Delft spin-off onder leiding van de broers Timothy en Mattias Scheek, die dankzij een revolutionaire luidsprekertechnologie krachtige drivers in een kleinere behuizing kan plaatsen met behoud van geluidskwaliteit. Dat betekent dat de Delftse startup luidsprekers compacter, krachtiger en goedkoper kan produceren dan conventionele speakers.
5. ‘Falen’ niet van invloed op toekomstige investeringen
Er heerst nogal een stigma rondom de ‘falende ondernemer‘. Maar dat investeerders hun geld (liever) toevertrouwen aan een ondernemer die zijn hoofd al een keer gestoten heeft, blijkt nu ook uit onderzoek. Uit het onderzoek van onder andere Prof. Dr. Mirjam van Praag van de Copenhagen Business School en de Universiteit van Amsterdam blijkt dat falen in het verleden niet noodzakelijk leidt tot een lagere waardering van de ondernemer en dus een lagere financiering van geldschieters. “Iedereen kan een keer pech hebben”, aldus Van Praag, “zolang je hier maar transparant over bent richting investeerders.”
6. En dan dit: wear it like Zuckerberg
Wanneer je je ogen dicht doet en de naam Mark Zuckerberg hoort, komt er meteen een man in een grijs shirt je gedachte binnen. En je kunt je nu helemaal kleden naar de topman van Facebook, maar dan net iets goedkoper. Via Zuckerbergshirt.com kun je voor 40 euro je eigen grijze shirt bestellen: het handelsmerk van Zuckerberg. Hoewel het zaakje geldklopperij lijkt, blijkt de oprichter van de website wel serieus. De opbrengst gaat namelijk naar de goededoelenstichting van Zuckerberg.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van donderdag 20 juli. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:
✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum