Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inspirerende 40 van 2023: Too Good To Go voert weer de lijst aan

Too Good To Go is voor het vijfde jaar op rij de winnaar van de Inspirerende 40, het jaarlijkse onderzoek naar de meest inspirerende bedrijven van adviesbureau Synergie. Opvallende nieuwkomer is chipmachinemaker ASML, dat op plek twee staat.

inspirerende 40 2023

De Inspirerende 40 zijn donderdag bekendgemaakt tijdens het businessfestival Impact on the Beach in Scheveningen. Ook werden de 25 ‘Ones2watch’ onthuld: nog vrij onbekende impactbedrijven die flink groeien.

Het onderzoek naar de meest inspirerende organisaties van Nederland is voor de 13e keer uitgevoerd. Adviesbureau Synergie werkte daarvoor samen met met data- en onderzoeksbedrijven Dynata en DataIM.

Om de volgorde te bepalen, vroegen de onderzoekers de ruim 5.800 respondenten om organisaties te beoordelen met een score op vier thema’s: hun visie, innovatievermogen, klantervaring en hoe ze relaties met klanten onderhouden.

Too Good To Go meest inspirerende bedrijf

Voor het vijfde jaar op rij is Too Good To Go de grote winnaar van de Inspirerende 40. Op nummer twee staat ASML, als nieuwkomer in de lijst. ‘Dat heeft er vooral te maken dat ze in april veel in het nieuws waren na de nieuwe exportbeperkingen voor ASML-machines. Daardoor is het bedrijf op gaan vallen bij mensen’, zegt Jelmer van der Meulen, initiatiefnemer van de Inspirerende 40.

Lees ook: Waarom ze bij ASML innoveren met mensen met autisme en ADHD

De grootste stijger van dit jaar is Nike, dat bij de vorige editie net buiten de lijst viel en nu op plek acht staat. Ook Swapfiets, Intratuin, Oatly en Vinted zijn flink geklommen. Organisaties die uit de lijst zijn verdwenen zijn onder meer de Consumentenbond, Van Gogh Museum, Ekoplaza en Picnic.

Opvallend is dat de stijgers veelal bedrijven zijn die de ‘what’s in it for me?’-vraag hoog in het vaandel hebben staan, zegt Van der Meulen. ‘Onder de economische druk hadden we verwacht dat mensen minder idealistisch zouden zijn in maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Maar beide waardes worden nog steeds het meest genoemd als we denken aan een inspirerende organisatie.’

De Inspirerende 40 van 2023

1 Too Good To Go
2 ASML
3 Fairtrade Original
4 Lush
5 Seepje
6 Rainforest Alliance
7 Rituals
8 Nike
9 Swapfiets
10 Lego
11 Dopper
12 Marcel’s Green Soap
13 Samsung
14 Sonos
15 Tony’s Chocolonely
16 Dille & Kamille
17 Miele
18 Bugaboo
19 Follow the Money
20 Velux
21 Netflix
22 Oatly
23 Apple
24 Polestar
25 Vinted
26 Intratuin
27 ANWB
28 Efteling
29 Vegetarische Slager
30 Ikea
31 bol.com
32 Greenwheels
33 The Body Shop
34 Tesla
35 Auping
36 Coolblue
37 Vivera
38 Gazelle
39 Adidas
40 Douwe Egberts

Angst voor greenwashing

Wel komt er steeds meer argwaan tegenover organisaties die de wereld zouden verbeteren. De angst voor greenwashing kan daar een onderdeel van zijn. Van de 128 organisaties die onder de loep zijn genomen zijn er 80 in eindscore gedaald. De scepsis tegenover organisaties groeit dus.

Veel duurzaamheidsvraagstukken worden ook steeds zichtbaarder, zegt Van der Meulen. ‘Je kan geen krant openslaan of er staat iets over een bosbrand of hittegolf. Steeds meer mensen vragen zich af: bieden organisaties nog wel handelingsperspectief?’

Mensen hebben dan ook steeds meer behoefte aan organisaties die hen persoonlijk stimuleren om te veranderen, zoals Intratuin. Of HappySoaps, die niet voor niets de nummer één is onder de 25 Ones2watch. ‘Het geeft mensen het gevoel dat verandering toch mogelijk is’, verklaart Van der Meulen.

Impact on the Beach

Het evenement Impact on the Beach is voor het tweede jaar georganiseerd door adviesbureau Synergie, in samenwerking met diverse partners. In Scheveningen zijn 365 ondernemers bij elkaar gebracht – één voor elke dag van het jaar – om kennis, ervaring en inspiratie uit te wisselen. Het businessfestival wordt georganiseerd zonder winstoogmerk en heeft als doel de overgang naar maatschappelijk positieve organisaties te versnellen.

De Inspirerende 40 is net als Impact on the Beach een project van Synergie. Dit adviesbureau helpt organisaties transformeren om duurzame impact te maken. Synergie is tevens een B Corp.