De Van Gendthallen in Amsterdam-Oost zijn vijf grote fabriekshallen waar vroeger onder meer stoommachines en locomotieven werden gemaakt. Het is een imposant complex, dat op dit moment wordt verbouwd om plaats te maken voor horeca, startups, winkels en meer.
In een deel dat al af is, zetelt Ubed. Tegen de hoge muren staan matrassen in verschillende maten en in een hoek staat een bed. ‘Ga maar eens liggen’, zegt ceo Wouter Simons. Dat laten wij ons geen twee keer zeggen.
Matras van recyclebare materialen
Per jaar worden in Nederland zo’n 1,5 miljoen gebruikte matrassen weggegooid. Een partij als RetourMatras maakt daar weer nieuwe grondstoffen van, maar het gaat daarbij om downcycling. ‘Veel matrassen worden uiteindelijk vermalen en verwerkt tot judomatten of isolatiemateriaal’, zegt Simons. Van een oud matras wordt nooit een nieuw matras gemaakt.
Dat kan anders, vindt Ubed.
‘Reguliere matrassen zijn vaak van schuim en daardoor moeilijk te recyclen, bijvoorbeeld doordat er chemische stoffen worden gebruikt om delen aan elkaar te hechten’, vertelt Simons. ‘Wij hebben een matras ontwikkeld waarvan we de materialen aan het eind van de levensduur terug kunnen nemen om deze weer te gebruiken in onze eigen matrassen.’
De matrassen van Ubed bestaan volledig uit polyester en metalen veren, zonder verdere chemische stoffen.
Modulair en makkelijk te reinigen
Een ander kenmerk is dat de matrassen modulair zijn. Ze bestaan uit meerdere lagen die afzonderlijk kunnen worden verwisseld. Zo hoeft als een onderdeel sneller slijt dan een ander niet de hele matras te worden vervangen, wat de levensduur verlengt. En als een gebruiker toch liever op een iets hardere of zachtere ondergrond ligt, kan dat door slechts één laag te vervangen.
‘Nog een voordeel is dat je de toplaag kan afritsen en in de was kan stoppen, terwijl je de laag eronder onder de douche kan schoonspoelen’, voegt Simons toe.
Daarnaast heeft Ubed ook nagedacht over de levering. ‘Wij komen ‘m zelf brengen in transporthoezen die we vervolgens weer mee terug kunnen nemen.’ En als de matras of een onderdeel op is, haalt Ubed het weer op.
Comfort voor twee personen
Natuurlijk is het duurzame aspect van de matrassen belangrijk, maar ook – of misschien zelfs juist – het comfort van de gebruiker speelt bij Ubed een grote rol. Zo tackelt de matras een voor velen bekend probleem.
‘Als twee mensen op één matras slapen, is dat kans groot dat ze verschillende voorkeuren hebben’, legt hoofd marketing Bram Evers uit. ‘De een houdt van een warmer of kouder matras, de ander heeft het graag harder of zachter.’
De uitkomst daarvan is vaak een compromis over een tweepersoonsmatras, of twee aparte matrassen met een kloof in het midden.
‘Doordat wij matrassen maken die per kant op basis van gewicht, lengte en slaaphouding worden ingesteld, slaapt iedereen op het juiste matras’, stelt Evers. Dat betekent dat twee mensen op één egaal matras ieder naar hun eigen voorkeuren kunnen liggen.
Daarnaast is het matras gemaakt om optimaal te ventileren, wat de marketeer demonstreert door zijn gezicht erin te begraven en rustig door te praten. ‘Zo kan iedereen de ideale slaaptemperatuur behouden.’
Wat kost een Ubed?
De matrassen van Ubed zijn te bestellen via hun website. Een eenpersoons matras van 90 x 200 cm kost 1.149 euro, voor een tweepersoons (160 x 200 cm) ben je 2.049 euro kwijt.
Levensduur van matrassen verlengen
Het ontwerp voor de Ubed-matras komt van Frans de la Haye. De industrieel ontwerper maakte eerder furore met het succesvolle Auronde-bed, en er zal geen automobilist zijn die nog nooit bij een door hem ontworpen benzinepomp heeft getankt.
‘Frans ontwerpt altijd met de gebruiker en het milieu in gedachten’, vertelt Evers. ‘Daarbij kijkt hij vooral naar hoe de levensduur van een product verlengd kan worden om zo uiteindelijk minder materiaal en energie te verbruiken.’
De inzichten van De la Haye, die jaren geleden al riep dat het schuim in matrassen slecht is voor het milieu, leiden uiteindelijk tot het eerste ontwerp van de matras en in 2015 tot de oprichting van Ubed. Nadat het bedrijf een paar jaar op de plank blijft liggen, gaat De la Haye er in 2019 mee naar ondernemer Eduard Zanen.
Ook hij heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Samen betrekken ze kort daarna Simons, die technische bedrijfskunde en econometrie studeerde en op dat moment bij Shell werkt, erbij om de dagelijkse leiding van het bedrijf op zich te nemen. ‘Toen kreeg het echt vleugels.’
Het team van Ubed:
Een aantal jaar later sluit Evers aan. ‘Tot dat moment ging alles door mijn handen, maar dat werd te veel’, zegt Simons. ‘Daarnaast beschik ik niet over de marketingkennis die Bram heeft.’
Evers is geen onbekende van Ubed. Simons en hij kennen elkaar al langer en spreken soms over het bedrijf. Dat geeft Evers zoveel energie, dat hij niet lang hoeft na te denken over het aanbod om zich volledig op Ubed te richten.
Nieuwe producten naast matrassen
Met Evers aan boord, gaat Ubed een nieuwe fase in. Het product is inmiddels flink doorontwikkeld, dus het is tijd om het in de markt te zetten. ‘Er was een website maar die moest nog flink getweakt worden’, vertelt Evers. ‘De nieuwe website is in augustus online gegaan en sindsdien zien we dat we steeds meer tractie krijgen.’
In de communicatie met potentiële klanten legt Ubed vooral de nadruk op het comfort van de matrassen. Dat is een bewuste keus. ‘De verantwoording voor duurzaamheid ligt bij producenten’, vindt Simons. ‘Je moet het de consument makkelijk maken om duurzaam te zijn, want uiteindelijk vindt die het het meest belangrijk dat de matras lekker ligt. Dat is dan ook waar wij op ons hebben gericht, maar wij zorgen ook dat aan de achterkant het duurzame aspect op orde is.’
Voor de toekomst zit Simons nog vol plannen. Zo ontwikkelt het bedrijf, naast het matras, ook nieuwe producten. Het Ubed-hoeslaken is bijvoorbeeld sinds kort op de markt. ‘Dat is gemaakt van linnen, want dat is duurzaam en heeft net als het matras een open structuur waardoor het goed ventileert.’
Over wat er nog meer op stapel staat, zwijgen de heren. ‘Er komt iets heel spannends aan.’
Lees meer over impact-ondernemers:
- David Klingen zet koffie zonder koffiebonen, om ontbossing tegen te gaan
- Zonnepanelen uit Nederland? Dat kan, bewijst Solarge
- Jamal Oulel helpt met Socialdebt jongeren met schulden