Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Bedrijf onzichtbaar in maatschappij

Bedrijf onzichtbaar in maatschappij
Je leest nu: Bedrijf onzichtbaar in maatschappij

Nederlanders hebben hoge verwachtingen van de maatschappelijke inzet van het bedrijfsleven. En hoewel menig bedrijf zich nu al inzet voor de maatschappij, zorgt de grote onbekendheid hiervan ervoor dat Nederlanders bedrijven toch slecht beoordelen op dit vlak.

 

 

  • Voor 85 procent is het gegeven of een bedrijf goed is voor mens, milieu en maatschappij van invloed op de aanschaf van producten en diensten;
  • Een kwart ziet dit als één van de belangrijkste overwegingen om al dan niet tot aankoop over te gaan;
  • Ruim veertig procent neemt het maatschappelijke profiel in hoge mate mee in het oordeel al dan niet voor het bedrijf te willen werken;
  • Maatschappelijke programma's hebben een positief effect op het bedrijfsprofiel, maar vaak is deelname eraan onbekend bij het Nederlands publiek.

Maatschappelijke inzet verwacht

Bij het beoordelen van het maatschappelijk profiel van een bedrijf letten veel Nederlanders vooral op zaken die direct in relatie staan tot de bedrijfsvoering. Zoals gezondheid, natuur & milieu, mensenrechten en welvaart. Aspecten die verder af staan van de bedrijfsvoering, zoals onderwijs, sociale samenhang, armoedebestrijding en aandacht voor achterstandsgroepen worden echter ook opvallend vaak genoemd. Dat blijkt uit de eerste Maatschappelijk Imago Monitor van SE Consultancy en Motivaction die het belang van maatschappelijk gedrag van bedrijven in kaart brengt. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 1.500 Nederlanders.

Financiële issues

"Het lijkt erop dat de traditionele rolverdeling waarbij de overheid er voor de burgers is en bedrijven vooral winst moeten maken verleden tijd is. Van bedrijven wordt een maatschappelijke inzet verwacht, ook buiten de bedrijfsvoering om", aldus Bas van Haastrecht, partner SE Consultancy. Opvallend is dat het Nederlands publiek met name vindt dat financiële issues meer aandacht verdienen dan ze nu krijgen. In de top 5 staan het bestrijden van hebzucht, armoedebestrijding en rechtvaardige inkomensverdeling.

Grote bedrijven scoren matig

In het onderzoek is ook gevraagd wat Nederlanders vinden van het  maatschappelijke profiel van Nederlandse bedrijven. De 30 grootste bedrijven van ons land scoren gemiddeld maar net een voldoende (5,6).

Top 5 hoogste scores:

1. Rabobank (6,5)
2. Philips en Campina (6,3)
4. CZ (6,2)
5. Achmea en Eneco (6,1)

Top 5 laagste scores:

1. Shell (4,6)
2. Maxeda (4,9)
3. DSM en Fortis (5)
5. Air France-KLM (5,1)

Maatschappelijke programma’s

Bijna driekwart van de Nederlanders staat positief tegenover het principe dat bedrijven zich als aanvulling op hun bedrijfsvoering actief inzetten voor mens, maatschappij en milieu door bijvoorbeeld maatschappelijke organisaties en goede doelen te ondersteunen met geld, producten, diensten en mensen. Maar bij het opsommen van voorbeelden zoals het Ronald McDonald Kinderfonds, de samenwerking tussen TNT en het World Food Programme en het Mooiste Contact Fonds van KPN, blijkt dat de meeste mensen deze projecten niet of nauwelijks kennen en al helemaal niet bekend zijn met de rol van bedrijven daarin.

Deze programma’s dragen daardoor slechts beperkt bij aan het maatschappelijk bedrijfsprofiel. Nadat in het onderzoek een korte toelichting op deze programma’s werd gegeven, nam in de meeste gevallen het maatschappelijk profiel substantieel toe. Van Haastrecht: "We zien dat veel bedrijven wel actief zijn in de samenleving, maar dit vaak nog ‘verstoppen’. Het onderzoek toont aan dat het publiek een maatschappelijke rol van bedrijven waardeert en daar ook graag informatie over krijgt."

Lees ook het boek Communicatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen of volg de training OR en maatschappelijk verantwoord ondernemen(07-09)