Een goed diversiteitsbeleid biedt veel voordelen. Toch lukt het bedrijven niet hun beleid te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Een boegbeeld brengt daar verandering in.
Organisaties zijn zich ervan bewust dat een goed diversiteitsbeleid uiteindelijk leidt tot betere bedrijfsresultaten en blijvend concurrentievoordeel. Toch slagen slechts weinig organisaties erin hun diversiteitsbeleid te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Maar de inzet van een aansprekend boegbeeld heeft een positieve invloed op de implementatie van diversiteitsbeleid. Dat blijkt uit onderzoek van Berenschot onder negen publieke en private partijen naar de succesfactoren en knelpunten rond diversiteit. De uitkomsten zijn gebundeld in het boek Diversiteit en verandering: De praktijkfactoren die de implementatie van diversiteitsbeleid beïnvloeden.
Trekkers
Kijkend naar de succesfactoren en knelpunten van de diversiteitsbeleiden bij bedrijven, concluderen de onderzoekers dat trekkers essentieel zijn om diversiteit in de organisatie te bevorderen. "Beeldbepalende personen zoals een directeur of lid van de raad van bestuur moeten het onderwerp regelmatig onder de aandacht brengen", zegt Rukiye Sarizeybek, een van de auteurs. "Deze trekkers moeten affiniteit hebben met het onderwerp, het diversiteitsbeleid actief uitdragen en intern zichtbaar zijn." Daarnaast is het belangrijk dat ook elders in de organisatie draagvlak wordt verkregen, zodat de resultaten niet afhankelijk zijn van de inspanningen van één persoon.
Noodzaakbeleving
Een andere voorwaarde voor een succesvolle uitvoering van diversiteitsbeleid is noodzaakbeleving binnen de gehele organisatie. "Een organisatie moet niet blijven steken in een intentie", stelt Sarizeybek. "Leidinggevenden én medewerkers hebben behoefte aan een duidelijke, heldere en vooral toepasbare visie." Bij de start van de implementatie dient een organisatie zich dan ook te richten op de intrinsiek gemotiveerde leidinggevenden en medewerkers. Veel organisaties besteden hier beperkt aandacht aan. De onderzoekers wijzen er verder op dat de implementatie van diversiteitsbeleid aangepakt moet worden als een brede organisatieverandering, die doorwerkt op cultuur en gedrag van mensen.
Meer verhalen over hoe het diversiteitsprobleem moet worden aangepakt leest u in de speciale MT-serie op mt.nl/verschil. Daar vindt u onder andere een visie van:
- Anja Groenewoud (ceo Accenture): 'Bescheidenheid zit vrouwen in de weg'
- Dominee Jesse Jackson: 'Diversiteit is als een groentesoep'
-
Anne Mulcahy (ex-ceo Xerox): 'Diversiteit ontstaat helaas niet vanzelf'
Lees ook het boek "Diversiteit in 100 vragen" en/of volg de Masterclass: Leren veranderen.(28-09-2010)