De concurrenten pompen honderden miljoenen liters verf per jaar de wereld in. Baril Coatings uit Den Bosch produceert iets meer dan 4 miljoen liter. Maar grootte telt hier niet, zeker niet als het gaat over duurzaam scoren.
Barils duurzame verfmerken Fairf en Copperant liggen namelijk sinds afgelopen najaar in de rekken bij de Gamma’s en Karweis in Nederland. Ook de eerste plantaardige coating die staal beschermt tegen erosie, een samenwerking met startup Relement, is inmiddels een feit.
Als klein familiebedrijf kun je dus wel degelijk tegen die grote multinationals aanschoppen. Net iets anders zijn dan de rest, daarmee creëer je kansen, zeggen de twee broers die Baril Coatings sinds 2020 runnen.
Jeroen Duijghuisen is operationeel directeur en Teun Duijghuisen is commercieel directeur. Samen vertellen ze aan MT/Sprout waar ze die kansen pakken.
#1 Focus op financiële resultaten beperkt creativiteit
Het speelveld voor Baril is niet gemakkelijk, schetsen de broers Duijghuisen. De markt is niet alleen conservatief, en dus weinig bereid tot veranderen, maar ook heel competitief. ‘Het is een fossiel gedreven markt die heel efficiënt werkt.’
‘Daarom zijn de marges waarmee wordt gewerkt overal flinterdun. Als het elders een dubbeltje duurder of goedkoper is, dan wordt dat ook hardop gezegd. Bedrijven benaderen deze business vanuit de cijfertjes.’
‘Laten we maar even kort door de bocht gaan. De grote partijen, een AkzoNobel, een PPG, een Hempel, een Jotun, zijn eigenlijk op de Excels gericht. Zo blijft er weinig ruimte over voor creativiteit, maar dat geeft ons juist kansen.’
‘Wij kunnen ons een beetje afzetten van die markt door net iets andere diensten en producten te bieden. Zo hebben wij er jaren geleden al bewust voor gekozen om onze ecologische voetafdruk naar beneden te brengen.’
Groener dan de markt wil accepteren
‘Dat is niet alleen de juiste richting om in te gaan, maar uiteindelijk is het ook de meest succesvolle richting. We geloven er heilig in dat duurzamere producten waarde toevoegen aan ons bedrijf.’
‘Inmiddels zijn we al groener dan de markt wil accepteren. Dat heeft vooral met de prijs te maken. Groene grondstoffen voor verf zijn vaak duurder. Die keten is gewoon nog niet zo optimaal ingericht als die van de fossiele industrie of de mijnbouw.’
‘We zijn dus nog in transitie, het gaat stap voor stap. Het is belangrijk om in dit proces ook een succesvol businessmodel te blijven hanteren. Maar als familiebedrijf denken we daarbij aan de lange termijn. Als we het een keer wat minder hebben, dan is dat helemaal niet erg, dan delen we de pijn met z’n allen. So what.’
Lees ook: Fossiele subsidie is als een cocaïne-infuus voor een verslaafde
#2 Klein betekent sneller schakelen op innovatie
De focus van Baril Coatings is gericht op techniek en innovatie. Het bedrijf heeft tachtig werknemers, daarvan werken er veertien op R&D, op het laboratorium. ‘Best een flinke club als je het vergelijkt met andere bedrijven, maar dat vinden wij juist leuk.’
‘Ons formaat geeft ons het voordeel dat we snel kunnen schakelen, snel stappen kunnen zetten, sneller durven. Als wij een duurzamere grondstof hebben, dan kan die na testen en proefdraaien binnen een maand in het product zitten. Soms zelfs sneller.’
‘Als leverancier van grondstoffen heb je bij een grote partij misschien binnen een half jaar je feedback terug. Kleine hoeveelheden van een duurzame grondstof zijn ook niet bruikbaar voor grote partijen.’
‘Voor ons wel, dat geeft ons juist de kans om dat groenere in te vullen en daar creatief bezig mee te zijn. Er is nog een wereld te winnen om die verfplas te vergroenen.’
#3 Vooral samenwerken aan meer duurzame impact
Baril Coatings produceert vooral beschermende coatings voor b2b, maar verf voor consumenten en professionele schilders is de grootste groeimarkt. ‘Die bouwverven en die industriële coatings moeten fiftyfifty worden. Dat is onze doelstelling.’
‘We zijn in oktober vorig najaar gestart met Intergamma als nieuwe partner. We leveren aan alle Gamma’s en Karweis in Nederland biobased verven. Dat is echt een vliegwiel om deze markt te bedienen.’
‘Voor ons is dat erg bijzonder, want we zijn al sinds 2010 bezig met plantaardige grondstoffen. We hebben in 2013 de eerste producten geïntroduceerd. Nu zegt de grootste verfverkoper van Nederland: we gaan dat groene deel van markt met jullie invullen, want jullie zijn het verst en dat is ook wetenschappelijk onderbouwd.’
‘Dat is een grote stap in de groene richting. Niet alleen voor ons, ook voor meer duurzaamheid op de verfafdeling in de winkels. Daarom pakken we allebei minder marge op de producten. Daardoor kunnen we het product tegen het juiste tarief aanbieden aan de consument.’
‘Zo kunnen we echt concurreren met andere merken. Bovendien wordt de drempel heel laag om de stap te zetten naar duurzaamheid. Het enige wat de consument hoeft te doen, is een ander blik verf pakken.’
Lees ook: Consument kijkt voor aankopen steeds vaker naar duurzaam
#4 Duurzaam gaat over meer dan plantaardig
Met startup Relement is samengewerkt aan de productie van een volledig fossielvrije verf. Deze staalcoating is ook al in gebruik, op een landbouwmachine.
‘Op laboratoriumschaal hebben we aangetoond dat ook muurverf, houtlakken en dergelijke honderd procent biobased kunnen zijn. Fossielvrije verf is nog niet op grote schaal mogelijk, maar daar werken we nu naartoe. We willen dat in 2030 al onze producten volledig hernieuwbaar zijn.’
‘Het wordt echt een uitdaging om die ambitie te gaan halen. We kijken namelijk verder dan alleen de organische producten in de verf. Voor het niet-organische materiaal kom je al snel bij de mijnbouw terecht. Niet heel duurzaam. Ook hiervoor zoeken we constant vervangende materialen, vooral uit rest- of recyclagestromen.’
‘We zijn nu bijvoorbeeld bezig om kalk te halen uit het ontkalkingsproces van drinkwater. Een afvalstof opwaarderen tot grondstof is altijd beter dan delfstoffen uit een mijn halen.’
#5 Transparant zijn over groene claims
Veel lawaai maken in de markt over duurzaamheid vinden de broers niet passen bij Baril Coatings. ‘We horen vaak dat we te bescheiden zijn. We hebben eigenlijk nog veel meer te vertellen dan we nu doen. In de breedste zin van het woord zijn wij zeker het groenste verfbedrijf van Nederland. Misschien wel ter wereld.’
‘Al zijn er zeker partijen die misschien minder vervuilende grondstoffen inkopen, maar ze maken dan ook minder impact. Dat is een eerlijke afweging. Wij proberen met onze claims altijd transparant te zijn, misschien wel te transparant. Die transparantie maakt het verhaal namelijk niet altijd helderder.’
‘Als wij zeggen: “Copperant is de groenste verf van Nederland”, dan kunnen wij dat onderbouwen. Als er claims worden gemaakt, dan moet je die kunnen waarmaken, vinden wij. Ik heb al een concurrent gezien die op zijn verpakkingen “honderd procent biobased” had staan met een sterretje. Dan blijkt het alleen over de verpakking zelf te gaan.’
Vrij van microplastics zegt niks
‘Ik zie ook best veel producten met “microplasticvrij” erop. Ook dat is weer een marketingverhaal. Wij stoppen geen microplastics in onze verf, maar het is niet uitgesloten dat ze uiteindelijk toch in het milieu terechtkomen.’
‘Als verf uithardt, dan krijg je namelijk een film. Die beschermende laag kan vervallen tot microplastics. Dat kan zowel bij fossiele als bij biobased verf gebeuren. Maar door in de markt te roepen dat er geen microplastics in je verf zitten, doe je net alsof de andere verven slecht zijn en die van jou niet. Die dingen gebeuren, maar wij zullen dat nooit doen.’
Lees ook: Waarom sommige grote bedrijven wegkomen met greenwashing