Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Aquablu zet zijn watertap naast je koffie-automaat om 1 miljard plastic flesjes te besparen

Marnix Stokvis en Mark van Zuylen willen hun Aquablu zo snel mogelijk in elk kantoor in Europa krijgen. Een deal met de grootste speler in koffieautomaten moet zorgen dat hun slimme tap voor water met smaakjes een miljard plastic flesjes bespaart.

aquablue water marc van zuylen marnix stokvis
Foto: Aquablu

Nu gaat het hard met Aquablu, de startup waarmee Marnix Stokvis en Marc van Zuylen al een tijdlang aan de weg timmeren. In 2020 pitchten ze nog in de finale van de MT/Sprout 25 onder de 25-award voor ambitieuze jonge ondernemers. Inmiddels zijn ze wat jaartjes ouder, maar hun missie staat nog recht overeind: zo snel mogelijk 1 miljard plastic flesjes besparen met hun watersysteem.

Slimme watertap

De manier waarop ze dat doen, heeft wel een draai gekregen. Een pivot. In 2020 hadden ze een kastje klaar waarmee consumenten thuis leidingwater konden zuiveren en verrijken met mineralen. Ze zetten zichzelf op de kaart door Amsterdams grachtenwater te zuiveren met hun systeem en te bottelen.

Maar de afgelopen twee jaar hebben Stokvis en Van Zuylen gebuffeld om een slimme watertap te ontwikkelen voor de b2b-markt.

‘We waren destijds twee founders die snelheid wilden maken met een techbedrijf’, zegt Stokvis. ‘Daarbij hoort het principe launch fast and iterate. Dat hebben we dus enkele keren gedaan, maar altijd met gezond water als uitgangspunt. Eerst konden we het filteren en gingen we alle markten in met de technologie die we maar konden vinden.’

‘Toen tijdens corona iedereen op de consumentenmarkt inzette, hebben wij juist besloten de b2b-kant op te gaan. Eerst met gekoeld en bruisend water, toen met een totaaloplossing die ons een voorsprong kon geven op de rest. Want we zagen een kans om op die manier sneller op schaal te komen.’

Aquablu geeft water functionele smaakjes

In Jumbo-supermarkten en andere winkels ging het om de versie zonder smaakjes. Bij Adyen en andere kantoorgebruikers serveert de fraai vormgegeven Aquablu Refill inmiddels ook water met functionele smaakjes.

En ook niet onbelangrijk: elke automaat is connected, zodat de leverancier altijd weet of er onderhoud nodig is én de klant kan bijhouden hoeveel plastic flesjes worden bespaard.

aquablu watertap kantoor
De Aquablu Refill is een watertap ontworpen voor kantoren, winkels en horeca.

Deze week maakten de oprichters een belangrijke volgende stap bekend in hun route naar dat miljard flesjes: een deal met Selecta. In de Benelux werd de machine al een paar maanden verkocht, via dealers en rechtstreeks. Maar de grootste koffieautomatenleverancier van Europa gaat nu actief met het waterwonder van Aquablu de markt op in 16 landen. De Nederlanders zijn voortaan de exclusieve ‘premium waterpartner’ van het Zwitserse bedrijf.

Prototype op The Next Web

Nauwelijks een jaar geleden maakten we op The Next Web al kennis met Aquablu’s nieuwe watertap. Dat was voor de startupondernemers nog flink sjouwen met jerrycans kraanwater.

‘Het was een heel ver ontwikkeld prototype dat nog niet helemaal productierijp was. Eind november zijn we echt gelanceerd. De technologie waarmee we het uitgiftepunt desinfecteren en de smaak in het water schieten, is gepatenteerd.’

De fase in de retail leverde ook al feedback en inzichten op. Bijvoorbeeld over hoeveel schermen de gebruiker door wil akkeren om zijn water geserveerd te krijgen. Keuzes genoeg om te maken: plat of bruis, fresh lemon met vitamines en mineralen of red fruits met een tikje cafeïne.

‘Het is altijd suikervrij, maar tegelijkertijd wel functioneel. Bij lemon hoort de belofte dat het je weerstand versterkt, red fruit zorgt voor focus.’

Door hoepels Selecta springen

Samen met distributiepartner Selecta heeft Aquablu dit jaar gebruikt om de puntjes op de i te zetten. ‘We hebben wel door wat hoepels moeten springen om aan hun strenge kwaliteitseisen en eisen wat de uitstraling betreft te kunnen voldoen. Maar de aanpassingen waren minimaal. Er was meteen een klik en een fit.’

De Zwitsers wilden waarschijnlijk best wachten tot de Nederlanders klaar waren met hun product, want voorlopig is dat uniek. ‘In Nederland is de waterkwaliteit constant, maar naarmate je zuidelijker Europa ingaat, is dat minder vanzelfsprekend. Onze technologie garandeert overal en altijd dezelfde smaak en inhoud. Dat voorkomt dat je in bepaalde landen grijpt naar een flesje water, uit gemakzucht en bij wijze van schijnveiligheid.’

aquablu watertap smaakjes
De Aquablu Refill kan vier verschillende vitaminewaters met smaakjes uitgeven.

Alternatief voor verpakt water en fris

Het is duidelijk wie Aquablu uitdaagt: de gevestigde orde die water met smaakjes in plastic stopt, al dan niet met suiker of prik. ‘We zijn een alternatief voor verpakte frisdrank en water. Er zijn genoeg kantoren die hun medewerkers nog geen water bieden, terwijl ze toch zuinig moeten zijn op de vitaliteit van hun mensen. Andere bedrijven hebben een koelkast vol blikjes of flesjes. Die kunnen in plaats daarvan een mooi ontworpen apparaat neerzetten.’

Met hun watertap kunnen de Nederlandse waterondernemers dus nogal wat hokjes aanvinken. En (Europese) wetgeving helpt ze op verschillende manieren bij hun missie tegen onnodig plastic. In steeds meer landen wordt eenmalig plastic geweerd, ook uit kantoren.

De data over plasticbesparing die klanten uit hun Aquablu ontvangen, kan bij wijze van spreken zo het duurzaamheidsjaarverslag in – ook daarvoor produceert Brussel aan de lopende band nieuwe regels.

1 miljard flesjes besparen voor 2030

Maar Stokvis en Van Zuylen hebben hun eigen duurzaamheidsdoel: voor 2030 dat miljard flesjes besparen. Hoe snel dat dichterbij komt dankzij hun Europese wateroffensief? ‘Het hangt natuurlijk af van de locatie waar een machine staat, maar als die 100 of 150 flesjes per dag bespaart en 200 dagen per jaar draait, kun je de rekensom zelf maken.’

Dertigduizend flesjes zijn dat. Dus op een bierviltje: laat in de vijf jaren tot 2030 ruim 6.500 Aquablu Refills op volle toeren draaien en dat miljard is in de pocket.

Maar over verwachte aantallen wil Stokvis niets kwijt. ‘We verwachten dat we nog dit jaar 30 tot 40 miljoen flessen kunnen besparen, maar we hebben nu de basis gelegd om de komende jaren keihard te verdubbelen en verdriedubbelen.’

Lees meer over impact-ondernemers: