Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Je hoeft geen genoegen te nemen met mishires

Een nieuwe medewerker aannemen die niet goed blijkt te passen kost een bedrijf minimaal een jaarsalaris, rekent columnist Kirsten de Roo voor. Met een duidelijke strategie kun je dat grotendeels voorkomen.

Kirsten de Roo
Foto: Kirsten de Roo

Het overkomt de meeste bedrijven: een nieuwe medewerker die al snel niet geschikt blijkt voor de rol, of die niet past binnen cultuur van het bedrijf. Dit wordt vaak voor lief genomen, terwijl de gevolgen heel groot zijn.

Wat kost het je?

De kosten voor een ongeschikte medewerker zijn minimaal een jaarsalaris. Dat zijn niet alleen de directe salariskosten. Het gaat namelijk ook ten koste van collega’s en de productiviteit. Laat staan wat het met je klanten doet en de energie die het jou kost.

Daarnaast verandert de wereld snel en wordt de arbeidsmarkt steeds krapper. Al met al is het verre van gemakkelijk om de juiste mensen te vinden én te behouden, maar wel een absolute noodzaak wanneer je succesvol wilt zijn met je bedrijf.

Mensen maken of breken jouw bedrijf

Mensen kunnen een organisatie maken of breken. Zij maken het verschil bij het realiseren van je doelstellingen.

In dat licht is het absurd dat veel bedrijven het maar voor lief nemen dat ze meer dan eens nieuwe mensen aannemen waarvan ze ook snel weer afscheid moeten nemen. En dan heb ik nog niet eens over wat het doet met de persoon zelf, die ook wel aanvoelt dat het geen succes gaat worden.

Stop met kortetermijndenken

Maar hoe zorg je dat je mismatches zoveel mogelijk beperkt? Voorkom in ieder geval het ad hoc aannemen van mensen.

Draait een bedrijf goed, dan worden er al snel vacatures gecreëerd. ‘Want het is nu druk.’ Zonder dat het duidelijk genoeg is waar nieuwe die krachten precies aan gaan bijdragen. Niet alleen op dat moment, maar ook op de langere termijn.

Gaat het minder, dan worden vacatures net zo gemakkelijk weer on hold gezet of teruggetrokken. ‘Want eerst maar afwachten wat er gaat gebeuren.’ Ik zie dit verbazingwekkend vaak gebeuren.

Strategie

Kies daarom voor een strategisch werving -en selectieproces waarmee je de juiste mensen om je heen verzamelt, die bijdragen aan je (groei)ambitie. Nu én in de toekomst.

Vanuit een duidelijke structuur, op basis van wie jullie zijn als bedrijf en de doelen die jullie hebben. Op de korte én de lange termijn.

Zo’n plan zou er in grote lijnen zo uit kunnen zien:
1. Breng in kaart welke mensen je nodig hebt om jouw doelen te realiseren.
2. Maak duidelijk welke kennis, vaardigheden en talenten je met de huidige medewerkers al in huis hebt.
3. Bepaal welke mensen je verder kan ontwikkelen, voordat je überhaupt besluit om nieuwe mensen te werven.
4. Beslis dan pas wat je nodig hebt ter aanvulling op jouw team, en welke type mensen daarbij passen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat je doel of ambitie ook is met jouw bedrijf: wanneer je daarvoor (nieuwe) mensen nodig hebt, zet dan bovenaan je prioriteitenlijstje dat je geen mismatches meer voor lief neemt. En dat je daarin investeert.

Dan kun je je begroting voor volgend jaar in ieder geval al bijstellen, vanwege de kosten die je jezelf gaat besparen. Of je nu twee of honderd nieuwe medewerkers gaat aannemen.