Afgelopen week sprak Gigi Wang in Amsterdam een groep ondernemers toe die volgende maand naar San Francisco vliegt, een reis die wordt georganiseerd door het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) samen met The Startup Netwerk Amsterdam en Ready2Scale.
Wang is een mentor voor ondernemers die door sommigen de ‘best connected person in the valley’ wordt genoemd en vliegt de hele wereld over om ondernemers te adviseren bij hun groeiplannen door middel van speeches, workshops en trainingen aan startups, incubators, universiteiten en overheden. De expert is betrokken bij het Sutardja Center for Entrepreneurship van de universiteit van Berkeley en board member & chair emeritus van MITEF/Stanford Venture Lab (VLAB).
Zie ook: Het succes van Gigi Wang
De plek waar het gesprek plaatsvindt, de nieuwe locatie van co-working-plek WeWork (‘Metropool’), een voormalig pand van de gemeente Amsterdam aan de Weesperstraat, is haar op het lijf geschreven, zegt Wang. Het ademt ondernemerschap, innovatie en technologie, en dat is nou net waar zij alles over weet.
Wang steekt haar bewondering voor Nederland niet onder stoelen of banken. “Nederland is een klein land, maar jullie brengen fantastische en succesvolle bedrijven voort, zoals Booking.com en TomTom. Dat is knap en getuigt van ondernemersdrift en innovatieve kracht. Het zit in jullie cultuur.”
Tijd
“Wat is het meest waardevolle in Silicon Valley?” vraagt Wang aan de zaal. Geld? Kennis? “Nee, tijd. Er is zoveel te doen, er zijn zoveel kansen, maar het gebied is super groot en het verkeer is een drama. Niemand gaat anderhalf uur in de auto zitten om zijn of haar brein leeg te laten trekken door een ander. Wees je daar bewust van. Veel tijd krijg je niet, so you better make it count.”
Wang benadrukt: lezen over Silicon Valley is wezenlijk anders dan er zijn en het met eigen ogen zien en ervaren. “Je moet er je eigen weg zien te vinden. Dat doe je door jezelf onder te dompelen. Op ieder moment van de dag zijn er events. Negenennegentig procent van die events is gratis en overal is eten en drank. Een excuus om niet met anderen in gesprek te gaan is er niet.”
Dit zijn volgens haar de drie belangrijkste tips om goed voorbereid op pad te gaan:
1. Doe acquisitie vóór je gaat
“Tijd is schaars. Zorg dat je afspraken hebt geregeld voordat je gaat. Zo haal je het meest uit je trip. Gebruik je netwerk en zorg dat je met de mensen kunt praten die voor jou relevant zijn. Dat verschilt per ondernemer.”
2. Oefen je elevator pitch. En nog een keer
“Invloedrijke figuren zijn in Silicon Valley overal. Dat betekent dat je ze op iedere moment tegen kunt komen. Zorg daarom dat je in één minuut uit kunt leggen wie je bent en wat je doet. Oefen dat thuis voor de spiegel. En met andere ondernemers. Het werkt.”
3. Doe aan name dropping
“Het gaat een beetje tegen de Nederlandse cultuur in, maar in Amerika, en zeker in Silicon Valley, is het volstrekt normaal om te noemen met wie je allemaal in gesprek bent en wie je kent. In Nederland wordt dit al snel gezien als opscheppen, maar in de VS kijkt niemand hier van op. Sterker nog, het is volstrekt noraal. Noem dus zoveel mogelijk namen en bedrijven als je met iemand praat. Dat vergroot de sense of urgency.”
Tot slot, merkt Wang op: een flitsbezoek aan Silicon Valley levert doorgaans niet direct investeringen oplevert. “Even” geld ophalen bij wat invloedrijke mensen is er niet bij. “Om dat voor elkaar te krijgen zul je er echt moeten gaan wonen.” Ondernemen is een blijft een spel van geduld en een hoop doorzettingsvermogen. Ook in het snelle Silicon Valley.
Zie ook:
Zo scoorde Bastiaan Janmaat 5 miljoen dollar in Silicon Valley
Wat iedere ondernemer moet weten over pitchen in Silicon Valley
Zo onderhandel je in Silicon Valley
‘Silicon Valley is keihard werken’