De reisgids voor ondernemers is afkomstig van het Nederlands consulaat in San Francisco, in samenwerking met Business Models Inc. Ok, er staan ook een paar clichës en open deuren in; Silicon Valley is “een unieke plek” waar de “buzz tastbaar en aanstekelijk” is en een bezoek “een wilde rit”.
Maar schrijf deze gids daarom vooral niet af. Zoals fresh prins en startup-ambassadeur Constantijn in de introductie schrijft: Nederland kan wel wat van de Silicon Valley-cultuur van gezonde strijd, groot denken en het delen van kennis gebruiken.
De gids erkent impliciet dat daar wel meer voor nodig is dan een cultuurverandering. Zo is een concurrentiebeding in Silicon Valley (en Californië als geheel) praktisch nutteloos, terwijl een arbeidsrelatie tussen een werknemer en een werkgever in feite een vrijwillige verhouding is, en altijd opzegbaar (employment at will). Dat versnelt het ontstaan van nieuwe bedrijven, op een manier die in Nederland – vooralsnog – ondenkbaar is.
En niet iedereen ‘overleeft’ Silicon Valley, zegt Alexander Mans (Flyr). “Er is een bepaalde persoonlijkheid voor nodig. Geef niet zomaar op. Je moet tegelijkertijd een denker én doener zijn.” Ondertussen is leven en werken in Silicon Valley ‘insanely expensive‘.
Aantallen
De gids deelt de nodige interessante getallen, zoals het aantal unicorns in de Valley (48), het aantal investeerders (15.000, vergeleken met 500 in Nederland) en het geschatte aantal startups (27.000, tegen 2.000 in Nederland). Lees de gids ook om te weten hoe je een killer pitch deck in elkaar schroeft. En ken je de 10/20/30-regel al? Maximaal 10 slides, niet langer dan 20 minuten en geen letters van minimaal 30 punten groot.
Waar de gids extra waardevol maakt zijn de ervaringen van Nederlandse ondernemers ter plekke. Zoals die van René Bonvanie (Palo Alto Networks), die uitlegt wanneer het überhaupt zin om het vliegtuig te pakken. Zorg bijvoorbeeld dat je kapitaalstructuur overzichtelijk is, een geen wirwar van bv’s en aandeelhouders. En verspil geen tijd aan een bezoek aan Google of andere megabedrijven. “Dat is voor 99 procent van de startups irrelevant.”
En vertel tijdens een pitch niet je hele levensverhaal, waarschuwt Dennis Goedegebuure (Fanatics Inc). “De eerste 140 tekens zijn essentieel om de aandacht van je publiek vast te houden.”
Nog eentje dan, van Arthur van Hoff (Jaunt VR): houd je eerste pitch niet bij de investeerder of sales-prospect die je het liefst voor je wil winnen, maar begin onder aan je lijst. Zo bouw je ervaring op en eindig je met je beste verhaal.