Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vind de beste sollicitatiebrief

Op je vacature zijn meerdere reacties binnengekomen. Hoe bepaal je welke sollicitanten je op gesprek uitnodigt? Deel 2 van het werving & selectieproces: sollicitatiebrieven selecteren.

Nadat de vacature is geschreven en uitgezet, is het wachten op de reacties. Maar wat doe je met de binnengekomen sollicitatiebrieven? Ondernemer in Business biedt een stappenplan om uit alle reacties de beste kandidaat te selecteren.

1. Stuur een bevestigingsbrief

Stuur een standaard bevestigingsbrief of -mail op iedere ontvangen sollicitatiebrief. Het kost niet veel tijd, maar geeft de sollicitanten wel het gevoel dat er serieus met hen wordt omgesprongen. Daarnaast bespaart een standaardreactie je vele onnodige telefoontjes van sollicitanten die willen weten of hun brief goed is aangekomen en wanneer ze een reactie van jouw kunnen verwachten.

2. Lees de brieven pas na de sluitingsdatum

Zoektocht naar nieuwe werknemer

Komende weken presenteert Ondernemer in Business iedere week een nieuw onderdeel van het werving & selectieproces op Sprout.nl.

Vandaag deel 2: sollicitatiebrieven
Deel 1: vacature

Hoe verleidelijk het ook is om direct een binnengekomen brief met cv te lezen en te beoordelen, het is verstandiger daarmee te wachten tot de sluitingsdatum is verstreken. Door te wachten tot alle sollicitatiebrieven binnen zijn, geef je alle kandidaten evenveel kans. En door alle brieven vlak na elkaar te lezen, voorkom je dat  je zo enthousiast bent over één kandidaat, dat je latere reacties niet goed meer doorneemt. Het zou zonde zijn als je daardoor een – op papier- nog geschiktere kandidaat misloopt.

3. Ruim voldoende tijd in

Aan de hand van de ontvangen sollicitatiebrieven maak je een keuze wie je wel en niet op sollicitatiegesprek uitnodigt. Hoeveel tijd je kwijt bent met het selecteren van de brieven, hangt volledig af van de hoeveelheid ontvangen reacties. Met een totaal van vijf brieven moet je er in een middagje echt wel uit zijn, terwijl je voor 500 brieven wel wat meer dagdelen moet uittrekken.

4. Maak een plan van aanpak

Op basis waarvan maak je een selectie van de sollicitanten die je uitnodigt op gesprek? Werk hiervoor bij voorkeur met zijn tweeën. Spreek een beoordelingssysteem af; bijvoorbeeld iedere brief een cijfer gevend of met plus- en mintekens werkend. Maak vervolgens vier stapels, te weten:

  • afwijzingen
  • twijfelgevallen
  • geschikte kandidaten
  • kandidaten die aan wilt houden

5. Beoordeel de brieven en cv’s

Vervolgens maak je eerst een grove schifting om zo steeds verder op detail te selecteren. Beoordeel eerst in grote lijnen de motivatiebrief. Kijk vervolgens naar het cv en bekijk of de kandidaat überhaupt aan de minimale vereisten voldoet. Denk hierbij aan diploma’s, ervaring en speciale vaardigheden. Lees vervolgens kritisch de motivatiebrief en het cv door,  totdat je ongeveer drie geschikte kandidaten over hebt. Deze kandidaten nodig je uit voor een sollicitatiegesprek.

Hebben veel meer goede kandidaten gereageerd? Probeer het aantal uitnodigingen toch te beperken. Maak eventueel nog een schifting voor de reservelijst. Mochten de kandidaten op het sollicitatiegesprek toch tegenvallen, dan kun je altijd nog de reservekandidaten uitnodigen.

6. Verstuur de uitnodigingen en afwijzingen

Nu je uit alle brieven een keuze hebt gemaakt, stuur je alle sollicitanten een brief. Allereerst aan de kandidaten die je wilt uitnodigen op gesprek. Ook wanneer je telefonisch het goede nieuws meedeelt en in overleg een gespreksdatum afspreekt, is het verstandig om alle zaken samengevat in een brief te vermelden.

Dan is er nog de categorie reservekandidaten. Sommige bedrijven kiezen ervoor hen niets te laten weten, totdat ze een nieuwe werknemer hebben gevonden. Echter, de kans is groot dat de kandidaten argwaan krijgen als ze te lang niets horen. Een brief waarin je laat weten ze op de reservelijst te plaatsen, is dan een goed alternatief. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot slot zijn er nog de afwijzingen. Ook deze categorie stuurt niet iedere organisatie een nette afwijzingsbrief. Dat levert ze in de meeste gevallen echter een hoop telefoontjes van sollicitanten op die zich afvragen of ze nog wat te horen krijgen en/ of waarom ze zijn afgewezen. Naast dat het versturen van een afwijzing je uiteindelijk dus tijd bespaart, levert het bij de meeste sollicitanten ook goodwill op. Immers, jouw bedrijf laat wederom zien dat je sollicitanten netjes behandeld. Dat kan je op een later moment altijd nog goed van pas komen.
De sollicitanten die je niet voor deze functie geschikt acht, maar mogelijk wel – op termijn -voor een andere functie binnen het bedrijf, stuur je in ieder geval een afwijzingsbrief. Maak daarin duidelijk dat je ze graag in het bestand houdt om ze te benaderen wanneer een andere relevante functie vrijkomt binnen het bedrijf. 

Je hebt alle sollicitatiebrieven doorgenomen en een keuze gemaakt. De volgende stap in het werving & selectieproces is het voeren van de sollicitatiegesprekken. Volgende week lees je op Sprout.nl de tips om een sollicitatiegesprek te voeren.
Op Ondernemer in Business vind je het volledige stappenplan voor het werving & selectieproces.