Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Victor Muller geeft teken van leven

Na het wegwerken van de laatste schulden bleef het even stil rond Spyker-oprichter Victor Muller, maar op 1 maart geeft de Nederlandse ondernemer een persconferentie tijdens de Autosalon van Genève. Wat gaat hij daar vertellen? Spyker-kenners Robert van den Oever en Maarten van der Pas delen hun best guess.

Bijna een jaar geleden werd het faillissement van Spyker door de rechter ongedaan gemaakt, waarna het bedrijf van Muller weer terugviel in surseance van betaling. In juli werd ook die banvloek opgeheven, na een deal met schuldeisers.

De persconferentie op 1 maart is vooral bedoeld als een teken van leven, analyseren Spyker-kenners Van den Oever en Van der Pas op hun blog. Zij werpen alvast twee mogelijke scenario’s op:

1. Een nieuwe investeerder

Muller heeft – weer – een investeerder bereid gevonden om geld in zijn plannen te steken. “In de pakweg vijftien jaar dat Spyker bestaat is het zoeken naar en vinden van geld wel de grootste kwaliteit van Muller gebleken”, schrijven Van den Oever en Van der Pas.

Om een nieuwe productielijn op te starten zijn miljoenen euro’s nodig. Welke investeerder wil dat voorschieten? En: “Gezien Spyker’s geschiedenis van een gebrekkige betaling van rekeningen zullen toeleveranciers eisen dat Spyker op voorhand betaalt. Daar is veel geld voor nodig.”

2. Een (bijna) nieuwe auto

Ook zonder geld kan Muller het verhaal van Spyker in Genève nieuw leven inblazen. Presenteert Muller bijvoorbeeld een elektrisch aangedreven B6 Venator of C8 Aileron, Spykers voorlaatste model?

In dit scenario zal de ondernemer vertellen dat Spyker weer helemaal terug is en presenteert hij een auto die Spyker – voor de zoveelste keer – naar winst moet rijden – om zo probeert investeerders en kopers te overtuigen.

Van den Oever en Van der Pas: “In Nederland ervaart Muller veel hoon vanwege het turbulente bestaan van Spyker, maar de potentiële klant of investeerder in Rusland, China, het Midden-Oosten of de Verenigde Staten weet daar niet van of maalt er niet om en vindt Muller’s verhaal over de heritage en craftmanship van zijn auto’s fantastisch.”

Muller maakt volgens de Spyker-kenners slim gebruik van de geschiedenis van het oude Spyker (dat in 1926 failliet ging), zonder dat het hedendaagse Spyker daar ook maar iets mee te maken heeft.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Cynisch

Ook voor Spyker-fans is moeilijk om niet cynisch te reageren bij het verhaal over de zoveelste wederopstanding van het automerk. Zo presenteerde Muller al eerder nieuwe modellen waar later niets meer van werd vernomen.

Van den Oever en Van der Pas wijzen er fijntjes op dat Spyker bijvoorbeeld geen personeel meer heeft terwijl de fabriek in Zeewolde er verlaten bijligt. Het valt te bezien of de fabrikant van elektrische vliegtuigjes Volta Volare, waar Muller eerder een samenwerking mee sloot, technische redding kan brengen.