Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is Tebi, de nieuwe startup van Adyen-oprichter Arnout Schuijff

Arnout Schuijff werd zó gegrepen door het idee voor zijn nieuwe startup Tebi, dat hij vertrok als medeoprichter en cto van betaalgigant Adyen. In plaats van multinationals te bedienen, regelt hij nu de kassa en boekhouding van cafébazen en winkeliers.

tebi arnout schuijff
Foto: Tebi

Driemaal scheepsrecht? Die uitdrukking is niet echt op zijn plek. Arnout Schuijff had in het stenen tijdperk van het internet al weergaloos succes met zijn eerste startup, als technisch brein achter betaalprovider Bibit. Een tijdje later deden hij en de medeoprichters van Adyen die duizelingwekkende rit nog eens over. Maar dan in unicorntijden, dus alles ging 10 of 100 keer zo hard.

Schuijff vertrokken bij Adyen

Maar 100, zoveel klanten heeft Tebi, de derde startup van de meesterprogrammeur, nog niet eens bij elkaar. En toch trok Schuijff eind 2020 de deur achter zich dicht bij Adyen. De voormalige cto van het beursgenoteerde bedrijf – waarde rond de 20 miljard – werkt nu vanuit een kantoor in hartje Amsterdam met een stuk of twintig medewerkers aan software voor horeca-ondernemers, winkeliers en massagesalons.

Dat klopt: in plaats van Google, Facebook en al die andere multinationals waarop betaalprovider Adyen zich richtte, regelt Tebi met zijn platform de kassa, de boekhouding, reserveringen en werkbriefjes voor de zelfstandige ondernemer. Op dit moment draait het bij een paar handenvol horecazaken en bakkers in Amsterdam en een restaurant in Italië. ‘Dat is de plek waar we met een paar mensen zijn samengekomen om dit idee uit te werken’, zegt Schuijff. Hij is overigens zuinig op zijn privacy, maar laat graag zien waaraan hij werkt.

Tebi als vervanger voor het ‘schriftje’

Hoe het idee voor Tebi ontstond? ‘Ik had meer dan tien jaar terug al eens een appje gemaakt voor een vriend met een café die alles in een schriftje bijhield, maar op een gegeven moment de Belastingdienst aan de deur kreeg om te vragen waar de btw-afdracht bleef. Tijdens covid was het een rustige tijd en wilde ik die app eens gaan updaten, maar ik besloot een boekhoudsysteempje eronder te gaan bouwen om die vriend verder te helpen.’

Dat project liep een beetje uit de hand, stelt Schuijff vast. Uiteindelijk stond hij elke dag om 5 uur op om eraan te programmeren. ‘Want overdag was ik natuurlijk de cto van Adyen, ja. Toen heb ik op een goed moment wat mensen verzameld om te bedenken of we wat ik had gemaakt tot een product zouden kunnen uitbreiden. Na die hackathon in Italië heb ik de knoop doorgehakt. Ik vond dit zó leuk om aan te werken, dat ik er verder mee wilde. Toen heb ik in de herfst van 2020 voorgelegd aan Adyen dat ik daar wilde stoppen.’

Lees ook: Zelf ontslag nemen? Zo vertel je dat aan je baas en collega’s

Tebi sluit aan bij betaalterminal van Adyen

Dat vertrek was begin 2021 een volslagen verrassing voor de buitenwacht. Maar nee, hij is niet met slaande deuren vertrokken. Sterker nog: de diensten van Tebi sluiten perfect aan op die van Adyen. De betaalkastjes op de toonbank en toog die zo cruciaal zijn voor de nieuwe startup komen zelfs van de Nederlandse payment provider. Prima kastjes. ‘De ontwikkeling daarvan heb ik natuurlijk geleid als cto.’

Maar is Schuijff niet het wiel opnieuw aan het uitvinden met Tebi? In die business rond Point of Sale (POS)-systemen zijn er al jaren gebruiksvriendelijke en relatief betaalbare aanbieders, van iPad-kassa’s tot blokjes die van je smartphone een pinterminal maken.

‘Klopt, maar kijk eens wat je als ondernemer allemaal moet regelen als je een café begint: een kassasysteem, die terminal voor je betalingen, een reserveringsplatform, een app voor je staff planning… En dan moet alles ook nog de boekhouding in en je moet ook je voorraden en inkopen bijhouden.’

Alles-in-een-aanpak van Tebi

‘Je eindigt dus met een lappendeken aan software en apparaten van allerlei leveranciers. Dat moet je aan elkaar plakken, terwijl je geen admin wilt zijn, maar bezig wil zijn met je bedrijf, met je klanten.’

Als je het allemaal optelt, is het ook kostbaar. ‘Al die leveranciers zijn hun opbrengsten aan het maximaliseren, ten koste van de merchant. En dan proberen ze vaak ook nog tussen jou en je klant in te komen. Reserveer maar eens een tafel: sommige aanbieders willen dat je daarvoor hun app gaat downloaden zodat ze de consumenten aan zich kunnen binden.’

Dit maakt Tebi onderscheidend volgens zijn bedenker: een geïntegreerde, alles-in-een-aanpak. Op elk moment van de dag kan de ondernemer letterlijk de rekening ermee opmaken. Ook het voorraadbeheer, de boekhouding en btw-afdracht handelt de software van Schuijff af. ‘Vanaf het begin is het mijn droom dat dit een cockpit wordt waarop je je winst- en verliesrekening kunt uitdraaien: heb ik geld verdiend vandaag? Ze moeten weten of ze naar beneden of naar boven vliegen. Dat ontbreekt er nogal eens aan bij ondernemers.’

Lees ook: 10 KPI’s die elke startup zou moeten bijhouden

Werk in uitvoering bij het Leidseplein

Aan een deel van het pakket wordt nog hard gewerkt. Dat werk in uitvoering zie je in het kantoor in de buurt van het Leidseplein. ‘Ik heb genoeg ervaring met het bouwen van teams om te weten dat je in deze fase waarin we nog veel brainstormen vaak bij elkaar moet zijn. Ik wil dat mensen zelf graag komen, zodat we echt samen iets maken.’

En dus zien we een ontwerper druk met het tweaken van de lay-out van Tebi’s reserveringsmodule. Alle klantgegevens komen daarin rechtstreeks binnen, ook belangrijke dieetwensen. Uiteindelijk zou je als vaste klant ook je favoriete tafel moeten kunnen reserveren via Tebi, iets wat onmogelijk is als een restaurateur met een systeem van derden werkt.

Een developer een tafel verderop werkt aan de Amerikaanse versie van Tebi. ‘Niet dat we meteen naar Amerika gaan, maar we willen straks wel wereldwijd ondernemers kunnen bedienen. Alleen al die verschillende btw-regimes en -tarieven zijn een ongelofelijke puzzel.’

Bouwen aan Tebi

Tebi volgt op het eerste de moderne POS-systemen die je wel vaker ziet: een kassa die draait op een Android-tablet plus handheld bestel- en betaalterminals van het type stevige smartphone. Het gebruiksgemak is wel state of the art: kassa en terminal tonen een overzicht van de tafeltjes, welke klant er zit en hoe het staat met zijn bestelling en rekening. Elke order, opgenomen door een ober of via qr, gaat rechtstreeks naar de bar of keuken en aan het eind kan de rekening op alle mogelijke manieren worden gesplit, samengevoegd en betaald.

Maar Tebi gaat dus verder dan die toonbank. Aan de boekhoudkant van Tebi wordt daarom ook druk gewerkt, door financieel experts en developers. Natuurlijk mag een restauranthouder pakweg Exact of Moneybird blijven gebruiken voor de administratie en reserveringen laten lopen via Formitable. Maar Schuijff blijft net zolang bouwen aan zijn product tot zijn klant geen reden meer heeft om niet alles bij Tebi af te nemen.

Gratis tot 10k maandomzet

Zonder upselling. Tebi wil groeien door het aantal ondernemers dat het aansluit, niet door de omzet per klant te maximaliseren. Over de eerste 10k maandomzet is het gebruik van Tebi gratis, daarna rekent het 20 euro voor elke volgende 10k.

‘We berekenen dus een prijs die onafhankelijk is van welke functies je gebruikt. En we komen daarmee uit op een vijfde van wat het marktgemiddelde is. Ik heb bij Adyen geleerd dat je alleen als je de hele keten aanpakt, je de controle erover hebt en daardoor kwaliteit kunt leveren. Dus ja, het is veel werk om alle modules van Tebi te ontwikkelen, maar we zijn ook bereid er veel in te investeren.’

Dat ‘we’ zijn Schuijff, zijn medeoprichters en informele investeerders. Of hij nog andere partijen dan family and friends bij zijn startup wil betrekken? Dat hangt ervan af. ‘Alleen als investeerders waarde toevoegen in de vorm van een netwerk of klanten. Dat moeten we te zijner tijd maar eens bekijken. Ja, de externe validatie door een grote vc zou kunnen voorkomen dat de buitenwereld dit ziet als persoonlijke hobby van mij. Maar op dit moment heb ik die indruk niet, en ik presenteer investeerders regelmatig wat we aan het doen zijn.’

Lees ook: Op zoek naar investeerders? 5 zaken om als startup op te letten

Community voor Tebi-gebruikers

Tebi is de testfase voorbij en ook de sales is gestart. Voorlopig breidt de klantenkring zich via mond-tot-mondreclame uit binnen Nederland, onder cafés en restaurants, winkeliers maar ook festivals. ‘Gebruikers zijn echt superenthousiast en raden ons ook graag aan.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tebi stelt de ondernemer centraal, zegt Schuijff, zodat die zich op zijn passie kan storten. Dat roept natuurlijk elke b2b-startup. Maar terwijl de teller pas op 70 klanten staat, heeft Schuijff al een communitymanager aangenomen, die uitdoktert hoe en waar Tebi-gebruikers kunnen samenkomen – ook offline – om elkaar vooruit te helpen met gedeelde kennis en ervaringen.

Is dat niet eigenlijk de charme van die nieuwe rit met Tebi? Dat Schuijff werkt voor ondernemers in plaats van corporates? ‘Nou, het is wel heel inspirerend. Bij Adyen zat de uitdaging meer in de eisen waar de paymentmanagers van Google en Facebook mee kwamen. Die wisten vaak nog meer ervan dan wijzelf. Nu is het heel leuk om kleine bedrijven in staat te stellen te doen waar hun hart ligt. Dat is onze missie. En we kunnen ook gezellig bij ze eten.’