Raymond Wilders, Cyril Mestrom en Milan van de Goor bieden met Formitable reservering- en marketingsoftware voor restaurants.
Wat:Reservering- en marketingsoftware voor restaurants
Wie: Raymond Wilders (37), Cyril Mestrom (39) en Milan van de Goor (30)
Sinds: 2017
Omzetverwachting 2021: 2,7 miljoen euro
Werknemers: 40
Daagt uit: Consumentenplatformen als TheFork en OpenTable
Website: formitable.com
Heeft u bij een online restaurantreservering wel eens een aanbetaling moeten doen? Grote kans dat uw boeking door het systeem van Formitable is gegaan. Voelde misschien een beetje onwennig, maar er bestaan mensen die voor een vrijdagavond vijf restaurants reserveren, op het laatste moment bedenken waar ze zin in hebben, en vervolgens vier stuks afbellen.
No shows zijn een groot probleem voor restauranthouders, zeker in coronatijden waarin de horeca het zwaar te verduren heeft. Een probleem dat Raymond Wilders, Cyril Mestrom en Milan van de Goor wilden aanpakken.
Eind 2017 legden ze ruim een ton op tafel na de verkoop van hun eerdere bedrijf Pocketmenu en ze gingen met de pet rond bij angels. Dankzij het startkapitaal van 280.000 euro kon de boekingssoftware worden ontwikkeld en ging Formitable de markt op. Amper een jaar later had de Amsterdamse startup Airbnb gestrikt als partner.
De techreus gebruikt de API (technische koppeling) van Formitable en restaurants krijgen er via de site van de Amerikaanse vakantieverhuurder een gratis extra boekingskanaal bij. Eind 2019 staken WeTransfer-oprichter Nalden, Wobbe Storms (oprichter van Human Force Group) en Marten Post (oprichter van iClicks) nog eens 1 miljoen euro in het bedrijf, bestemd voor internationale groei.
Volgens Wilders wist Formitable in 2020 het marktleiderschap van TheFork over te nemen. ‘In totaal zijn meer dan 700 restaurants van TheFork overgestapt. In totaal hebben we nu meer dan 2300 klanten.’ De onderscheidende factor met concurrenten is volgens Wilders dat Formitable het enige restaurantreserveringssysteem is ‘dat een restaurant ziet als een direct-to-consumer online brand’. Zo kunnen restaurants via Formitable ook mailcampagnes uitvoeren en de app koppelen aan hun Instagram-account. Ook bijzonder: anders dan bij veel andere platforms betalen restaurants een vast bedrag per maand voor de diensten van Formitable in plaats van een commissie per reservering.
Bij het uitbreken van de coronacrisis vielen logischerwijs alle reserveringen stil. Aanvankelijk vroeg Wilders zich af hoe Formitable nog geld kon verdienen tijdens de lockdown. Maar al snel bedacht het dat de bestaande functie voor het verstrekken van cadeaubonnen, aanvankelijk een betaalde functie, voor iedereen kon worden opengezet. Tegenover culinair platform deBuik liet Wilders weten dat honderden restaurants zich daarop aanmeldden voor deze feature.
Daarnaast werd een afhaalfunctie toegevoegd aan het platform, iets wat ‘totaal nieuw’ was voor het bedrijf. ‘We helpen restaurants om post-covid meer omzet te genereren.’ Dat wil Formitable niet alleen in Nederland doen. Over drie jaar hoopt het bedrijf ook marktleider te zijn in België, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië.