Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Symen Jansma: ‘Vergeet het businessplan en zoek je bedrijfsdoel’

Hoe maak je van een goed idee een groeiend bedrijf? Sprout vraagt ondernemers naar het geheim achter hun succes. Met vandaag: Symen Jansma, oprichter van Travelbird.

Jansma weet hoe je een bedrijf laat groeien. Starten met een uitgebreid businessplan geeft volgens hem schijnzekerheid. Jansma: “Als je niet heel veel kennis hebt, dan kun je wel tijd investeren in een plan maar je weet 1 ding zeker: het gaat toch anders worden.”

“Als je bedrijf bestaat uit jij en je compagnon dan hoef je niet alle punten expliciet te maken. Dat komt pas als je bedrijf groeit.” 

Minimaliseer bedrijfsplan

Jansma startte Travelbird in 2010 met compagnon Dennis Klompalberts. Het bedrijfsplan bestond uit één A4’tje. Na 5 jaar maakte het bedrijf een jaaromzet van 93 miljoen euro, een getal dat jaarlijks verdubbelt.

Het online reisbureau onderscheidt zich door iedere dag slechts 6 dagelijks veranderende reizen aan te bieden. Klanten heeft de reisorganisatie niet. Gebruikers noemt het bedrijf reizigers.

Peilers

Om te zorgen dat die vakantiegangers in spé terugkomen leunt het bedrijf op twee pijlers. Jansma: “Heel goed voor ogen houden wat de reigers nou eigenlijk willen en hoe we dat zo goed mogelijk gaan doen. Kijk bijvoorbeeld naar de iPhone. In 2006 was daar nog helemaal geen behoefte aan (de eerste iPhone werd in 2007 op de markt gebracht, red). Maar nu kun je niet meer zonder. Dat product loste echt jouw probleem op.”

Mensen hebben een heel romantisch beeld van ondernemen 

De tweede basis van Travelbird is ‘minder poëtisch’ volgens de oprichter. “Heel erg hard je best doen. Als de behoefte van die klant eenmaal voorop staat is het rete goed je best doen. Mensen hebben een heel romantisch beeld van ondernemen en het is ook hartstikke gaaf. Maar ook gewoon heel erg hard je best doen.” 

Lees ook over de succesfactoren van:
– Jeroen Doorenbos, Rogier van Camp, Rob Brok en Ad Bastiaanse
–  Bart Lubbers, Arie Bertram, Cees Links en Mathijs Kossen
– Henk Jan Beltman, Quirijn Bolle en Edvard Hendriksen
– Victor van Tol, Hans Ober en Daan Weddepohl
– Chris Zadeh en Janneke Niessen

Focus

Meer dan die twee pilaren heeft het bedrijf niet nodig. Focus is ‘ontzettend belangrijk’ in het boekje van Jansma. “Tijdens de weg die je met je bedrijf bewandelt word je heel vaak verleid tot het nemen van zijstappen. Dat moet je niet doen.”

Zonder fouten is Jansma’s Travelbird ook niet. “Wij hebben ook een paar keer zijstappen genomen. Dat bleken ontzettend dure fouten die je afleiden van het einddoel. Je hebt al duidelijk waar je heen wil, in ons geval het boeken aan vakanties makkelijk maken, houd daar dan aan vast.”

Groei

Met 600 medewerkers volstaat een ondernemersplan van een enkele blaadje niet meer. Toen de twee compagnons groeide werd het ‘elkaar aanvoelen’ omgezet in met elkaar praten. “Als je met je medewerkers in één ruimte kunt zitten dan kun je het eens zijn over heel veel onderwerpen zonder die expliciet te noemen.” 

Met de omvang die we nu hebben zie je dat we meer en meer dingen onder woorden moeten brengen

De stap van praten naar uitschrijven is het bedrijf al doorheen. “Met de omvang die we nu hebben zie je dat we meer en meer dingen onder woorden moeten brengen. Wat is de manier waarop we met elkaar omgaan? Hoe willen we communiceren? Hoe pakken we projecten aan? Wat voor type mensen willen we erbij?”

Personeel aannemen

Hoe groter je bedrijf hoe makkelijker het volgens Jansma is om de juiste persoon voor de functie te vinden. Als bestaande medewerkers maar gelukkig genoeg zijn, dan is het netwerk van mensen om hun heen je visvijver.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tevreden medewerkers creëert Jansma door verantwoordelijkheid te geven. “Mensen die nu op de arbeidsmarkt komen zijn op zoek naar zingeving. Misschien was het twintig jaar geleden nog het belangrijkste hoe groot je lease-auto was. Nu heb je mensen die trots zijn hoeveel ze groeien en wat voor mooie opdrachten ze krijgen.” 

Selecteren doet Jansma op basis van de ‘drive’ bij mensen. “Ben je echt gemotiveerd om je best te doen? Om het beste uit jezelf te halen? Dat soort mensen zoeken wij. Daar zijn er gelukkig heel veel van.”