Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo redt De Clique grondstoffen van de verbrandingsoven

Startup van de week De Clique daagt de afvalbranche uit door grondstoffen zo grootschalig mogelijk op te werken naar nieuwe producten. Bedenker Anja Cheriakova (Binbang) startte het bedrijf samen met de oprichters van Fairphone, Fietskoeriers.nl en Fungi Factory.

de clique bas van abel

Wat is De Clique?

De Clique haalt grondstoffen zoals sinaasappelschillen op bij onder meer restaurants en cateraars en verwerkt die tot nieuwe producten. Het bedrijf gebruikt bijvoorbeeld koffieprut om er oesterzwammen mee te kweken. Ook het maken van bioplastic ligt in het verschiet. “We willen laten zien dat we het opwerken van grondstoffen grootschalig kunnen opschalen”, zegt Anja Cheriakova.

Een derde van wat er aan grondstoffen een stad ingaat, gaat eruit als afval en wordt verbrand, rekent Cheriakova voor. Vooral het afval van bedrijven gaat vaak zo snel mogelijk naar een verbrandingsoven. “Als we daar producten uit kunnen halen, hoeft het enerzijds niet verbrand te worden en anderzijds heb je ook minder inkoop nodig.”

De Clique, dat onlangs van start ging in Utrecht, zet zijn tanden in wat Cheriakova “een totaal achterhaald systeem” noemt. Het inzamelen van afval voor particulieren wordt gesubsidieerd en gemeenten claimen een monopolie op het afval. Voor bedrijven is dat niet het geval. Daar zijn volgens De Clique goede businessmodellen nodig die niet van subsidies afhankelijk zijn. Cheriakova: “Zo daag je de huidige afvalbranche enorm uit. Tegelijk stimuleer je hun afdelingen die wel over hergebruik gaan.”

Wie zitten erachter?

Bedenker Cheriakova houdt zich al een tijdje bezig met de circulaire economie, onder meer als oprichter van duurzame afvalbak Binbang. Daarmee richtte ze zich op consumenten en gemeenten, wat volgens haar een totaal andere dynamiek oplevert dan de zakelijke markt. “Gemeenten hebben simpelweg een monopolie op bewonersafval, merkten we met Binbang. Die zeiden: ‘Blijf van mijn stroom af’.”

Voor De Clique riep Cheriakova de hulp in van Fairphone-oprichter Bas van Abel, die kennis over technologie en investeringen meebrengt. Marcel Kleizen heeft als oprichter van Fietskoeriers.nl logistieke kennis, Steven Keulemans maakte met Fungi Factory naam als oesterzwammenkweker. Het team van De Clique telt nu 12 medewerkers.

Wie zitten erop te wachten?

De Clique richt zich in eerste instantie op de horeca en grootzakelijke marktpartijen, zoals ziekenhuizen en winkelcentra. Een cateraar kan bijvoorbeeld grondstoffen laten ophalen door De Clique en daar weer biertjes, zeep en andere producten terugkopen. Deelnemers krijgen korting op basis van de kwaliteit van hun grondstoffen.

Hoever is De Clique? 

Na Utrecht wil De Clique snel opschalen naar meer steden. Voor het einde van dit jaar moeten er nieuwe ‘hubs’ worden aangekondigd. Zo’n hub is een fysieke locatie van zo’n 2500 vierkante meter waar stromen worden gescheiden en opgewerkt tot nieuwe producten.

De startup telt ongeveer een jaar na de start veertig klanten, waaronder cateraars zoals Sodexo en Vineyard Party Catering. Medewerkers van De Clique fietsen daar 4 dagen per week langs om hun cargo bikes te vullen met grondstoffen. Over een tijdje moeten daar elektrische wagens à la Picnic bijkomen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Bedrijven betalen De Clique voor het ophalen van grondstoffen. Bedrijven besparen hiermee afvalkosten, omdat hun afvalbak simpelweg kleiner wordt. De Clique levert daarnaast impact-rapportages die inzichtelijk maken hoeveel afval er is gered van de verbrandingsoven. Uiteindelijk moet De Clique uitgroeien tot een winkel voor nieuwe producten zoals bioplastics uit koffiedik, ingrediënten uit sinaasappelschillen en brood uit bierbostel.

Nog geld nodig?

De Clique haalde een paar ton aan seed-kapitaal op bij Stichting Doen en Tekkoo, een investeringsfonds voor circulaire bedrijven. De startup hoopt volgende maand een nieuwe investeringsronde aan te kunnen kondigen. Dat geld gaat naar het uitbreiden van de locatie in Utrecht, het vergroten van de logistieke capaciteit en het ontwikkelen van meer producten.