Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vertical farming-startup Glowfarms droomt van ‘farming as a service’

Startup van de Week Glowfarms teelt verticaal en lokaal. Dat betekent: kruiden en sla op minder vierkante meter, met minder water en uitstoot. Met vertical farming hoopt de startup een foodrevolutie in gang te zetten. ‘Wij zijn de boeren van de toekomst, maar dan vandaag.’

Glowfarms

Wat is Glowfarms?

Glowfarms teelt eetbare plantjes (sla en kruiden) in een gesloten omgeving, waardoor die volgens de startup twee keer zo lang houdbaar zijn. Op dit moment doet Glowfarms dat nog in een vrij kleine vertical farm in Hoorn, maar de startup heeft grootse plannen. Medeoprichter Ben Pieterse (27): ‘Binnenkort verhuizen we naar Utrecht. Daar bouwen we, na een volgende investeringsronde, een grote farm van 2.700 vierkante meter.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Glowfarms is niet de enige vertical farmer in Nederland. Zo won branchegenoot PlantLab in november nog de Challenger50-wedstrijd van MT/Sprout. Wel claimt Glowfarms de enige te zijn die zijn plantjes voorziet van een ‘rollercoaster-rit’.

Pieterse: ‘De meeste vertical farms zetten in op duurzaam telen, een langere houdbaarheid en extra smaak, geur en kleur. Dat doen wij ook, maar dan efficiënter, dankzij een grote lopende band, waar de plantjes op “reizen”. Tijdens deze groene rollercoaster-rit groeien de producten van zaadje tot plantje en krijgen ze onderweg alles wat ze nodig hebben: licht, voeding en water. Het hele jaar door, waardoor we niet afhankelijk zijn van de seizoenen. Wij telen lokaal, waarmee we de keten verkorten. Op die manier garanderen we een stabiele afzet en een goede prijs.’

Wie zitten erachter?

In 2019 begonnen Ben Pieterse (27) en Luc de Vries (26) hun eigen vertical farm. Voor Pieterse niets nieuws. Hij werkte al eerder voor een andere vertical farming-startup: Own Greens. ‘Ik heb veel gezien en geleerd, reisde voor onderzoek naar Amerika en Japan en ontdekte de belangrijkste factoren voor een succesvolle vertical farm.’

Met dat inzicht, belde Pieterse zijn studievriend De Vries op. ‘Wij kennen elkaar van ons bestuursjaar bij Studenten voor Morgen, een studentennetwerk voor een duurzame toekomst. Luc deed een duurzaamheidsbachelor, later een financiële master en werkte twee jaar lang in de financiële sector. Leuk voor even, maar hij wilde meer; iets betekenen voor de wereld van morgen.’

Tegen 2050 zijn er naar schatting 10 miljard mensen op deze aarde. Die hebben allemaal recht op gezond eten

Samen brainstormden ze over de toekomst. ‘Tegen 2050 zijn er naar schatting 10 miljard mensen op deze aarde. Die hebben allemaal recht op gezond eten. Dat zorgt voor een grote uitdaging, want hoe gaan we al die mensen voeden? En hoe doen we dat op een duurzame manier? Luc en ik maakten hier ons probleem van. De oplossing? Glowfarms, waar we duurzaam kruiden en sla telen, met 75 procent minder land, 95 procent minder water en 0 procent pesticiden.’

Wie zitten erop te wachten?

Binnenkort maakt Glowfarms de eerste strategische partnerships met een aantal grotere Nederlandse retailers en handelaars bekend. ‘De druk op voedselproductie en -distributie neemt toe. Niet alleen door de groeiende wereldbevolking, maar ook door klimaatverandering en onverwachte situaties, zoals corona en de oorlog in Oekraïne. Dat betekent: leveringsproblemen. Dankzij onze 365 dagen-productie leveren wij constant en lokaal. Daarmee lossen we de leveringsproblematiek in de keten op.’

Hoever is Glowfarms?

In 2020 hield Glowfarms een pre-seed-ronde. In die investeringsronde haalde de startup 250.000 euro op. In een daaropvolgende crowdfunding: 60.000 euro. Met dat geld bouwde de startup een proof of concept-farm in Hoorn. Die draait inmiddels een jaar. Nu is het tijd voor de volgende stap, aldus het bedrijf: een grootschalige vertical farm. ‘We hebben volume nodig om de vraag aan te kunnen en goede prijzen te garanderen.’

Wat is het verdienmodel?

Het verkopen van eetbare plantjes. Daarin zoekt de startup de samenwerking op met grote handelaars en distributeurs. ‘Dankzij die samenwerking kunnen we het volume kwijt dat wij produceren. Tegelijkertijd gaan we met ons eigen merk wat kleinschaliger aan de slag. Daar experimenteren we bijvoorbeeld ook met verpakkingen waarin 90 procent minder plastic zit. Tot slot onderzoeken we de mogelijkheid om op lange termijn ook derden in staat te stellen om met onze technologie te telen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Binnenkort maakt Glowfarms zijn volgende investeringsronde bekend. Het gewenste bedrag wil de startup nu nog niet noemen. De bestemming is al wel bekend: een farm van 2.700 vierkante meter in Utrecht, die goed zal zijn voor zo’n 1.000 kilo productie per dag.

De droom? Die is groot. ‘We zijn gestart met kruiden, maar stel je voor: tomaten, bloemen en koffie, die we CO2-negatief produceren, in korte en transparante ketens. Met farming as a service bieden we onze klanten in de toekomst alle gemak. Zij kiezen dan, via een app, de producten en hoeveelheden, verpakking en hun logo’s en wij doen de rest. In 2050 zitten onze farms over de hele wereld. Zo helpen we de 10 miljard monden te voeden, op een manier die onze natuur beter maakt.’