Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Start-up Pulsoar waarschuwt ouders met AI voor online narigheid

Met de app Pulsoar kunnen ouders tijdig signaleren of het wel goed gaat met hun kind, zij te maken krijgen met ongewenst gedrag of gepest worden. Pulsoar is deze week Start-up of the Week.

app, kunstmatige intelligentie, kinderen, veiligheid, privacy, pesten
Links: Mark Wiggelaar. Rechts: Kevin Westermeijer. Foto: Pulsoar

Wat is Pulsoar?

Pulsoar is gericht op het beperken en tijdig signaleren van ongewenste communicatie online. De app monitort social media en whatsapp door middel van AI. Op het moment dat er een risico is, worden ouders geïnformeerd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen zes categorieën: schelden & beledigen, geweld & gevaar, pesten & discrimineren, seks, drugs & alcohol, fraude & scams en mentale gezondheid.

Pulsoar geeft inzicht in wat er speelt. Wanneer er een risico is op de telefoon van het kind ontvangen ouders een melding. In het dashboard van de app zien ouders een overzicht van het aantal risicovolle meldingen van de afgelopen zeven dagen onderverdeeld in laag, midden en hoog risico.

De app laat zien hoeveel risicoberichten er verstuurd zijn en hoeveel het kind er ontvangen heeft. Hierdoor wordt duidelijk in kaart gebracht of het kind mogelijk te maken heeft met pestgedrag, zelf anderen pest of andere nare en ongewenste berichten stuurt of ontvangt.

Om ouders te ondersteunen in de volgende stap, het gesprek aangaan en hun kind begrijpen en helpen, heeft Pulsoar een hulpgids in de app. Via laagdrempelige artikelen en video’s wordt uitgelegd hoe je dit het beste kunt doen en wat er momenteel speelt in het (social) medialandschap. De artikelen en video’s zijn samengesteld door deskundige pedagogen en opvoedkundigen, geven ouders inzicht in situaties en kunnen ervoor zorgen dat veel narigheid voorkomen wordt.

Wie zitten erachter?

Kevin Westermeijer en Mark Wiggelaar. Westermeijer is de mede-oprichter van Convious en verzekeringsstart-up Ownnow. Met Convious wordt met software de prijs voor een recreatiepark of -gebouw automatisch aangepast aan de vraag en het aanbod.

Westermeijer is familie van het bekende Edese familievastgoedbedrijf dat in 2014 failliet werd verklaard. Hij leerde daar een belangrijke les: ‘Houd altijd rekening met een worst case scenario en wees voorbereid op mindere tijden, want die komen gewoon.’

Wiggelaar ontwikkelde de software van Pulsoar, in eerste instantie voor eigen gebruik. Stiefdochter Ivy las vaak extreme dingen die in whatsappgroepen van school voorbijkwamen en zag dat andere kinderen gepest werden. Wiggelaar vond het aanbod aan oplossingen tegenvallen, dus besloot hij er zelf een te ontwikkelen. Westermeijer vond dat dat voor iedereen beschikbaar moest komen.

Wie zitten erop te wachten?

Op dit moment alleen ouders. In de praktijk komt dat in meer dan 90 procent van de gevallen neer op de moeder, zegt Westermeijer. Uit een doelgroeponderzoek blijkt dat 80 procent van 136 ouders de telefoon van hun kinderen controleert.

Maar eigenlijk willen ze dat helemaal niet en kinderen al helemaal niet. De privacy van de kinderen is dan ook de hoogste prioriteit, aldus Westermeijer. In Europa zijn de ouders verantwoordelijk voor de keuzes van kinderen jonger dan 16 jaar. De leeftijdscategorie kinderen waarnaar gekeken wordt, is dan ook grofweg tussen de 10 en 16 jaar. Het zijn vaak kinderen die voor het eerst een smartphone gebruiken.

Pulsoar wil zoveel mogelijk impact maken en dat de app voor iedereen te betalen is. ‘Eerst hadden we een pricing van 9,99 euro maar dat is niet voor iedereen te betalen. Met potentiële investeerders hebben we er wel eens discussies over, die vinden dat het bedrag hoger kan. Maar wij willen juist preventief zijn en er ook zijn voor ouders die minder te besteden hebben.’

Wat is het verdienmodel?

Een abonnementsvorm waarmee gebruikers Pulsoar de eerste zeven dagen gratis kunnen proberen. Daarna kost het 2,99 euro per maand voor het eerste kind en voor ieder ‘extra’ kind nog eens 1,99 euro. Voor alsnog zijn er geen aanvullende functies.

Hoever is Pulsoar?

De app is een paar weken geleden gelanceerd in de appstore en heeft eerste gebruikers. Pulsoar heeft ook eerste samenwerkingen met scholen, die voor hen vooral als distributiekanalen functioneren doordat ze bijvoorbeeld op ouderavonden kunnen flyeren. Ook hebben ze hun eerste strategische samenwerking met stichting Jongeren van de Wereld, die onder andere een anti-pestcampagne organiseren.

Pulsoar wil groeien en mensen aannemen, maar de voornaamste focus binnen het bedrijf is nu zoveel mogelijk impact maken. Voorlopig alleen in Nederland, maar later ook in het buitenland. Westermeijer: ‘Over een aantal maanden zouden we theoretisch gezien elk land kunnen bedienen. We willen ons dan focussen op Europa. In Amerika zijn de regels omtrent privacy minder streng.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Tot nu toe is alles met eigen middelen bekostigt maar Pulsoar is momenteel wel op zoek naar een investering van zo’n 250.000 euro. Dat bedrag moet voornamelijk gaan naar productoptimalisatie, het beter worden in het sentiment- en patroonherkenning.

Later willen ze ook opschalen naar meer B2B. Westermeijer: ‘Idealiter gaan we ook samenwerken met telecomproviders en banken. Zij vinden steeds meer dat ze een maatschappelijke rol hebben en ze hebben steeds jongere gebruikers.’