Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Monkeys by the Sea maakt visvervangers zonder soja met regionale ingrediënten

Startup van de Week Monkeys by the Sea vervangt vis door plantaardige eiwitten. Dat doet de startup uit Roosendaal met zoveel mogelijk regionale ingrediënten, zoals Zeeuws zeewater en oesterzwammen uit Brabant. 'Wij willen een gezondere oceaan achterlaten voor volgende generaties.'

monkeys by the sea

Wat is Monkeys by the Sea?

Zo’n anderhalf jaar geleden zag Monkeys by the Sea, in het Brabantse Roosendaal, het levenslicht. Sindsdien heeft de foodtech-startup vijftien producten ontwikkeld. Denk aan plantaardige tonijn-, garnalen- en krabsalades, krokante vissticks en zeewierbites. Belangrijke ingrediënten zijn gezuiverd zeewater, rijst, tarwe, oesterzwammen, micro-algen en erwtenproteïne.

Monkeys by the Sea maakt bewust geen gebruik van soja – want niet lokaal – maar van lokale ingrediënten van land en zee. ‘Daarmee onderscheiden wij ons van andere partijen die plantaardige alternatieven voor vis op de markt brengen’, zegt oprichter Thijs Wullems. ‘Wij experimenteren momenteel volop met fermentatieproteïnes en suikerbietenpulp uit West-Brabant. En dat is pas het begin. Er is namelijk nog veel meer mogelijk op het gebied van lokale eiwittransitie voor vis.’

Die combinatie van land en zee, komt ook terug in de bedrijfsnaam van de startup. Die ontleent zich aan een ontdekking van de Universiteit Leiden. ‘Hier ontdekten wetenschappers dat apen die dicht bij zee leven een aanzienlijk grotere hersencapaciteit hebben dan apen die op het land leven. Deze apen krijgen namelijk meer eiwitten binnen, omdat zij, naast producten van het land, ook zeewier en schelpen eten.’

Wie zitten erachter?

monkeys by the sea

Thijs Wullems (42) was jarenlang succesvol in de internationale handel in vis en groente. Hij ‘schoof’ containers vol vis van het ene continent naar het andere. Dat bracht goed geld in het laatje, maar richtte tegelijkertijd ook veel milieuschade aan. Tijdens een duikvakantie op de Malediven werd Wullems letterlijk wakker geschud door een ontmoeting met een 15 meter lange walvishaai. Toen werd het zaadje bij hem geplant om echt anders naar de oceaan te kijken.

‘Het was een kinderdroom die uitkwam. Ik voelde me zo gelukkig en nederig in de aanwezigheid van dit geweldige wezen. Het was een bijna spirituele ervaring die mijn kijk op de oceaan en wat de mensheid daaruit haalt, onherroepelijk veranderde. Na meer dan dertien jaar vis over de hele wereld te hebben verkocht, wakkerde deze ervaring mijn verlangen aan om mijn kennis van vis en oceaan om te zetten in iets positiefs, waarmee we de schoonheid van de oceaan behouden voor de volgende generaties.’

Wullems verzamelde een team van vijf man om zich heen, waaronder co-founder Taco Wijbenga (commerciële professional met jarenlange ervaring in de internationale foodservice) en een eigen producent.

Wie zitten erop te wachten?

Monkeys by the Sea mikt op twee afzetmarkten: horeca en supermarkten. In Nederland is het productgamma sinds de Horecava in januari via horecagroothandel Bidfood verkrijgbaar. In Duitsland bij supermarkten zoals onder andere Edeka, Citti en Globus. Daarnaast biedt Monkeys by the Sea haar producten ook b2b aan bij fabrikanten van salades, sushi, pokébowls en maaltijden.

De startup richt zich in de eerste plaats op de flexitariër en dus niet op de veganist. ‘De veganist heeft zijn dieet vaak al uitgeplozen en is al bekend met goede alternatieven. De flexitariër is daarentegen nog zoekende. Hij wil bewust consumeren en zijn gedrag aanpassen door af en toe plantaardig te eten. Wij bieden hem verschillende lekkere en gezonde opties.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Hoever is Monkeys by the Sea?

De eerste focus ging uit naar supermarkten. Daar ziet Wullems door prijsdruk en inflatie nu helaas een versobering van het aanbod plaatsvinden. Daarom richt hij zich nu ook op chef-koks en de b2b-markt. ‘Wij merken dat steeds meer creatieve chefs interesse in onze producten tonen. Voor hen is het een verrassend aanbod en voor ons een belangrijke weg naar de consument toe. Hij maakt kennis met onze producten in het restaurant en kan er daarna thuis mee aan de slag.’

monkeys by the sea vissticks

De komende jaren ontwikkelt Monkeys by the Sea haar producten en productietechnieken verder door. ‘Plantaardige vis loopt achter op plantaardig vlees. Dat betekent dat er nog heel wat mogelijk is op het gebied van technieken en structuren.’

De startup experimenteert volop met nieuwe proteïneproducten die nog in afwachting zijn van de goedkeuring van de EFSA, het Europese voedselagentschap. Zodra die goedkeuring er komt, kan Monkeys by the Sea direct aan de slag met deze ingrediënten in de eindproducten. ‘We geloven dat daar de sleutel ligt tot nog betere en smakelijkere plantaardige visvervangers.’

Lees ook: De plantaardige revolutie heeft perfect smakende vervangers nodig, en vooral coole merken

Wat is het verdienmodel?

Monkeys by the Sea maakt producten en verkoopt die door met een marge. ‘Op dit moment hebben wij een bescheiden omzet en maken we nog geen winst. We zijn immers pas net begonnen. Om flink te kunnen groeien, zoeken we naar partnerships en investeerders met een bewuste langetermijnvisie. Snel geld verdienen in food is immers een utopie. Consumentengedrag veranderd langzaam en gestaag.’

Nog geld nodig?

In oktober 2021 haalde Monkeys by the Sea haar startkapitaal (300.000 euro) op via angel investors en aandeelhouders uit binnen- en buitenland, waaronder impact-investeerder Liet van Beuningen en groenteverwerker COROOS Conserven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit jaar ontving de startup de Agrifoodpluim van de provincie Brabant, een aanmoedigingsprijs voor ondernemers die een innovatieve bijdrage leveren aan de transitie naar een vitale, duurzame en maatschappelijk gewaardeerde agrifoodsector in Brabant.

Met die pluim op zak voert de startup nu gesprekken met diverse investeerders in binnen- en buitenland. Het gewenste bedrag? Tussen de 1 en 1,5 miljoen euro om de komende jaren flink door te kunnen groeien. Die investering zal, naast werkkapitaal, worden gebruikt voor een uitbreiding van het team op sales, productontwikkeling en marketing.

Lees meer over startups en scaleups: