Wat is KattenRadar?
Kat vermist? Radeloze baasjes kunnen nu, overal ter wereld, hun huisdier opsporen via het Amsterdamse KattenRadar (buitenland Nederland bekend als CatRadar). Benodigd zijn de katteninformatie, het adres en de straal waarin je wilt zoeken. Op basis daarvan koopt de startup advertentieruimte op Instagram en Facebook in, waarmee buurtgenoten, via hun tijdlijn, bereikt worden.
‘Het kattenbaasje deelt informatie om de kat te herkennen, zoals naam, foto en een extra beschrijving. En selecteert zelf waar en hoeveel buurtgenoten hij wilt laten weten dat zijn kat kwijt is’, zegt David Olthaar (foto boven). ‘Dat vertalen wij naar betaalde advertenties op Facebook en Instagram.’
Heeft iemand de kat gevonden? Dan kan hij contact opnemen via KattenRadar. Die tips krijgt het baasje van wie de kat vermist is direct doorgestuurd per e-mail en telefoon. Tot nu toe herenigde KattenRadar ruim 1.100 beestjes met hun eigenaar, met een succesratio van 68 procent.
Wie zitten erachter?
Olthaar (25) werkte als marketingmanager voor datingapp Breeze. Daar stelde hij onder meer Facebookadvertenties in. ‘Op een regenachtige dag kwam ik erachter dat je deze advertenties op een kilometer specifiek kunt instellen, dus gefocust op één specifieke buurt. Die avond fietste ik terug naar huis en zag ik een verregende kattenadvertentie aan een lantaarnpaal hangen. Toen dacht ik: waarom gebruiken we nog steeds de oude manier van adverteren om onze huisdieren op te sporen, terwijl er tegenwoordig veel slimmere manieren zijn om dat te doen?’
Uit nieuwsgierigheid zocht Olthaar op hoe vaak mensen op ‘kat vermist’ googelen. Dat bleek om zo’n drieduizend keer per maand te gaan. Olthaar zag een kans en richtte KattenRadar op. Dat deed hij niet alleen, maar samen met zijn jeugdvriend Tom Beusch (25). Deze student computer sciences bouwde en automatiseerde het platform.
Wie zitten erop te wachten?
De doelgroep: baasjes van wie de kat vermist is. Volgens Olthaar gaat deze groep behoorlijk ver voor het terugvinden van een geliefd huisdier. ‘In Nederland doen we niet zo gek, maar in de VS hebben wij klanten die soms wel duizenden dollars uitgeven om een kwart miljoen mensen te bereiken. Zij hebben er echt alles voor over om hun geliefde kat terug te vinden. Booming business dus.’
Natuurlijk bestaan er in Nederland al initiatieven. Zo is er Stichting Amivedi, een vrijwilligersorganisatie die zich sinds 1933 inzet voor vermiste en gevonden huisdieren. Amivedi heeft zo’n 110 meldpunten door het hele land en werkt samen met asiels en dierenartsen. De Dierenbescherming heeft mijndieriszoek.nl en op Marktplaats zijn ook advertenties van vermiste dieren te vinden.
Deze manieren om een poes die foetsie is te vinden, maken geen gebruik van de kracht en reikwijdte van sociale media, zoals KattenRadar.
Hoever is KattenRadar?
Begin dit jaar werd het platform gebouwd en uitgebreid getest. Dat deden de jonge ondernemers in Nederland, zodat zij middels telefoontjes voldoende feedback op konden halen. Toen het platform goed genoeg was, vertaalde het duo dit naar het Engels.
Inmiddels is KattenRadar over de hele wereld live. Olthaar: ‘We zien veel zoekopdrachten in Amerika en Engeland, maar bijvoorbeeld ook in Duitsland, Zwitserland en Indonesië. En dit is pas het begin.’
Op dit moment telt KattenRader zo’n duizend bezoekers per dag. Dat resulteerde in 2.100 zoekacties van baasjes van wie de kat vermist is. Als het aan Olthaar ligt, worden dat er het komende jaar nog veel meer. ‘We weten dat er wereldwijd enorm veel katten vermist worden. In Nederland alleen al zijn dat er meer dan 60.000 per jaar. En in Amerika meer dan 2 miljoen. Daar liggen kansen.’
Naast internationalisering willen Olthaar en Beusch ook de diensten uitbreiden. Zo willen ze dé database worden voor alle vermiste en gevonden katten. En ze lanceren binnenkort een slimme tool waarmee de katteneigenaar een eigen poster kan ontwerpen.
Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wat is het verdienmodel?
Het goedkoopste pakket, waarbij je vierduizend buurtgenoten bereikt in een straal van één kilometer, kost 29 euro. Dat bereik koopt KattenRadar in bij Facebook en Instagram. De marge? Daar wil Olthaar niets over kwijt, maar bekend is dat de startup sinds een half jaar winstgevend is.
De omzet? Ook daar wil Olthaar niets over kwijt. Maar een schatting van zo’n honderdduizend euro per jaar komt volgens de medeoprichter wel in de buurt.
Nog geld nodig?
Olthaar sloot tijdens zijn studie een lening af bij DUO. Dat geld zette hij op een spaarrekening met het idee dit ooit te stoppen in een eigen bedrijf.
Zijn compagnon Beusch stak daar een stokje voor. Hij stond niet zo te springen om geld te investeren en wilde liever veel zelf doen. De jeugdvrienden sloten een compromis en investeerden 3.000 euro eigen geld. Daarnaast leerden zij zichzelf programmeren.
Investeerders bedanken de twintigers vriendelijk. ‘Wij willen zelf eigenaar blijven van ons bedrijf. Dat geeft ons de vrijheid om eigen keuzes te maken.’
Lees meer over startups en scaleups:
- Dit zijn de beste adviezen van investeerders voor startup-ondernemers op zoek naar geld
- 6 overlevingstips voor startups die samenwerken met corporates
- Wanneer kun je als startup het beste je investering naar buiten brengen?
- 8 kenmerken van een pitchdeck waarmee je applaus oogst bij investeerders