Wat is Healix?
Healix streeft naar een circulaire toekomst voor gebruikte bindgarens, touwen, netten en ander plastic garenafval uit de landbouw en visserij. Daarmee wil de cleantech-startup uit Maastricht voorkomen dat technisch textiel in de oceaan of op de vuilnisbelt terechtkomt.
Healix verzamelt, sorteert, versnippert, wast en verwerkt de gebruikte materialen tot ongerepte circulaire polymeren. Ready to use voor de wereldwijde productieketens.
In de Benelux is Healix uniek. In het noordelijkste puntje van Denemarken niet. Daar heeft de startup een ‘collega’, zegt oprichter Marcel Alberts: ‘Ik zie dit bedrijf (Plastics) niet als concurrent, maar als partner, want wij delen dezelfde doelstelling: oceanen herstellen door afgedankte visnetten te recyclen.’
De twee bedrijven pionieren in Europa en dat is niet voor niets, zegt Alberts. ‘Het heeft nogal wat voeten in de aarde om dit verwerkingsproces precies goed te krijgen.’
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wie zitten erachter?
Alberts was tien jaar lang verantwoordelijk voor de marketing en sales van chemiebedrijf DSM. In die rol verzorgde hij de verkoop van de vezel dyneema aan de textielindustrie. ‘Hier leerde ik dat er veel vraag is naar vezels, terwijl er tegelijkertijd veel vezels worden afgedankt en gedumpt.’
In 2011 besloot Alberts zelf te gaan ondernemen. ‘Ik richtte EuroFibers op: een bedrijf dat de eigenschappen van vezels, dankzij een speciale technologie, verbetert.’
Na acht jaar deed de Amsterdamse private-equityclub Active Capital Company een bod dat Alberts niet kon weerstaan. Hij verkocht EuroFibers en besloot zich op de circulariteit van zijn branche te richten. ‘De Europese Commissie wil fabrikanten verantwoordelijk stellen voor afval. Daar zie ik een kans.’
Op dit moment bestaat het MT van Healix uit vijf man. Daarnaast werken er vijftien personeelsleden in de fabriek in Maastricht.
Wie zitten erop te wachten?
Healix richt zich zowel op closed-loop recycling (fiber-to-fiber) als op open-loop recycling (fiber-to-product). In die eerste loop betreft de klant de technische textielindustrie. ‘Van oude netten maken wij, in samenwerking met onze partners, nieuwe netten.’ In die tweede loop kijkt Alberts naar een breder spectrum. ‘Van het oude plastic maken wij nieuwe grondstoffen en andere toepassingen, waar bijvoorbeeld ook weer shampooflessen van gemaakt kunnen worden.’
Op dit moment werkt Healix nauw samen met TAMA, een Israëlisch bedrijf en marktleider in touwen om strobalen mee af te binden. ‘Deze partner, tevens onze lead customer, wil circulaire kunststoffen inzetten om nieuwe touwen van te maken.’
Hoever is Healix?
Sinds januari is de fabriek in Maastricht up and running. De afgelopen maanden was het zaak het proces verder te ontwikkelen en de kinderziektes eruit te slopen, alvorens uit te breiden naar andere locaties, in binnen- en buitenland.
‘Iets wat je op papier uitdenkt, kan in de praktijk toch weer anders uitpakken. Dat hebben wij de afgelopen maanden dan ook ondervonden. Terwijl we de kinderziektes uit het proces haalden, moesten we ook nog eens vijftien man inwerken. Dat kostte behoorlijk wat tijd. Gelukkig zien we dat het nu echt doorzet.’
De huidige fabriek is opgezet om 6.000 ton per jaar te verwerken. ‘Binnenkort zijn we hopelijk zover. Dan kunnen we gaan nadenken over opschaling en een tweede fabriek in bijvoorbeeld Frankrijk of Noorwegen.’
Wat is het verdienmodel?
‘Wij verzamelen afgedankte touwen en netten. Soms krijgen we daar een gate fee voor, om het aan te nemen, in andere gevallen betalen we ervoor. Dat is afhankelijk van de kwaliteit. Onze business draait om het verwerken van het product tot granulaat, wat wij dan weer per ton verkopen. De prijs van ons granulaat zit tussen 1.100 en 1.800 euro per ton, afhankelijk van het type kunststof en de kwaliteit.’
Nog geld nodig?
In augustus 2021 haalde Healix, in een eerste investeringsronde, iets meer dan 10 miljoen euro op. Dat geld stak de startup in de realisatie van de fabriek in Maastricht. Op dit moment oriënteert de startup zich op een volgende financieringsstap.
‘De fabriek is er klaar voor, de markt ook en wij hebben genoeg materiaal. Dat betekent: doorgroeien en fabrieken in het buitenland openen. Als we een tweede fabriek mee willen laten financieren, hebben we het over een nieuwe investeringsronde van 10 miljoen euro. Dat besluit nemen we in de komende maanden.’
Lees meer over startups:
- Wanneer kun je als startup het beste je investering naar buiten brengen?
- Zo bepaal je de waardering van je startup
- 4 redenen om medewerkers te belonen met aandelen
- Deze 11 angel-investeerders maken van Nederlandse startups wereldspelers
- Bootstrappen: de ultieme checklist voor groeien zonder extern kapitaal