Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Food for Skin maakt verzorgingsproducten van groenten

Food for Skin strijdt voor een cosmeticasector zonder vervuilende grondstoffen. Dat doet de startup met een eigen plantaardige huidverzorgingslijn. Maar de missie is groter. 'We bouwen niet alleen aan ons merk, maar ook aan campagnes die de industrie veranderen.'

food for skin angela cathy ursem
Je leest nu: Food for Skin maakt verzorgingsproducten van groenten

Wat is Food for Skin?

Food for Skin maakt vegan huidverzorgingsproducten van 100 procent natuurlijk materiaal. De producten (een dag- en nachtcrème, zonnebrand, serum en reinigingsproduct) zijn genderneutraal en voor alle huidsoorten toepasbaar.

En ja, er zijn meerdere vegan merken op de markt, maar Food for Skin onderscheidt zich door zoveel mogelijk gebruik te maken van reststromen uit de voedselindustrie. Zo is de crème bijvoorbeeld voor 70 procent gemaakt van cosmetische olie verkregen uit tomatenpitjes en tomatenschillen van een Italiaanse pastafabriek.

Onze missie is iedereen te laten weten dat cosmetica heel goed gemaakt kan worden van plantaardige ingrediënten

Medeoprichter Angela Ursem: ‘Grondstoffen afkomstig van groenten, worden vaker gebruikt in de cosmetica-industrie. Dat wordt alleen nauwelijks gecommuniceerd. En dat is zonde, want het is een prachtige vervanger voor onnatuurlijke (vaak synthetische) ingrediënten in cosmetica. Wij zien het als onze missie om heel transparant naar buiten toe te communiceren dat cosmetica heel goed gemaakt kan worden van plantaardige ingrediënten. Dat noemen wij voedsel voor de huid: Food for Skin.’

De Amsterdamse startup probeert de voetafdruk zo laag mogelijk te houden. Daarom komen (bijna) alle ingrediënten uit Europa. ‘We werken samen met een cosmetisch laboratorium die deze ingrediënten vanuit reststromen voor ons verwerkt tot bruikbare producten.’

Wie zitten erachter?

Aan het roer staan de zussen Angela (50) en Cathy Ursem (52). Angela heeft een achtergrond als interim-marketingmanager voor grote corporates zoals Nike en Heineken, maar ook Tony’s Chocolonely. Cathy werkte als schoonheidsspecialiste.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Angela: ‘Een aantal jaar geleden zocht ik naar een goed werkend huidverzorgingsproduct zonder schadelijke ingrediënten. Dat kon ik maar moeilijk vinden. Die frustratie uitte ik hardop tegen Cathy, die op dat moment een opleiding over de ontwikkeling van huidverzorging volgde. Eén en één werd twee en in 2020 startten we Food for Skin.’

Op dit moment hebben de zussen een klein aantal parttimers in dienst. In 2023 moet dat team verder worden uitgebreid.

Lees ook: Sinem Tuncer wil met Arkive verspilling van cosmetica voorkomen

Wie zitten erop te wachten?

De doelgroep is genderneutraal en bewust met het milieu en/of de eigen gezondheid bezig. ‘Wij richten ons in de eerste plaats op consumenten die geen zin hebben om zich zorgen te hoeven maken over wat er allemaal in de producten zit. Voor hen maken wij het bijzonder makkelijk om duurzaam en zorgeloos van goede skincare te kunnen genieten. Daarnaast richten wij ons op cosmeticamerken. Hen laten we zien hoe het ook anders, natuurlijker en zonder vervuilende stoffen kan.’

Hoever is Food for Skin?

Het idee voor Food for Skin ontstond in 2017. De lancering vond in 2020 plaats, juist precies in coronatijd. ‘In de avonduren werkten Cathy en ik, samen met een cosmetisch wetenschapper, aan de ontwikkeling van onze producten. Toen die uiteindelijk werden goedgekeurd, stond corona op de stoep. Er veranderde iets in de wereld en er kwam meer bewustzijn voor mens én milieu. Dat was voor ons hét teken om het roer om te gooien. Cathy en ik zeiden onze toenmalige jobs op en besloten ons fulltime op Food for Skin te richten.’

food for skin angela ursem cathy ursem
Zussen Angela en Cathy (links) Ursem staan aan het roer van Food for Skin.

Op dit moment kent de startup zo’n 2.500 vaste klanten, die drie tot vier keer per jaar bestellen. Daarnaast groeit Food for Skin maandelijks met 20 tot 30 procent. Omzetcijfers wil Angela niet delen, maar duidelijk is wel dat de startup sinds jaar één een (bescheiden) winst maakt.

‘Wij wilden bewijzen dat je met een impact-driven bedrijf ook op een gezonde manier winst kunt maken. Die twee gaan juist heel mooi hand in hand.’

Lees ook: Vini Mini wil voorkomen dat baby’s een voedselallergie ontwikkelen

De missie is echter groter dan alleen het merk Food for Skin. Zo draait de voornaamste KPI om bereik. ‘Wij willen zo veel mogelijk mensen bereiken met onze boodschap: “Weet wat je smeert. Weet hoe je dat kunt checken. En weet dat er duurzame alternatieven zijn.” Die boodschap heeft inmiddels in Nederland een miljoen mensen bereikt. Een mooi begin, maar daarmee zijn we er nog niet.’

Op dit moment is Food for Skin alleen nog verkrijgbaar in Nederland, maar dit jaar maakt de startup ook de stap naar Duitsland. ‘Wij zijn klaar om op te schalen. De producten staan, we krijgen mooie reviews en de distributie begint goed op gang te komen. Klaar voor de volgende stap! Daar is in 2023 echter wel financiering voor nodig.’

Wat is het verdienmodel?

De startup kiest voor een direct-to-consumer-model. De producten zijn voornamelijk verkrijgbaar via het eigen online verkoopkanaal en daarnaast bij een klein aantal schoonheidssalons en onafhankelijke retailers. De gezichtscrème gaat de deur uit voor 37,50 euro, de cleanser voor 35,95 euro, het serum voor 37,95 euro en de zonbescherming voor 25 euro.

Wij hanteren niet de gebruikelijke cosmetische marges, maar net afdoende om via de retail te kunnen verkopen

Angela: ‘Food for Skin is een Pending B Corp (daarmee kun je laten zien dat je in de toekomst B Corp wilt worden, red.). Onze profit zal altijd in de juiste balans zijn met people en planet. Dat betekent dat wij niet de gebruikelijke cosmetische marges hanteren, maar net afdoende om via de retail te kunnen verkopen.’

Lees ook: NoPalm Ingredients ‘brouwt’ een alternatief voor palmolie

Nog geld nodig?

In 2023 staat een sharefunding-ronde op het programma. Daarin biedt Food for Skin een aantal aandelen te koop aan. ‘Op die manier hopen wij aan een mooie community te bouwen.’

Op dit moment werken de zussen drie scenario’s uit. Scenario A zet in op 250.000 euro, scenario B op 500.000 euro en scenario C op 1 miljoen euro. Dat geld gaat naar opschaling, uitbreiding van het team, productontwikkeling en marketing.

Lees meer over startups en ondernemen: