Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

DuckDuckGoose detecteert deepfake om fraude tegen te gaan

Deepfake-technologie wordt alsmaar beter, maar er kleven ook serieuze risico's aan. Startup van de week DuckDuckGoose zag dat gevaar al snel en ontwikkelde een tool die deepfake detecteert. Overheden en fintech-bedrijven ziet het bedrijf als belangrijkste afnemers.

DuckDuckGoose
Je leest nu: DuckDuckGoose detecteert deepfake om fraude tegen te gaan

Wat is DuckDuckGoose?

Toevallig laatst nog naar Welmoed en de sexfakes zitten kijken? Over vrouwen die ongewild hoofdrolspeler worden in een door de computer geproduceerde deepfake pornofilm. Nogal onsmakelijk, maar wel één van de risico’s die aan deze nog jonge technologie kleven.

Neem bijvoorbeeld een bank-app op je mobiel, die de gebruiker identificeert op basis van gezichtsherkenning. Handig, maar ook deepfake-gevoelig. En diezelfde technologie brengt ook CEO-fraude naar een next level. Een deepfake-stem doet zich aan de telefoon voor als directeur en vraagt aan de financiële afdeling om snel even een ton over te maken. Science fiction? Nee hoor, de voorbeelden zijn er al, in Duitsland en Dubai onder meer.

Het zijn risico’s als deze die DuckDuckGoose wil tackelen, vertelt co-founder Parya Lotfi. De startup heeft een tool ontwikkeld die binnen enkele seconden de echtheid van een audiofragment, video of foto laat zien. Met een nauwkeurigheid die na veel door-ontwikkelen is opgelopen tot 95%.

‘Ons systeem is gebaseerd op uitlegbare kunstmatige intelligentie. We vertellen dus niet alleen of het echt of nep is, we laten ook visueel zien waar de deepfake zit’, zegt Lotfi.

Wie zitten erachter?

Naast Parya Lotfi zijn dat Mark Evenblij en Joris Mollinga. Lotfi en Evenblij studeerden aan de TU Delft waar ze zich in 2019 inschreven voor de minor Technology-based Entrepreneurship. Ga op zoek naar een social-technische uitdaging en bedenk een oplossing voor de eindgebruiker, zo luidde de opdracht.

‘Eén van de ideeën die we hadden ging dus over deepfakes. Een opkomende technologie die steeds toegankelijker wordt en tegelijkertijd voor nieuwe risico’s zorgt. Echt en nep zijn door mensen nauwelijks nog van elkaar te onderscheiden. Algoritmes en AI kunnen dat wél’, vertelt Lotfi.

DuckDuckGoose
Het volledige team van DuckDuckGoose.

Mollinga haalde zijn bachelor aan de TU Delft en deed een Master in AI aan de Universiteit van Amsterdam. Hij voegde zich begin 2020 bij de startup. Het bedrijf heeft naast de drie co-founders negen developers en techneuten in dienst.

Wie zitten erop te wachten?

Het NFI, het Nederlands Forensisch Instituut, was twee jaar geleden één van de eerste afnemers. Zij zetten de technologie van DuckDuckGoose in bij zaken waarbij digitale content een rol speelt. ‘Een andere bekende klant is de Tweede Kamer’, vertelt Lotfi.

‘Allerlei debatten en overlegmomenten worden opgenomen en online beschikbaar gesteld aan iedereen die dat wil terugkijken. Burgers kunnen deze beelden bewerken met deepfake en Kamerleden of bewindslieden daarmee confronteren. Onze technologie voorkomt dat.’

Ruim een jaar geleden ontdekte de startup een tweede klantsegment: fintech. Met de digitale onboarding van klanten en medewerkers als use-case. ‘Financiële instellingen zijn gebonden aan strenge Know Your Customer-regels’, aldus Lotfi. ‘Wij horen van onze partners dat al 5 tot 10% van de selfies die bij banken en crypto-exchange platformen binnenkomen, bewerkt is met deepfake-technologie.’

Hoever is DuckDuckGoose?

Toen hun minor in maart 2020 afliep, hadden de drie oprichters een werkend prototype. Ze zetten toen de volgende stap en maakte er een startup van. Die schotelt de technologie inmiddels in drie verschillende varianten voor.

Als app, als API en sinds kort ook als gratis browser-plugin. ‘Die is geschikt voor iedereen die Chrome of Edge gebruikt. Je krijgt dan als gebruiker een melding als je een website bezoekt met deepfake-materiaal. Met name voor journalisten is dat handig.’

Het bedrijf heeft momenteel een handjevol klanten. Daar zitten nog geen banken tussen, al lopen er volgens Lotfi wel een paar serieuze gesprekken.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wat is het verdienmodel?

DuckDuckGoose rekent met haar klanten af door middel van een abonnement, in combinatie met pay per use. Met de Tweede Kamer is een vast jaarbedrag afgesproken.

In de browser-plugin ziet het bedrijf vooralsnog geen verdienmodel. Al sluit Lotfi niet uit dat dit in de toekomst nog verandert. ‘Uit onderzoek blijkt namelijk dat een deel van de consumenten bereid is om voor deze technologie te betalen. Nog niet heel veel overigens, je moet denken aan een paar euro per maand.’

Nog geld nodig?

Het bedrijf heeft zoals gezegd een paar betalende klanten en verder komt er geld binnen via een aantal fondsen en overheidssubsidies. Angel investors heeft DuckDuckGoose nog niet aan boord, vertelt Lotfi. Die vervolgens niet uitsluit dat de startup in 2023 een ronde wil gaan doen. ‘We gaan daarbij overigens niet alleen voor het geld, zo’n investeerder moet wat ons betreft ook kennis en een netwerk meebrengen.’

Enne, we moeten het natuurlijk nog even over de naam hebben. DuckDuckGoose is een Engels spelletje dat zich het beste laat vergelijken met ‘zakdoekje leggen’. Kinderen zitten in een kring met hun ogen dicht. Eén van hen loopt er omheen, tikt de andere kinderen op de schouders en zegt daarbij ‘duck’. Bij één van de kinderen klinkt er ‘goose’. Dan staan alle kinderen op, rennen door elkaar en moet de ‘goose’ gevangen worden.

‘De goose lijkt op alle ‘ducks’, net als bij deepfakes dus’, aldus Lotfi. ‘Met onze tool kom je erachter wie de ‘goose’ is.

Lees meer over startups en ondernemen: