Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Buddee verlost Natuurhuisje en Parfumado van hr-gedoe

Startup van de Week Buddee bouwt aan een alles-in-een-platform voor personeelszaken. Met 300 klanten en een kersverse investering van 1 miljoen euro heeft de dienst al het nodige bewijs op zak.

buddee hr rob toonen
Buddee
Je leest nu: Buddee verlost Natuurhuisje en Parfumado van hr-gedoe

Wat is Buddee?

‘Een SaaS-oplossing voor core hr-zaken zoals verlof, verzuim en personeelsdossiers’, vertelt medeoprichter Rob Toonen. De Amsterdamse startup stort zich grofweg op de markt tussen Employes (kleinere bedrijven) en aanbieders zoals Nmbrs en Exact, complexere software die voor een bedrijf van pak ‘m beet 30 medewerkers overkill kunnen zijn.

Klanten kunnen bij Buddee ook terecht voor loonstrookjes. Daarbij werkt de startup samen met (externe) specialisten, die goed op de hoogte zijn van de laatste fiscale en sociale regels en cao’s. Toonen: ‘Salarisadministratie is een specialisme, en daarom te lastig om zelf te doen. En er zijn te veel uitzonderingen om het gebruiksvriendelijk te kunnen programmeren.’

Buddee wil zich onderscheiden als gebruiksvriendelijk alles-in-een-platform met koppelingen met andere leveranciers. Zoals (in de nabije toekomst) voor het aanbieden van secundaire voorwaarden, het maken van arbeidscontracten en de integratie van arbodiensten voor verzuimprocessen.

Wie zitten erachter?

Ceo Rob Toonen wordt geflankeerd door co-founders Jean-Luc Bonnier (sales) en cto Jasper Lammertink (ex-Lightspeed/SEOshop). Het idee voor Buddee ontstond toen Toonen voor een bedrijf in de financiële sector een nieuwe vestiging uitbouwde in de VS.

‘Het probleem was dat ik mensen lokaal aan moest nemen, maar in VS waren we een klein bedrijf. Op The Next Web (Conference, red.) in New York kwam ik Just Works tegen, een hr-dienst voor kleinere bedrijven.’

Toonen noemt ook Amerikaanse spelers als Gusto en Zenefits. Die zijn ondanks hun omvang nog niet gesignaleerd in Europa, waar de regels rondom personeel sterk verschillen met die in de VS. ‘Beter goed gejat, dan slecht verzonnen’, weet Toonen. ‘Met Buddee zijn we nu eigenlijk aan het kopiëren wat in de VS al een jaar of vier, vijf gangbaar is.’

Toonen groeide op in een ondernemersgezin, wat de drempel voor het beginnen van een eigen bedrijf verlaagde. Een dienst die need to have is, geeft volgens hem ook vertrouwen. ‘Een product als dit zou zichzelf altijd moeten kunnen verkopen.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wie zitten erop te wachten?

De sweet spot voor Buddee zijn bedrijven tussen 20 en 100 werknemers. Klanten variëren van meer traditionele bedrijven als spellenmaker Jumbo en winkelketen Intersport, tot techbedrijven (en MT/Sprout-bekenden) Parfumado, Natuurhuisje en Daily Paper.

Toonen wijst ook op het binnenhalen van Canon Medical. Daar ging volgens de ondernemer een ‘pittig ‘aanbestedingsproces aan vooraf, met talloze vragen vanuit het moederbedrijf in Japan. Het is niet vanzelfsprekend dat zulke (internationale) bedrijven ‘durven te kiezen’ voor een startup, zegt Toonen. Niet in het minst omdat hr-software aan strenge privacyregels (GDPR) moet voldoen.

Naast die groep bedrijven bedient de Amsterdamse startup ook boekhouders en hr-consultants, die hun de salarisadministratie via Buddee aanbieden aan hun eigen klanten.

Hoever is Buddee?

Ruim anderhalf jaar na de officiële lancering telt Buddee momenteel bijna 300 klanten. Over een jaar moet die groep zijn gegroeid naar zo’n 800 bedrijven.

Die groei zit ‘m ook in wat grotere bedrijven, die meer eisen qua veiligheid en flexibiliteit. Qua gebruik moet het platform wel zo eenvoudig mogelijk blijven, zegt Toonen. ‘Maar bedrijven die dat willen kunnen makkelijk meer lagen toevoegen’.

‘Afgelopen vrijdag hebben we een grote update live gezet, waarmee we we aan salarisadministrateurs kunnen laten zien hoe makkelijk je hiermee met klanten kan communiceren. Daarmee gaan we echt de referral-markt op, en gaan we veel meer indirecte sales doen.’

Voor begin volgend jaar staan secundaire arbeidsvoorwaarden op de planning. En juridische documenten, zoals arbeidscontracten en gebruikersovereenkomsten (inclusief digitale handtekening). ‘Eigenlijk zijn we nog maar op de helft van waar we willen zijn’, zegt Toonen.

Wat is het businessmodel?

Een maandabonnement van 4,50 euro per medewerker. Voor het uitbesteden van de salarisadministratie vraagt de dienst per medewerker een maandbedrag van 8,50 tot 13,50 euro, afhankelijk van variabelen zoals mutaties, leaseauto’s en cao’s.

Nog geld nodig?

Buddee scoorde in november een angel-investering van een miljoen euro. De namen van de geldschieters worden niet onthuld. Sommige angels hebben volgens Toonen net een exit gemaakt, en blijven liever in de luwte.

Toonen: ‘We hebben deze investeerders in ieder geval strategisch gekozen, zoals de cto van een softwarebedrijf en de cfo van een investeringsfonds. Onder de investeerders zit ook een klant, die zei: jullie zullen wel geld gaan ophalen, mogen we dan meedoen? Beide eigenaren hebben hetzelfde bedrag ingelegd.’

Buddee sprak ook met een paar vc-fondsen. ‘Maar we vinden het toch fijner om eerst sneller te kunnen schakelen met angels. Over een tijdje willen we wel graag met een vc een volgende ronde ophalen.’ De startup mikt daarbij op een bedrag van pak ‘m beet 5 miljoen euro.

Volgens Toonen heeft de startup minder last van de gure wind die momenteel door de kapitaalmarkt blaast. ‘Een dienst als die van ons blijft hoe dan ook nodig. We groeien natuurlijk mee met klanten, maar als product is het een veilige investering.’

Lees meer over startups en scaleups: