Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met Globe Protocol bepaal je zelf aan welke bedrijven je je data toevertrouwt

Startup van de Week Globe Protocol geeft de consument de macht terug over zijn persoonlijke data. De privacyvriendelijke inlogdienst biedt bedrijven juist de kans om data op te halen zonder third-party cookies. Want die worden met uitsterven bedreigd.

globe protocol anyid

Wat is Globe Protocol?

Globe Protocol werkt aan AnyID, een dienst waarmee je privacyvriendelijk inlogt op websites en apps. Nu doe je dat nog met je Google-, Apple- of Facebook-ID, of door je naam en e-mailadres achter te laten. Maar wat gebeurt vervolgens met die informatie? Dat checkt bijna niemand. ‘Iedereen kiest toch voor gebruiksgemak’, zegt Jasper Meijer van Putten (links op de foto boven), medeoprichter van de privacytech-startup.

Wie eenmaal is aangemeld bij AnyID, kan inloggen bij alle sites die het systeem uit Eindhoven gebruiken. Je e-mailadres dat is gekoppeld aan die single sign-on blijft versleuteld, zodat je wel berichten kunt krijgen van de bedrijven waar je klant bent, maar dat met één druk op de knop kunt stoppen.

Voor de zakelijke klanten betekent AnyID dat ze in elk geval voldoen aan de huidige én toekomstige privacyregels en bovendien krijgen ze extra mogelijkheden om data op te vragen bij hun klanten. Er is namelijk helemaal niets tegen als iets gratis is in ruil voor wat data, vindt Globe Protocol. ‘Maar dat moet wel eerlijk tegen je worden gezegd. Onze missie is dat we mensen meer controle willen geven over wat er met hun gegevens gebeurt. Want nu is het op zijn zachts gezegd een rommeltje.’

Wie zitten erachter?

Meijer van Putten (35) studeerde technische bedrijfskunde in Eindhoven en reisde daarna tien jaar lang de wereld rond als professioneel pokeraar. Dat deed hij behoorlijk goed, als we afgaan op het prijzengeld dat pokersites bijhouden. ‘Ik heb inderdaad een spaarpotje aangelegd’, bekent hij.

Maar het pokeren gaf hem uiteindelijk niet meer genoeg voldoening. ‘En zeker niet de voldoening die ik nu dagelijks krijg door samen te werken met mijn team. Er zit ook een ideologische kant aan: online privacy is maatschappelijk belangrijk.’

Het idee voor de privacyvriendelijke datakluis borrelde op toen hij een vriend op bezoek kreeg die hem vertelde dat hij net een verlovingsring had uitgezocht met zijn vriendin. ‘Nadat hij was vertrokken, ontplofte mijn telefoon van de advertenties voor ringen. Mijn vriendin keek over mijn schouder mee, dus ik had wat uit te leggen. Maar het gaf me een onbehaaglijk gevoel, en ik ging uitzoeken hoe zoiets werkt.’

Vanaf volgend jaar gaan third-party cookies verdwijnen, dus marketeers moeten daarop voorsorteren

Meijer van Putten dook de boeken in en ging rondvragen. Zo kwam hij uit bij Alexander van Eerden, oprichter van Building Blocks, een bedrijf dat klantdata analyseert met AI-software. ‘Ook zij hadden enerzijds de behoefte om de consument meer zeggenschap te geven over zijn data, maar zagen ook de noodzaak om het gebruik van data futureproof te maken.’

Met Van Eerden en diens compagnon in Building Blocks Merwin de Jong als ervaren ondernemers en adviseurs achter zich, vond Meijer van Putten Teun Hendriks (26, rechts op de foto boven) als medeoprichter. ‘Die studeerde toen nog, technische natuurkunde en wiskunde. Hij is dus duidelijk de techneut van ons tweeën, ik zit meer aan de commerciële kant.’

Globe Protocol startte in de zomer van 2020, midden in de coronapandemie dus. Het eerste product was dan ook gericht op een privacyvriendelijke manier om bijvoorbeeld je kappersbezoek vast te leggen. ‘Dat was in de begintijd verplicht. Maar toen kwam de lockdowns en besloten we ons op de middellange termijn te richten. Vanaf toen hebben we onze tijd gestoken in AnyID.’

globe protocol anyid jasper meijer teun hendriks
Het team van Globe Protocol.

Wie zit te wachten op Globe Protocol?

Aan de ene kant de consument die zeker wil zijn dat zijn data niet worden gedeeld met derde partijen en grip wil houden op zijn inlogs en marketingmails. De organisaties die AnyID gebruiken hebben net zo goed behoefte aan het verzamelen van klantendata op een privacyproof manier.

‘Nu kun je nog overal inloggen met Google of Facebook en kun je toe met een cookiewall. Maar vanaf volgend jaar gaan third-party cookies verdwijnen, dus marketeers moeten daarop voorsorteren.’

En dat niet alleen, de gedachte is dat via het platform van Globe Protocol de zakelijke gebruikers hun verdienmodel kunnen versterken met data van hogere kwaliteit. ‘Je wilt een goede relatie met je klant en daarvoor biedt onze app een veel directer kanaal dan e-mail.’

Hoe ver is AnyID?

Afgelopen september ging de single sign-on van Globe Protcol live als minimum viable product. Het draait al bij Swinkels Family Brewers, het familiebedrijf achter Bavaria. De online bierwinkel Dare to drink different deelt bijvoorbeeld kortingsbonnen uit als je kwijt wilt wat je favoriete biertje is.

‘Nu zijn coupons niet het uiteindelijke model van AnyID: we blijven gefocust op een betere manier waarop datadeling tot stand komt. De consument moet zelf besluiten welke interactie hij of zij wil aangaan met bedrijven.’

Maar de eerste ervaringen bij de brouwer zijn positief: ‘Mensen die via ons inloggen besteden gemiddeld een kwart meer.’ Meijer van Putten denkt eind maart meer dan 5.000 gebruikers te hebben, maar zodra hij pilots gaat draaien met een groep nieuwe klanten worden dat er snel meer. ‘Er zijn nog plekken open om met de pilot mee te draaien.’

‘We hebben e-commercebedrijven in de breedte geselecteerd, van laptops tot reizen. Daarmee is niet gezegd dat we niet buiten de e-commerce actief willen worden. De zorg is natuurlijk een markt waar privacy ook heel belangrijk is. Maar ook een lastige om binnen te komen, daar gaan we op een later moment mee aan de slag. Binnen e-commerce is nu de meeste tractie en innovatie.’

Voorlopig heeft Globe Protocol de handen nog vol aan het doorontwikkeling van de technologie en het ontwerp van de website en apps.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wat is het verdienmodel?

De consument zal nooit hoeven betalen voor AnyID, stelt Meijer van Putten. ‘Het moet voor elk individu beschikbaar zijn, dus daarom houden we het kosteloos.’ Zakelijke klanten betalen wel voor de infrastructuur, de data-opslag en diensten van Globe Protocol. Gezien de fase waarin het product verkeert, is dat nu nog onderwerp van experimenten.

Maar een ding staat voorop: ‘We zullen nooit afrekenen op de hoeveelheid gebruik die een consument ervan maakt, of de mate waarin die zijn data deelt. Dat zou een perverse prikkel opleveren. We blijven oppassen dat we geen businessmodel creëren dat op dat van Facebook lijkt.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

De komende anderhalf jaar niet, zegt Meijer van Putten, want Globe Protocol heeft onlangs 5 ton opgehaald bij de Brabantse regionale investeerder BOM, het bekende ict-bedrijf Simac uit Veldhoven en twee angels.

‘De contacten gaan al terug tot het begin, toen we meededen aan een pitchcontest van de universiteit, waaraan Simac zich verbonden heeft als begeleider van startups’, zegt Meijer van Putten. ‘Maar de ceo van Simac is ook echt intrinsiek gemotiveerd om te investeren in privacytech.’

Lees meer over startups en scaleups: