Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sociaal ondernemerschap: business of blamage

Sociaal ondernemerschap of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) lijken wel modewoorden. Maar het is lang niet altijd duidelijk wat er nu precies mee bedoeld wordt. En wat kunnen ondernemers er concreet mee? Is het serieuze business of eigenlijk een blamage?

Er is niets mis mee de term MVO te hanteren als onderdeel van je marketingstrategie. Het is tenslotte, misschien wel helaas, iets wat je onderscheidt als Unique Selling Point (USP). En daar gaat het in marketing om. Er zijn bedrijven die hard roepen dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar waarbij het de vraag is of dit ook echt zo is of dat dit roepen een groot gehalte ‘gebakken lucht’ bevat.

Wat kun je zelf doen, hoe kun je beginnen en wat voor zin heeft het? Als voorbeeld zal ik een casus toelichten hoe ik dit heb aangepakt. In 2009 ben ik naar Noord-Ghana geweest om in samenwerking met een lokale ngo, een businesstraining te verzorgen voor een groep van vijftien startende ondernemers. Juist het bieden van kennistransfer geeft mensen de mogelijkheid op eigen benen verder te kunnen zonder de langdurige afhankelijkheid van de gever. Het geeft mensen meer zelfvertrouwen en meer toekomstperspectief. Geld kun je maar één keer uitdelen, kennis oneindig vaak. Als je met een businesstraining begint in een onbekend gebied, komen er een aantal vragen naar boven. Ten eerste: hoe benader je dit? Ten tweede: met wat voor situaties kun je geconfronteerd worden? Ten derde: welke thema’s zijn van belang voor deze groep en in deze lokale setting?

De start

Om op relatieniveau te kunnen werken, heb ik eerst de tijd genomen mij te verdiepen in de persoonlijke situatie van de lokale ondernemers en te onderzoeken wat hun missie en visie als ondernemer is. Daarna gingen we kijken wat per ondernemer de kritische succesfactoren waren en maakten we een korte haalbaarheidsscan. Met de startende ondernemers ben ik gaan kijken naar hun marketingaanpak, concurrenten, USP’s, eventueel benodigde technologie, hun geleverde kwaliteit en service en hun netwerken. Hier bleek nog best wat winst te behalen. Bijna alle ondernemers konden efficiënter werken en samen keken wij hoe ze zich met simpele aanpassingen – zoals hun winkel opknappen met wat accessoires, een nieuwe lik verf en een betere inrichting – beter konden profileren.

De realiteit

Het leven in Noord-Ghana kenmerkt zich vaak door (over)leven bij de dag. Daarom was iets als een meerjarenplanning voor veel ondernemers geen vanzelfsprekendheid. Ik heb dan ook ruim aandacht besteed aan hun financiën, en hen ondersteund bij het maken van een begroting, de contacten met lokale banken en de eisen voor een financieringsaanvraag. Dit kwam ik weer te weten door zelf ook een afspraak te maken met de directeur van een lokale bank. Ik merkte dat het belang van herinvesteren nog niet echt leefde, maar dat men in die cultuur nog weleens ‘onhandige’ uitgaven deed van net verdiend geld, zoals het kopen van een gadget als statussymbool.

Effectmeting

In november 2010, anderhalf jaar na de businesstraining, hielden wij een evaluatie onder de vijftien deelnemers. Dit leverde o.a. het volgende resultaat op:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Ten minste zeven deelnemers hebben in hun business verbetering gezien.
  2. Zij krijgen nu meer klanten en meer omzet.
  3. Er is sprake van uitbreiding en vergroting van hun bedrijf.
  4. Voor de meeste deelnemers was de grootste verandering: bewustwording van de noodzaak van customer care

Conclusie

Nu ik zie dat de helft van de deelnemers van de training na anderhalf jaar aangeeft zijn business te hebben verbeterd, kan ik niet anders concluderen dan dat het resultaat ‘business’ is en geen blamage. Met name het feit dat men aangeeft een bewustzijnsverandering te hebben ondergaan over customer care is geweldig nieuws.

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Werner van Ekkendonk, directeur van Business Palace.