Een studie in samenwerking met impact-adviesbureau Avance zou uitwijzen dat de Snappcardeelnemers in de afgelopen jaren duizenden tonnen CO2 bepaarden doordat Snappcar huurders heeft weerhouden van de aanschaf van een (tweede) auto.
Veranderd rijgedrag
Dit is te vergelijken met de uitstoot van 13,2 miljoen gereden (benzine)auto kilometers. Daarnaast ontstond door een verandering in het rijgedrag van de gebruikers van Snappcar in 2014 een ingeschatte besparing van ruim 300 ton CO2. Met name huurders gingen bewuster en daardoor minder rijden. Die reductie is vergelijkbaar met de uitstoot van ruim 2,3 miljoen (benzine)auto kilometers. Tot slot hielden verhuurders (1,5 miljoen) en huurders (0,4 miljoen) samen bijna 2 miljoen euro over in hun portemonnee.
B Corp
Snappcar heeft zichzelf laten certificeren als B Corp: een onderneming die goed scoort op het gebied van duurzaamheid en sociale doelen. In Nederland beschikken maar een handvol bedrijven over het internationale keurmerk. Benefit Corporations moeten van de Amerikaanse uitgever voldoen aan strikte maatschappelijke en sociale normen en ook bewijs leveren dat ze niet alleen gericht zijn op winst, maar ook de wereld willen veranderen. De bekendste B Corps zijn ijsmerk Ben & Jerry’s en sportkledingfabrikant Patagonia.
Lees ook:
Weg met de BV, leve de B Corp
De ‘Why’ van Victor van Tol
Snappcar is challenger van 2013
Traject doorlopen
SnappCar kwalificeert zich onder meer met de impact die het maakt op het milieu. Maar om de certificering te verkrijgen, moest het bedrijf van Victor van Tol en Pascal Ontijd een uitgebreid traject doorlopen bij B Lab, de Amerikaanse organisatie die het label sinds 2006 uitgeeft. Gecheckt werd hoe SnappCar omgaat met corporate governance, medewerkers, gemeenschap en milieu.
B Corp rechtsvorm
Met het B Corp-certificaat hoort SnappCar nog tot een kleine elite in Nederland. In de VS is de B Corp al in meer dan de helft van de staten een rechtsvorm. Daar kunnen aandeelhouders hun B Corp niet alleen afrekenen op de winst die zij maken, maar ook op de impact die zij maken voor de maatschappij. ‘Pascal en ik zagen in het delen van auto’s een businessmodel waar iedereen van profiteert: onze deelnemers, de maatschappij, en wij, als ondernemers met het team wat achter ons staat, met een succesvol bedrijf. Dat iedereen ook écht profiteert, daar rekenen wij onszelf op af. En met deze certificering is dat door een derde, onafhankelijke partij bevestigd.’