Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Slaat ANWB nieuwe weg in?

Sprout belicht iedere week een overname. Deze week staat de ANWB centraal. Die heeft de Puttense touroperator Cruise Travel overgenomen. 'Wij hadden de tijd, zij ook."

Wat de vier miljoen leden tellende belangenbehartiger van het Nederlandse asfalt voor Cruise Travel heeft betaald, is niet bekend gemaakt. Volgens de ANWB is de markt voor gespecialiseerde bootreizen de afgelopen vijf jaar verdubbeld en verwacht het dat het met Cruise Travel daar de komende jaren een graantje van kan gaan meepikken. Er zijn volgens de ANWB steeds meer afvaarten vanuit Nederland en meer cruises in het Middellandse Zeegebied en naar Scandinavië.

Pechhulp

Voor de ANWB is het in ieder geval een relevante aankoop. Die kreeg in 2006 een (psychologische) opdoffer door de komst van Route Mobiel, waarmee het zijn monopoliepositie als pechhulp in Nederland is kwijtgeraakt. Het heeft er mede toe geleid dat de ANWB op zoek is gegaan naar andere inkomstenbronnen en veel beter is geworden in het uitventen van zijn achterban. Het heeft nu een goedlopende webshop, er zijn een groot aantal ANWB-winkels geopend, waar onder meer reisverzekeringen en autoverzekeringen worden verkocht (zie kader).

Reisbranche

 

De organisatie is zich dus actief gaan roeren in de reisbranche. Behalve Cruise Travel behoren ook touroperators FOX Vakanties, Pharos Reizen, Pin High Golftravel, SNP Natuurreizen, Travelhome en ANWB kampeerreizen inmiddels tot het portfolio van de wielerbond. Waarom is die markt van touroperating interessant? Wat is de strategische fit? “Wij willen zelf invloed hebben op de kwaliteit van de reizen die we aanbieden. Iets extra’s doen voor onze leden, zoals de speciale ledenreizen, en ook een aantrekkelijke prijs kunnen bieden met soms een extra korting voor de leden, is voor ons belangrijk”, licht een woordvoerder per e-mail toe.

Geheimzinnig

Wie er achter Cruise Travel zitten, doet de ANWB geheimzinnig over. Sprout wist iemand aan de lijn de krijgen bij Cruise Travel. Het blijkt een enthousiast familiebedrijf te zijn dat wordt geleid door het echtpaar Fleur van der Glas en Norbert van der Glas. “We blijven ook na de verkoop het bedrijf nog runnen”, licht Norbert van der Glas toe. “De ANWB is twee jaar geleden op ons afgestapt en we zijn toen gaan praten.” Waarom het zolang geduurd heeft? “We hebben beide de tijd genomen, er was voor ons geen haast en voor hen ook niet, zo bleek.”

Synergie

De tachtig medewerkers die dagelijks reizen verzorgen, worden dus onderdeel van de ANWB-club, maar mogen in Putten blijven werken. Van der Glas: “We gaan wel kijken naar de synergie tussen beide bedrijven, zoals met de ict.”

Of het helemaal een droomexit voor het echtpaar is, valt te bezien. Gekeken naar de financiële gegevens, was een kapitaalinjectie hard nodig. In 2009 had Cruise Travel BV een solvabiliteit van krap zeven procent, dus onder de norm van 20 procent die het garantiefonds SGR stelt aan deelnemers. Hoewel het bedrijf zwarte cijfers schrijft, is het op zijn minst wat scherp gefinancierd geweest. Van der Glas: “Het is absoluut geen overname uit noodzaak. We voldoen ook netjes aan alle normen.” Hij benadrukt dat er vorig jaar 34 miljoen euro omzet is gedraaid en dat er ook dit jaar een “gezonde omzet” in het verschiet ligt.

De oorlogskas van de ANWB           Of de ANWB nog meer overnames gaat doen, wilt het niet zeggen. Het had aan het begin van dit jaar in ieder een flinke zak met geld. Er zat nog 28 miljoen euro aan liquiditeiten op de balans. De ANWB realiseerde iets meer dan 1 miljard euro omzet. Die bestond voor 4 procent uit contributies van leden, 27 procent uit de hulpverlening (pechhulp/juridische hulp), voor 33 procent uit verzekeringen verkopen en voor  16 procent uit reizen. De rest van de omzet bestond uit zogeheten special product en media-activiteiten. De winst kwam uit op 33,5 miljoen euro.  

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Marktleider

Cruise Travel is in 1987 opgericht door de ouders van Fleur. “Ze zijn als een van de eersten in Nederland met touroperating van rivierreizen gaan experimenteren, plus cruises richting het Middenlandsezeegebied.” Volgens de ondernemer, die samen met zijn vrouw het stokje in 2001 overnam, heeft het bedrijf daardoor een leidende positie in de markt kunnen opbouwen. “Cruisetravel is een specialisme dat nog steeds in de kinderschoenen staat en dus voor grote reisaanbieders interessant is.” Of de familie bij het in de slappe was zittende ANWB een mooie prijs heeft kunnen bedingen? “Het is marktconform, meer zeg ik er niet over.”

Eerder afkomstig uit deze rubriek: