Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Singapore, brandpunt voor startups

Singapore is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een brandpunt van startups. Dit is waarom dat gebeurde.

Singapore als broedplaats. Dat leek vijf jaar geleden niet logisch, want hoeveel Singaporese startups kenden we toen? Precies. Toch besloot Scott Anthony, managing partner bij consultancybedrijf Innosight vijf jaar geleden om naar Singapore te verkassen. Op Harvard Business Review blikt hij terug en vertelt hij waarom Singapore een aantrekkelijke vestigingsplek is. Het land is klein en heeft geen natuurlijke hulpbronnen. Dus moet innovatie om de economie aan te jagen ergens anders vandaan komen.

Sinds Anthony in maart 2010 in Singapore landde, is er veel veranderd. Inmiddels zijn er honderden startups. Alleen al in technologiebedrijfjes is er dik een miljard dollar geïnvesteerd. Veel bedrijfjes zitten bij elkaar in één gebouw: Block-71, mede gefaciliteerd door de overheid.

Behulpzame overheid

De overheid is zeer behulpzaam, omdat zij ziet dat de startup wereld de gewenste economische groei voor het kleine landje kan brengen. De regelgeving maakt arbeidsimmigratie van hoogopgeleiden voor nieuwe bedrijfjes makkelijk via een speciaal soort werkvergunning. Ook een nieuw bedrijf vestigen is zo gepiept. Binnen een paar uur kan je het helemaal geregeld hebben.

Bovendien had Singapore al de reputatie van schoon en veilig dankzij streng overheidsbeleid op die gebieden. Singapore is dus een van de makkelijkste landen om zaken te doen.

Ook Nederlanders

Ook Nederlandse startups weten de weg naar de Aziatische hub te vinden. SellanApp bijvoorbeeld, gebruikte zijn jongste investeringsronde om de stap naar Singapore te zetten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook gevestigde grote namen uit het mondiale investeerdersspeelveld zien de mogelijkheden, zoals Sequoia en DFJ. Tim Draper – de D in DFJ – noemde Singapore onlangs ‘een geweldige omgeving om te investeren’.

Aanjager

Het is intussen al zo dat ondernemers uit de community zelf als aanjager fungeren voor de volgende generatie. Bijvoorbeeld Hian Goh, co-founder van Asian Food Channel,  investeerde in 2011 in restaurantboekingsportal Chope. Nadat Goh in 2013 Asian Food Channel verkocht, stortte hij zich vol op zijn eigen venture capital firma, die investeert in regionale startups.