Ondernemerschap zat er al vroeg in bij Klompsma. Op zijn schoolrapporten stond steevast dat de Drentenaar goed leiding gaf. Zelfs aan zijn vader, zo bleek toen Klompsma nog maar 5 jaar oud was. Gefiguurzaagde eendjes voor het raam plaatsen, was in die tijd – medio jaren ‘80 – een ware trend. De jonge Klompsma besloot voor de hele buurt eendjes uit hout te figuurzagen, om wat guldens te verdienen. Aangezien Klompsma naar eigen zeggen twee linkerhanden heeft, wist hij zijn vader zo ver te krijgen om de helft van deze houtwerken te produceren.
Sinds: 2014
Oprichters: Raymond Klompsma, Stefan Wobben, Tim Beglinger
Aantal medewerkers: 60 (55 fte)
Kantoor: Amsterdam
Klanten: 30.000 (in 2016)
Omzet: bijna 9 miljoen euro (2016)
Winst: geen
Op zijn achttiende verliet Klompsma het rustige Drenthe om te gaan studeren in studentenstad-bij-uitstek Groningen. Aangezien hij op de middelbare school goed was in economische vakken, moest het iets in die richting worden. Dat werd het, maar met accountancy koos Klompsma nu niet bepaald voor een typische ondernemersstudie.
Het feit dat je hiermee accountant zou worden, die helderheid, dat sprak Klompsma naar eigen zeggen aan: “Ik had de ambitie om 3 jaar praktijkervaring op te doen bij grote bedrijven en daarna iets voor mezelf te beginnen.”
Concept7
Toch heeft Klompsma, eenmaal afgestudeerd, slechts een paar maanden bij een accountancybureau gestudeerd. Hij had het te druk met zijn eerste techbedrijf; Concept7. Dit was – en is – een onderneming voor het bouwen en verbeteren van websites. Al op zijn negentiende werkte Klompsma aan de onderneming.
Concept7 ontstond op een vrijdagavond toen hij met negen vrienden bij elkaar zat. In licht beschonken toestand na een werkweek komt men vaak tot wilde ideeën, zo ook bij dit negental. Op een gegeven moment vroeg een van hen de vraag der vragen: “Zullen we een bedrijf beginnen?” Vijf van de negen studenten staken hun hand op. Ze besloten alle vijfhonderd gulden in het project te steken en de maandag erop schreven ze zich in bij de Kamer van Koophandel.
De spontaniteit van deze actie staat symbool voor Klompsma’s stijl van ondernemen, waarbij hij beslissingen het liefst neemt op basis van zijn gevoel. Niks geen lange overpeinzingen; als het goed voelt, dan zal het wel in orde komen. En dat komt het doorgaans ook.
Muizenverdelgingsbedrijf
Onze algemene voorwaarden hadden we gekopieerd van een muizenverdelgingsbedrijf
De vijf begonnen klein. Websites bouwen voor kennissen, dat soort klussen. Niemand had enige ondernemerservaring, dus het was behelpen in de begindagen. “Onze algemene voorwaarden was een kopie van die van een muizenverdelgingsbedrijf”, lacht Klompsma. “Dat was simpelweg het eerste voorbeeld dat we tegenkwamen.”
Door de jaren heen gingen de ondernemers zich steeds meer richten op de gebruikerservaring van websites. Het leverde het Groningse bedrijf op zijn hoogtepunt 25 man aan personeel op en klanten als Bol.com, Philips en de Dienst Wegverkeer (RDW).
Surprise me
Toch verlieten langzamerhand alle oprichters het bedrijf. Allen kregen ze door de jaren heen nieuwe ideeën voor hun carrière. Klompsma zelf verkocht zijn aandelen van Concept7, om zich vol te kunnen storten op zijn nieuwe bedrijf: Srprs.me, uit te spreken als ‘surprise me’. Dit bedrijf laat vakantiegangers een verrassingsreis boeken. Je krijgt een kraskaart, informatie over het weer op je bestemming en een tijd waarop je op het vliegveld moet verschijnen.
Vervolgens is het krassen geblazen en je weet waar je naartoe reist. Door je eigen reisvoorkeuren op te geven en tot drie steden uit te sluiten, weet je volgens Srprs.me vrijwel zeker dat de reis bij je voorkeuren aansluit.
Ver weg
Het idee voor Srprs.me ontstond toen Klompsma een WhatsApp-bericht ontving van Stefan Wobben, een van de mede-oprichters van Concept7. Wobben was in Barcelona voor een conferentie, maar had eerst een weekend vrijaf. “Hij appte mij met de vraag of ik een weekendje weg voor hem wilde boeken”, herinnert Klompsma.
“Dat vond ik superleuk. Ik boekte een ticket naar een verre bestemming voor hem. Hij ging compleet onvoorbereid op reis en vertelde me dat zijn weekendje weg daardoor heel anders was. Doordat hij zich niet had kunnen voorbereiden, was hij tijdens dat weekend veel opener.”
Dat idee van onvoorbereid op reis gaan, heeft Klompsma sindsdien niet meer losgelaten. “Ik ben een ondernemer die gelooft dat mensen minder vanuit hun hoofd en meer vanuit hun hart moeten leven. Als je van tevoren niet weet waar je naartoe gaat, beleef je zo’n citytrip meer vanuit je hart.”
Klompsma stelt wel honderd ideeën te hebben gehad voor bedrijven, maar wist plots: dit moest zijn nieuwe project worden. “Touroperator worden was geen bewuste keuze, het ging vanuit het hart.”
Avontuur
Samen met Wobben, Concept7-medeoprichter Marcel Hagedoorn en Tim Beglinger ging hij in 2014 het avontuur aan. Beglinger had zijn eerste ondernemerssporen verdiend in de 360 graden-fotografie. De student kwam in 2013 het leven van de Concept7-ondernemers binnenwandelen toen hij zijn afstudeerproject bij Concept7 deed.
“Uit ervaring wisten we dat er één iemand moet zijn die zich in het begin volop richtte op het uitwerken van het bedrijfsidee”, zegt Klompsma. Dat werd Beglinger, die zich al snel wist op te werken tot cto bij het reisbedrijf.
Klompsma en Wobben besloten 25.000 euro in het kersverse bedrijf te steken; geld dat ze met Concept7 hadden verdiend. Het ging volgens Klompsma op aan webdevelopment, het drukken en ontwerpen van de eerste kraskaarten en het betalen van de eerste salarissen van Beglinger.
“Ook hadden we iemand aangesteld die een goede naam voor ons bedrijf moest bedenken. Oorspronkelijk heetten we Bestemming Onbekend, maar dat klonk niet positief genoeg. Daarna was het geld ook wel op (lacht).”
9 miljoen
Het gaat Srprs.me, in 2016 al Sprout Challenger, voor de wind. Maakte Klompsma in het beginjaar nog een omzet van 280.000 euro, afgelopen jaar was dit al een kleine 9 miljoen euro. Srprs.me verkocht afgelopen jaar 15.000 verrassingsreizen en dit jaar wil Klompsma het aantal verdubbelen. Er werken zestig mensen voor het bedrijf, meer dan Klompsma ooit aan het werk had bij Concept7.
Lees ook: hoe Klompsma bij Concept7 de platte organisatiestructuur Holacracy in de praktijk bracht
Het succes van Srprs.me valt op dezelfde wijze te verklaren als dat van de off-the-grid-beweging, waarbij mensen er bewust voor kiezen om op momenten niet verbonden te zijn met het internet. De grote berg informatie die het internet met zich meebrengt, heeft als negatief bijeffect dat mensen zelden nog verrast worden door dingen.
Tripadvisor-syndroom
Als je alles over je reis van tevoren al opzoekt, kan het alleen maar tegenvallen
Dat heeft een negatief effect op de beleving van vakanties, meent Klompsma: “Wij zijn tegen het Tripadvisor-syndroom, waarbij mensen hun vakantie van tevoren kapot-Googlen. Bij reizen draait het om het ontdekken van nieuwe dingen. Wanneer je alles van tevoren al opzoekt, kan het alleen maar tegenvallen. Je hebt dan al een bepaalde verwachting. Dat is waarom oud en nieuw ook vaak zo tegenvalt. Dat móet leuk zijn, maar wat herinner je je na een paar jaar nog van zo’n avond?”
“Mij blijven de avonden veel beter bij waarop je je vrienden tegenkomt, bier koopt en naar het park gaat. Dat soort avonden ga je zonder verwachting in en daardoor worden ze soms onverwacht leuk.”
Vanaf het prille begin zetelt Srprs.me in Amsterdam. Aanvankelijk in een bovenverdieping in de Korte Leidsedwarsstraat en sinds 2 jaar in een ruimere kantoorruimte aan de Nachtwachtlaan. Voor Klompsma, die vijf jaar geleden naar het Zuid-Friese Oudemirdum verhuisde, impliceert dit vele uren achter het stuur. Om op kantoor te komen, is hij een uur en een vijftien minuten onderweg – mits hij na de spits vertrekt. Om meer tijd over te houden, slaapt Klompsma daarom zo’n twee nachten per week in Amsterdam.
Vakantie
Toch blijft het een “struggle”, volgens Klompsma. Zijn vrouw en hij hebben drie jonge kinderen, voor wie hij er ook vaak wil zijn. Als het even kan, brengt hij ze naar school voor hij zelf naar Amsterdam rijdt, maar zoiets als een zomervakantie met het gezin zit er – voorlopig – niet in. Dan is het juist het drukst van het jaar bij zijn reisbedrijf. “Dat heb ik geaccepteerd”, zegt Klompsma, “maar dat betekent wel dat andere vakanties voor mij heilig zijn”.
Geregeld gaat Klompsma op reis gaat met afwisselend één van zijn kinderen. En ja, dan kiezen ze voor een verrassingsreis van zijn bedrijf. Om zijn product te kunnen testen, meent Klompsma, maar ook “vanwege de gemaksfactor”. Of hij daardoor niet altijd met werk bezig is?
De ondernemer realiseert het zich, maar “ik heb redelijk geaccepteerd dat er altijd werk is. Als ik op vakantie ben, maak ik vaak een notitie of foto wanneer ik iets interessants voor mijn bedrijf zie. Ik krijg daar geen stress door, het is inspiratie. Wel probeer ik me af te sluiten van Slack en de dagelijkse mails.”
Potentiële unicorn
We krijgen veel van onze klanten via mond-tot-mondreclame
Maar al die geïnvesteerde uren betalen zich uiteindelijk wel terug. Zo betitelde techwebsite The Next Web Srprs.me afgelopen jaar nog als potentiële toekomstige unicorn, oftewel een bedrijf dat meer dan een miljard dollar waard is. Klompsma dankt de grote groei van zijn klantenbestand nauwelijks aan marketing. Het is volgens hem vooral toe te schrijven aan een effect van mond-tot-mond-reclame: “Je product maakt iets los bij mensen die daar weer over vertellen tegen hun vrienden.”
Wel adverteert Klompsma op social media en zet hij influencers in. Iedere maand stuurt de ondernemer er meerdere op reis, zodat zij over hun ervaringen kunnen bloggen en vloggen. “We vragen ze dan om niet zozeer over de bestemming zelf te vertellen, maar over het proces naar de reis toe.”
Om de groei te versnellen, heeft Srprs.me tweemaal een investeringsronde gedaan. In zowel 2016 als het jaar erop kreeg Klompsma zeven ton aan groeigeld. Deze rondes heeft hij nooit de media ingebracht.
Millennials
Srprs.me heeft een jonge klantenkring, waarvan de meesten tussen de 18 en 35 jaar oud zijn. Ook op de kantoorvloer domineren millennials; de gemiddelde leeftijd van de medewerkers is 28 jaar (zie foto rechts). Op vrijdagmiddag zorgt dat geregeld voor een feest, vertelt Klompsma: “De vrijdagmiddagborrel start met beerpong en eindigt met beerpong.”
Wel zoekt de ondernemer, zoals dat gaat, steeds meer naar senioriteit in de organisatie. Het eerste wapenfeit is daar in de vorm van Marc Elffers, de nieuwe coo van het bedrijf.
Het reisbedrijf maakt nog geen winst. Alles wat Klompsma verdient, stopt hij terug in de onderneming. Snel internationaliseren, is het credo en binnen 3 jaar hoopt Klompsma dan ook actief te zijn in geheel Europa.
Op dit moment bedient het bedrijf naast de Nederlandse ook de Belgische, Britse en Ierse markt. Vanaf maart komt hier ook de Duitse markt bij. Klompsma bedient die markten nu nog vanuit Amsterdam, maar komende maand moet de eerste medewerker in het Verenigd Koninkrijk aan de slag gaan.
Concurrentie
Klompsma hoopt door snelle groei een stap voor te blijven op de concurrentie. Want die is er; zowel kleine startups als grote vliegbedrijven beginnen zich te richten op verrassingsreizen. “De meeste startups hebben nog maar een paar man personeel”, zegt Klompsma.
“Op hen hebben we dus een voorsprong. Vliegmaatschappijen passen het model alleen toe op tickets die ze niet konden verkopen. Dit is dus wezenlijk anders dan ons businessmodel. Maar het is wel belangrijk een serieuze first mover te blijven.”
Klompsma heeft met zijn bedrijf de wind in de rug, zoveel is duidelijk. Toch is er één zaak waar Klompsma zich het hoofd over breekt: het milieu. Door de mondiale trend van goedkope en veelvuldige vliegreizen stijgt de CO2-uitstoot momenteel naar ongekende hoogten. Hierdoor dreigen de klimaatdoelen van Parijs niet gehaald te worden, wat volgens onderzoekers een verwoestend effect op de wereld kan hebben.
Milieu-implicaties
We doen niets aan CO2-compensatie en dat vind ik niet goed
Met andere woorden: doordat wij nu zo vaak vliegreisjes boeken, zadelen we onze kinderen op met een ontwrichte wereld. Als consument kun je je vliegreis vaak compenseren door voor een tientje één boom te laten plannen, maar dat blijkt een druppel op een gloeiende plaat. Om alle uitstoot van een retourvlucht naar Barcelona te compenseren, moet je per persoon 115 bomen planten, zo tekende het Algemeen Dagblad recentelijk op van klimaatpublicist Babette Porcelijn. Experts adviseren daarom ook om vooral minder vaak het vliegtuig te pakken – althans, in ieder geval totdat deze elektrisch, dus zonder verbrandingsmotor – kan opereren.
Door weekendjes weg met het vliegtuig aan te bieden, draagt Srprs.me dus onbedoeld bij aan het opwarmen van de aarde. Als Sprout aan Klompsma vraagt hoe hij aankijkt tegen dit hoofdpijndossier, reageert de ondernemer bijzonder eerlijk. “In de basis geloof ik erin dat je echt moet zijn”, zegt hij. “Ons echte antwoord is dat we er niets aan doen en dat ik dat niet goed vind.” Door slimme marketing stelt hij dit echter niet te willen “verbloemen”.
Als ondernemer geloof ik in impactmaximalisatie en niet in omzetmaximalisatie
“Als ondernemer geloof ik in impactmaximalisatie en niet in omzetmaximalisatie. We moeten dus iets doen aan sustainability.” Wat precies, dat weet Klompsma nog niet, maar wel laat hij weten: “Ik heb met mezelf afgesproken dat we hier in 2018 werk van gaan maken.”