Influencer marketing is booming en staat op het punt om van experimentele fase naar vast onderdeel van de marketingmix te gaan. Veel bedrijven experimenteren op dit moment met invloed uitoefenen via bloggers, vloggers, YouTubers, Instagrammers, Snapchatters of Twitteraars. Van gehoorapparaten tot uitvaartverzekeraar en van kapsalon tot camping, voor iedere marketeer is het inmiddels relevant.
Maar hoe zorg je ervoor dat je op lange termijn nog steeds succesvol bent met influencer marketing?
“De huidige groei van het fenomeen is te vergelijken met die van social media”, zegt Stallvord. “In een paar jaar tijd ging dat van ‘een dingetje erbij’ naar het hart van menig marketingplan. Met een enorme verschuiving van budget tot gevolg. Hetzelfde gebeurt er op dit moment met influencer marketing.”
100 miljoen
Stallvord is één van de pioniers op dit gebied en is medeoprichter van We are First, het eerste bureau in Nederland dat zich hierin specialiseerde. Hij schat in dat er in 2017 in Nederland ruim 100 miljoen euro in influencer marketing is omgegaan. En dat dat bedrag in de komende twee jaar gaat verdubbelen.
Deze groeispurt zorgt ervoor dat er bij bedrijven veel behoefte is aan kennis. Rocco bundelde zijn praktijkervaring daarom in het boek #Spon, dat vandaag verschijnt. In dat boek neemt Stallvord lezers mee in de wereld van influencer marketing en geeft hij hen met gouden regels bij het bepalen van een eigen strategie.
We lichten alvast drie gouden regels uit:
1. Start een eigen influencer-team
Lange termijn relaties met influencers worden steeds belangrijker. Zodra je uitspreekt dat je voor een langere periode met elkaar wil samenwerken, zorgt dat aan beide kanten voor commitment en rust, en daarmee wordt het resultaat voor beiden beter.
Succesvolle voorbeelden zijn Etos met #etosfriends, Babyliss met #babylissambassadors, Dance Valley met #valleysquad en Blokker met #teamblokker.
2. Onderscheid verschillende soorten influencers
Influencers heb je in verschillende soorten en maten. Het is heel belangrijk om onderscheid te maken, omdat ze verschillende eigenschappen hebben die je kunt benutten om de diverse doelstellingen van je bedrijf te behalen.
Micro-influencers zijn bijvoorbeeld heel goed voor interactie en geloofwaardigheid, maar niet voor bereik. Top-influencers zet je juist niet meer in voor geloofwaardigheid of interactie, maar vooral voor bereik.
3. Wees geloofwaardig
Geloofwaardigheid is een cruciaal thema binnen influencer marketing. Influencers moeten het hebben van hun geloofwaardigheid, want daarmee bouwen ze vertrouwen, autoriteit en uiteindelijk bereik op. Maar ook merken moeten geloofwaardig zijn.
Geloofwaardigheid bouw je op door relevant en eerlijk te zijn. Relevant door alleen samenwerkingen aan te gaan met mensen die ook echt iets met je product of merk hebben.
Eerlijk ben je door bijvoorbeeld influencers met wie je samenwerkt te instrueren om gebruik te maken van de hashtag #spon, wat staat voor gesponsorde content. Hoe en wanneer dat precies moet blijft onderwerp van gesprek, lees de richtlijn Reclamecode Social Media op Reclamecode.nl.
Cijfers
Stallvord verwacht dat de behoefte aan influencers voorlopig toe blijft nemen, dat budgetten blijven groeien en er komen steeds meer influencers bijkomen. In hun kielzog volgen agentschappen, creatieve bureau’s en online tools.
De marketeer schat dat er in Nederland zo’n 15.000 influencers zijn die tot nu toe meerdere commerciële samenwerkingen met merken aangingen. Behalve een miljoenenomzet in Nederland, loopt het bedrag wereldwijd in de miljarden: alleen al op Instagram werd er dit jaar naar schatting al 1 miljard dollar aan gesponsorde postings uitgegeven.
Hoeveel er precies wordt uitgegeven verschilt per bedrijf en per branche. “Een restaurant laat invloedrijke Instagrammers gratis eten in ruil voor aandacht, terwijl een multinational in Nederland al snel een paar ton uittrekt voor influencer marketing. Fashion, beauty en lifestylemerken lopen nu nog voorop qua budgetten, maar de rest volgt snel.”
Het boek #Spon verscheen vrijdag (in gelimiteerde oplage), in eigen beheer