Gisteren werd voor de tweede keer de pluim der pluimen in online ondernemersland uitgereikt. Peter Driessen (links op de foto hieronder), van Spil Games, mag zich voor een jaar lang tooien met de titel Leading Online Entrepreneur of the Year 2011. Spill Games is in 2001 opgericht door Driessen en Bennie Eeftink, en inmiddels uitgegroeid tot wereldwijde marktleider op het gebied van casual games, dat zijn simpele games die online gespeeld worden.
Juryvoorzitter Reinout Oerlemans, de enige niet-online ondernemer: “Hij durfde vanaf de eerste dag internationaal te denken.” Spil Games heeft sinds 2007 een investering van Van den Ende & Deitmers en volgt een buy en builld-strategie. Het aantal unieke bezoekers per maand is zo uitgegroeid tot 130 miljoen.
Whitelabel
De tijd dat je een Nederlandse domeinnaam opkocht en dan via een lucky shot je tot grote speler ontwikkeld op de Nederlandse markt, die is nu wel een beetje voorbij. Ook de winnaar van de LOEY Starters Award, Ruben Timmerman (rechts op de foto) van Springest (voorheen Eduhub), is midden 2008 live gegaan en werkt sinds vorig jaar aan de internationale uitbreiding.
Springest, inmiddels in vier Europese landen actief, is een vergelijkingssite voor opleidingen en genereert inkomsten via een combinatie van affiliate/bannering en het aanbieden van haar platform als whitelabel aan kennisinstellingen. Annemarie van Gaal reikte namens de jury de prijs uit: “Het is niet het meest innovatieve concept, maar wel fenomenaal uitgevoerd.”
De organisatie liet Arthur Kosten, marketingdirecteur van Booking.com, een inspirerend verhaal afsteken. De site voor hotelreserveringen in 2005 verkocht aan het Amerikaans Priceline is een van de grootste online successen van Nederlandse bodem. In 1996 werd de site opgericht en heeft zich na een proces van vallen en opstaan tot een van de grootste online reserveringsites wereldwijd ontwikkeld. Kosten: “Terwijl concurrenten zichzelf begonnen op te tuigen als kerstbomen, zijn wij blijven focussen op een ding heel goed doen. ” Volgens Kosten hoef je als online ondernemer geen grootse visie te hebben. “Het gaat niet om jouw mooie plannen, maar om wat de klant wil. Als je met er de klant in gedachte voor zorgt dat je site iedere dag een klein beetje beter wordt, dan kun je heel ver komen.”
Hyves-en Fonq-geld in Springest
Het is iets waar ook Timmerman zich in herkent. “Ik werk niet volgens een lange termijnplanning of uitgewerkt businessplan, het lijkt te werken.” Hij heeft nog geen groot venturefonds achter zich, maar voorlopig hoeft hij niet op een houtje te bijten. Patrick Kerssemakers, die eerder dit jaar cashte met de verkoop van een deel van zijn aandelen aan RFS Holding, en Floris Rost van Tonningen, die Hyves vorig jaar verkocht, zijn inmiddels ingestapt als informele investeerders. Timmerman: “Ze vormen mijn klankbord.”
De LOEY Award en de LOEY Starters Awards zijn een initiatief van investeringsmaatschappijen Van den Ende & Deitmers, Peak Capital en online netwerk Online Tuesday.
Het gaat om een aanmoedigingsprijs. Vorig jaar won Stephen Bosman van Zoover.nl. De prijs is zeker voor startende online ondernemers interessant. Wie er op het podium mag komen, is zich verzekerd van aandacht van hét online investeringsclubje van Nederland.
Wie vielen buiten de boot?
De andere genomineerden waren Erik Schut (WoodWing Software), Floris Rost van Tonningen (Hyves), Patrick Kerssemakers (Fonq), Pieter van der Does (Adyen). Voor de startersprijs dongen Karel Kolb (feeder.nl) en Martijn Groot (Peecho) mee.