Groeipijnen, groeiblunders, groeilessen. In de videoserie Scaling Up vragen we de ondernemers achter de meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland ernaar. We geven ze jaarlijks een plek in de MT/Sprout Challenger50 en vragen ze nu het hemd van het lijf. In aflevering twaalf: Patrick Hurenkamp, co-founder van Bloomon.
De belangrijkste groeilessen van Bloomon-founder Patrick Hurenkamp:
- Wat is de impact van groei op je rol als leider?
- Wat is zijn belangrijkste schaaltip?
- En waarom vind je volgens Hurenkamp de juiste investeerder vooral via je eigen netwerk?
Bloomon aan de keukentafel bedacht
Patrick Hurenkamp bedacht Bloomon samen met Bart Troost en Koen Thijssen, met wie hij ‘s avonds aan de keukentafel brainstormde over nieuwe concepten. De keuze viel niet toevallig op de bloemenindustrie, een wereld die Hurenkamp al een beetje kende dankzij een schoonfamilie met bloemenkwekers, veredelaars en bloemisten.
Hij zag een sector met veel kennis en expertise, maar weinig innovatie richting klanten. ‘Men verkocht vaak wat in het verleden goed werd verkocht. Ik vond het niet erg inspirerend. En de keten achter de bloemen, met tussenstappen zoals de veiling en groothandels, zorgde ervoor dat de bloemen effectief minder lang op de vaas stonden.’
Nederland: het Silicon Valley’ voor bloemen
Wat wel duidelijk was: voor een ‘Silicon Valley’ voor bloemen is er geen geschiktere plek dan Nederland, waar jaarlijks voor miljarden euro’s aan bloemen wordt verhandeld. ‘Al die partijen die hier bij elkaar komen, dat bood ons een kans om juist in die industrie iets te kunnen betekenen.’
Bloomon wist al snel de traditionele bloemenmarkt in Nederland en België te ontwrichten met abonnementen en online verkoop van losse boeketten. Opgericht in 2014, een jaar later door MT/Sprout al uitgeroepen tot Challenger. De omzetteller kwam in 2020 uit op 42 miljoen euro.
Overname door Bloom & Wild
En dat wekte interesse. Het Britse Bloom & Wild – dat het vooral moet hebben van cadeaupakketten – wilde Bloomon inlijven. In april 2021 namen de Britten hun Nederlandse branchegenoot over. In iets meer dan een half jaar tijd zijn de twee bedrijven erin geslaagd om de platformen met elkaar te integreren. Maar belangrijker nog, ook de teams hebben volgens de oprichters nu het gevoel voor één en dezelfde groep te werken.
Wat Hurenkamp met de kennis van nu anders zou hebben gedaan? ‘Eerder focus aanbrengen en indien nodig aan de rem trekken’, zegt hij. Van de grote buitenlandse markten zou hij er achteraf gezien het liefste ‘maar’ één tegelijk hebben veroverd.
Bekijk de nieuwste aflevering van Scaling Up voor de belangrijkste groeilessen van Patrick Hurenkamp.
Meer groeilessen van ondernemers? Bekijk ook eerdere afleveringen van Scaling Up:
- Wat is voor Whoppah-oprichter Thomas Bunnik de grootste uitdaging in een groter groeiende organisatie?
- Waarom faalde Somnox-founder Julian Jagtenberg in zijn eerste poging de VS te veroveren?
- Wat is de gouden fundraise tip van Sendcloud co-founder Sabi Tolou?