Web Summit, dat eerder deze maand plaatsvond in Lissabon, zou je kunnen zien als het jaarlijkse epicentrum van wat Europa qua startups te bieden heeft, als een soort Davos van de techwereld. Met 60.000 bezoekers heeft het festijn in ieder niet te klagen over de ticketverkoop.
Dat soort aantallen zorgen er ook voor dat je als ondernemer, verstopt in een van de vier reusachtige beurshallen, amper gezien wordt. Net als andere tech-conferenties zoals The Next Web of die van TechCrunch licht Web Summit daarom veelbelovende startups uit.
Web Summit deed dat dit jaar mede op basis van het aantal afspraken dat de 1600 aanwezige investeerders aanvroegen met een of meer van de 2104 startups met een stand. Van de 24 Nederlandse startups die zich inschreven bij Web Summit (er reisden honderden Nederlanders af) haalden er 4 deze lijst met 100 ‘most hyped startups’: Eccentrade, GetSocial, Jexia en Bloqhouse.
Geen zorgen
Prins Constantijn, sinds vorig jaar startup-ambassadeur namens StartupDelta, maakt zich desgevraagd geen zorgen over dat ogenschijnlijk kleine aantal.
“Ik vermoed dat veel Nederlandse bedrijven slimmer zijn geworden, en zich niet meer aanmelden voor een betaalde plek. Zij gaan vooral naar Web Summit om contacten te leggen.”
Als ondernemer kun je veel aandacht genereren door in zo’n lijstje te komen, maar dat vergt wel gerichte actie, zegt Constantijn. “Wat structureel is, is dat Nederlandse startup-ondernemers minder geneigd zijn om te investeren in communicatie en om op dit soort lijstjes te komen. Ze zijn bezig met hun bedrijf en proberen zo gezegd, op z’n Nederlands, ‘hun ding te doen’. In andere landen ligt dit anders. Daar besteden we nu bij de voorbereiding van missies meer aandacht aan.”
Lees ook: Dit is het Startup Manifest van Prins Constantijn
Plankje
StartupDelta organiseerde voor Web Summit voorbereidende bijeenkomsten, met vooral voor de meer ervaren ondernemen het advies om geen booth (standje) te huren, “maar vooral goed voor te bereiden en ernaar toe gaan met een gericht programma om op de beurs en tijdens de vele side events met investeerders af te spreken”.
Anders ben je honderden euro’s kwijt aan “een plankje”, zoals Constantijn het noemt. “Investeerders doen hun zaken op ander plekken.” Bijvoorbeeld tijdens het diner en de borrel die Founders Plus en StartupDelta organiseerde om Nederlandse investeerders en ondernemers bij elkaar te brengen.
Corporates
Wat de prins opviel waren “de rijen en rijen met plankjes met een bordje erboven”, van de bijbehorende startup. “Terwijl Mercedes er met een gigantisch grote stand stond. De atmosfeer was veel minder vroege fase, het was meer commercieel oppervlakte-verhuur voor grote bedrijven. Zolang de organisatie maar kan zorgen dat iedereen die er toe doet er is, dan is het evenement waardevol. Maar het lijkt nu iets te veel doorgeslagen naar de corporates.”
Desondanks waren veel Nederlandse startups volgens Constantijn, die navraag deed bij een aantal deelnemers, wel positief. “Die hebben deals en letters of intent kunnen sluiten.”
Slush
Mede vanwege het massale karakter steekt StartupDelta meer energie in een conferenties als Slush (Finland). Ook omdat Scandinavische investeerders en ondernemers volgens Constantijn meer open staan voor samenwerking en goed kijken naar de rest van Europa.
“Het aantal van 60.000 mensen op Web Summit is overdonderend. Je wordt weggestopt. Slush is kleiner, en een goede ingang naar Silicon Valley.” Ook de Consumer Electronics Show (Las Vegas) en South by Southwest (Austin, Texas) krijgen van StartupDelta daarom meer liefde en aandacht, voor een effectieve toegang tot de Amerikaanse markt.
Maar ook bij die conferenties moet je de lijstjes met ‘most hyped’ startups met een korreltje zout nemen, lijkt de boodschap van de startup-prins. “Hoe komt zo’n lijst eigenlijk tot stand? Zeker Amerikaanse conferenties zijn daar heel commercieel in.”
Oftewel, als ondernemer heb je de keuze: betalen, of een andere manier vinden om op te vallen.
Proud of @eccentrade pic.twitter.com/zL6tMYzics
— JR Witteveen (@JeanRichard) 7 november 2017