Wat is Mobbr?
‘Iedereen gaat elke dag online om geld uit te geven. Nog maar weinig mensen gaan online om geld te verdienen,’ zegt Ernesto Spruyt van Mobbr. ‘Dat verandert. Dankzij enterprise crowdsourcing kun je werk in heel veel kleine stukken opknippen en uitzetten als microtasking. Voor ontwerpklussen zijn ook marktplaatsen, en er zijn challenges waar bij wijze van een wedstrijd wordt opgeroepen om met een idee of andere input te komen.
Het probleem met die vormen is, dat er geen interactie is binnen de crowd. Bij een wedstrijd is het winner takes all, een designer zal nooit zijn beste werk online laten zien zonder dat hij zeker is van betaling. Dat lossen wij op met Mobbr, een ‘betaalknop’ die je simpel toevoegt aan je website. Het doel is alle leden van de crowd loon naar werken te geven, op basis van de waarde die ze toevoegen in de samenwerking. Zodra de beheerder de verdeelsleutel heeft bepaald, faciliteren wij de betalingen, zodat veel verschillende mensen geld in een project kunnen steken of geld eruithalen. En dat kan vanaf hele kleine bedragen, anders dan bij Amazon Mechanical Turk, waar je pas vanaf 50 dollar je beloning gestort krijgt.’
Wie zitten erop te wachten?
‘Alles wat je kunt outsourcen, kun je ook crowdsourcen. Helpdesks bijvoorbeeld: als je klanten mee laat denken en andere klanten laat adviseren, zorgt dat voor een persoonlijkere benadering en een grotere klanttevredenheid. Laat mensen elkaars vragen beantwoorden, geef sterren aan de beste antwoorden en zorg dat die experts beloont.
Voor blogplatforms zou het ook een goede manier zijn om een alternatief verdienmodel te vinden buiten online advertenties: waarom zou je de collectieve kennis van je experts niet rechtstreeks tegen betaling inzetten? Leg een marketingvraag maar bij Marketingfacts neer.
Als het gaat om veel kleine betalingen kan de knop ook worden gebruikt voor crowdfunding. Maar onze droom is dat je over vijf jaar wakker wordt ergens in Thailand, je laptop openklapt en kijkt waar je die dag weer eens de kost mee zult gaan verdienen.’
Wie zitten er achter Mobbr?
‘Mijn angst is dat het product niet herkend en opgepakt wordt’
Herman Hintzen (Henq)
Ernesto Spruyt (38), een freelance adviseur van startups die werkte voor onder meer Stichting Doen en de Windcentrale, die op zoek was naar een mooie onderneming om zelf in te stappen. Hij kwam Patrick Savalle (48) tegen, een IT’er die bij het grote Sogeti al in 2006 een boek schreef over crowdsourcing en een methodiek ontwikkelde om op die sociale manier samen te werken en te innoveren binnen en buiten bedrijven. Toen Spruyt en Savalle gingen samenwerken, had Savalle de basis voor Mobbr al gelegd. De twee oprichters hebben een vast clubje developers dat de crowdsourcedienst verder ontwikkelt. Sinds afgelopen najaar heeft Mobbr zijn intrek genomen in Yes!Delft, de startupfabriek van TU Delft.
Wat is het verdienmodel?
‘We vragen 5 procent van de verdiensten als fee, maar wel met een maximum van 9 euro per maand.’
Hoe ver is Mobbr?
‘We zijn in september live gegaan met een eerste pilot, voor de website Fast Moving Targets. Naar aanleiding daarvan zijn we verbeteringen gaan doorvoeren en sinds eind 2013 zijn we opnieuw live. We bieden nu ook bitcoin als betaalmiddel, dat heeft ons veel aandacht opgeleverd. We hebben inmiddels een waslijst van geïnteresseerde partijen waarmee we praten, zowel de crowdsourcingplatforms die we willen faciliteren als de aanbieders en vragers van klussen. Concreet: we hebben contact met een verzekeraar die peer-to-peer wil inzetten bij zijn helpdesk. Ook interessant is een partij die helpdesk-ICT aanbiedt en KPN en Ziggo als klanten heeft. Als die ons meelevert, is dat veel relaxter dan dat wij alle grote partijen afmoeten. Als we een goede tescase kunnen opbouwen in Nederland, kunnen we heel snel opschalen. Ik ga in april naar de crowdsourcingweek in Singapore.’
Nog geld nodig?
Zeker, maar eerst moeten de klanten en het geld gaan toestromen. ‘Tot nu toe is het allemaal met eigen geld en dat van familie en vrienden gefinancierd. Eerst focussen we ons op tractie in de Nederlandse markt. We hopen later dit jaar een eerste seedronde te kunnen doen.’
Dit vindt Herman Hintzen (Henq) van Mobbr:
‘Enterprise Crowd Sourcing wordt het genoemd, het uitbesteden van onder meer testwerk, software development, content screening of vertaalwerk aan een crowd van freelancers. Platformen als oDesk, Lionbridge en Elance regelen die match tussen aan de ene kant bedrijven als klant en aan de andere kant een verscheidenheid aan freelancers. Het platform ontvangt gelden en betaalt de freelancers, om dit rendabel te maken is wel een zekere schaalgrootte nodig.’
Crowdsourcing light
‘Mobbr komt zo te zien met de ‘light’ versie hiervan: iedereen die een online community heeft kan zijn leden geld laten verdienen met het uitvoeren van taken die door andere leden geplaatst worden. Dat is een mooi idee. De regels voor het verdelen van het geld worden bepaald door de opdrachtgever. De taak ‘wie schrijft mijn sinterklaasgedicht’ zal gaan naar de maker van het beste gedicht, terwijl het beschikbare geld bij een brainstormsessie wellicht verdeeld wordt naar rato van gegenereerde ideeën. Vervolgens is het ook mogelijk om meerdere mensen geld te laten ‘pledgen’ op een taak, waardoor er een soort crowdfunding van projecten ontstaat.’
Boel functionaliteiten
‘Mooi bedacht, maar al met al zijn het een boel functionaliteiten die in Mobbr bij elkaar komen. Dat maakt het meteen ook een ingewikkeld product om uit te leggen. Mobbrs webpagina met features laat een reeks mogelijkheden zien, en maar liefst 6 verschillende use cases.
De strategie van Mobbr is om in eerste instantie via eigen sales blog-sites en communities als klant te werven en deze vervolgens als showcase voor anderen te laten fungeren.’
Kies een doelgroep
‘Mijn angst is echter dat het product door de grote verscheidenheid aan toepassingen op deze wijze niet herkend en opgepakt gaat worden. Peer-to-peer payment is eigenlijk de enige bindende factor en op dat vlak is er een boel concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan PayPal. Het lijkt mij beter als Mobbr een duidelijke doelgroep kiest en daar een eenduidige applicatie voor maakt. Zo eenvoudig mogelijk en met een heldere self-service interface voor websitebeheerders. Alleen dat zal de nodige tractie opleveren om tot voldoende schaalgrootte te komen.’
Grondig aangepakt
‘Mobbr heeft het wel grondig aangepakt. Naast het aanvragen van een patent op het betalingsprotocol, hebben ze ook een eigen licentie verkregen van De Nederlandsche Bank. De keuze om een zelfstandig betalingsplatform op te zetten zorgt voor lage transactiekosten en dus voor een hoge marge voor Mobbr zelf, maar zal ook een belemmering opleveren bij het groeien naar andere landen. Daar zou Mobbr telkens met de financiële toezichthouder aan de slag moeten om een bankvergunning lost te krijgen. In die zin was het misschien eenvoudiger geweest om op basis van een bestaand betaalsysteem te beginnen.’
Meer focus
‘Samengevat: ik vind Mobbr een mooi concept, maar het is nog te vroeg om er een oordeel over te vellen als investeerder. Ik zou ze willen adviseren om zo lean mogelijk verder te gaan en zo veel mogelijk focus aan te brengen. Een helder, eenvoudig product neer te zetten met een heel duidelijke toegevoegde waarde voor websiteeigenaren. Dat, in combinatie met het netwerkeffect van de vele eindgebruikers, kan dan zorgen voor ‘virale’ verspreiding. Als dat lukt, dan ben ik zeer geinteresseerd om te praten over een eventuele investering.’
Herman Hintzen is oprichter en partner van Henq, een venture capitalfirma die investeert in jonge Nederlandse technologiebedrijven. In portfolio onder meer: SEOShop, Mendix en CWR Mobility.