1. Claim een onderwerp
Niet iedereen heeft Peter R. de Vries op zijn visitekaartje staan en kan dus over 101 verschillende kwesties meepraten. Kies één, maximaal twee onderwerpen die jou liggen, waar je veel van weet en die aansluiten met de producten, diensten of uitstraling van je bedrijf. Want alleen dan kun je na media-aandacht rekenen op gewenste conversie.
Dat hebben ze bij Voys in ieder geval goed begrepen. Het Groningse bedrijf van Mark Vletter levert VoIP-diensten, iets dat we tegenwoordig mogen scharen onder het kopje commodity. De keren dat Vletter het nieuws haalt, is dat meestal door de manier waarop hij zijn bedrijf heeft georganiseerd: zelfsturend en zonder managers. Volgens de principes van holocracy dus. Het zal niet zijn eerste gedachte zijn geweest toen hij een aantal jaren geleden met dit model van start ging, maar heeft Voys wel een flinke portie media-aandacht opgeleverd.
2. Ga bloggen
Even schetsen hoe het er op een redactie aan toegaat. Tijdens de vergadering krijgt een journalist een onderwerp toebedeeld en die gaat dan op zoek naar specialisten. Als zijn digitale rolodex het daarbij laat afweten is Google doorgaans de stap die volgt. Je hebt er dus veel baat bij wanneer jouw naam onderaan een artikel staat dat hierover in zijn lijst resultaten verschijnt.
Nu kun je een blog natuurlijk op je eigen website publiceren. En natuurlijk is social media daarbij hét instrument om dat aan andere mensen te vertellen. Maar waarom niet meeliften op het bereik van anderen? Een voorbeeld. Lisanne Steenis, Marketing Manager van online ontwikkelaar Holder, schreef een blog over de strategie achter growth hacken. Het artikel op Frankwatching.nl bereikte in ruim anderhalf jaar al meer dan 11.000 views en werd bijna 400 keer gedeeld. Gaat een journalist nu al Googlend op zoek naar een deskundige over dit onderwerp, dan zou Lisanne zomaar eens op de radar kunnen komen.
4. Verstuur eens een persbericht
Toegegeven, niet ieder persbericht wordt breed opgepakt. Soms klinkt er in de dagen na verzending zelfs een oorverdovende radiostilte. Mission failed? Dat hoeft niet per se. Een redactie laat jouw persbericht voor nu weliswaar even links liggen, je naam is in ieder geval weer even langs gekomen. En dat helpt, wanneer de journalist later nog een keer op het onderwerp terugkomt.
5. Wees een betrouwbare partner
Niets zo heerlijk voor een journalist als een deskundige die altijd zijn telefoon opneemt. Hebben ze je eenmaal op de radar, zorg er dan voor dat je bereikbaar bent. Nu lukt dat natuurlijk niet 24/7, maar reageer in ieder geval snel op een mailtje, appje, sms of voicemail. Redacties werken nu eenmaal met strakke deadlines en hebben geen zin om uren te moeten wachten voordat jij een keer iets van je laat horen. Stel jij je op als een betrouwbare partner? Grote kans dat de journalist jouw naam laat vallen als een collega hem om advies vraagt voor een onderwerp.
5. Schrijf een boek
Een boek schrijven? Dat kost veel tijd en levert doorgaans weinig euro’s op. Maar als marketingtool om jouw status als deskundige mee te bevestigen is het uiterst effectief. Het geeft je cachet.
Neem als voorbeeld Femke Hogema. Haar bedrijf traint ZZP’ers en MKB’ers die de cijfers van hun huishoudboekje willen leren begrijpen. Dat is niet uniek, dat doen meer ondernemers. Een belangrijke reden waarom Sprout, BNR Nieuwsradio en RTLZ haar telkens weten te vinden als het om kleine zelfstandigen én hun financiën gaat, is het boek dat ze over dit onderwerp schreef. In Financiën voor ZZP’ers legt ze uit hoe je als eenpitter het huishoudboekje van je bedrijf op orde krijgt. Het heeft haar, naast extra klanten, ook een hele rits aan radio-optredens en interviews opgeleverd.
En die zijn – dat snapt elke ondernemer – altijd goed voor je naamsbekendheid.