Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zakelijke passie en privépassie kunnen samengaan

Een zeer sympathieke salesmanager zoekt een leuke vrijwilligersklus om zijn kwaliteiten voor het goede doel te kunnen inzetten. Maar dat blijkt een stuk lastiger dan gedacht. Podiumauteur Michiel Maassen beschrijft deze zoektocht.

Soms kom je mensen tegen die een onuitwisbare indruk achterlaten. Ik heb het niet over de Mandela's of Annan's van onze tijd, maar over die onbekende man of vrouw die je spreekt op een schoolbijeenkomst, de sportmiddag of gewoon bij de benzinepomp of supermarkt. Hun uitstraling raakt je, waardoor je het gevoel krijgt dat je contact moet maken met juist deze persoon.

Geen behoefte

Enkele jaren terug had ik het genoegen een man uit het verkoopveld te ontmoeten die mij meteen imponeerde door het gemak waarmee hij met iedereen aan de tafel een gesprek aanging. Een écht gesprek, vol belangstelling voor de gesprekspartner, prachtig spiegelend en argumenten aandragend zodat de partner mee ging bewegen en hij informatie kreeg toegespeeld zonder dat de ander het gevoel kreeg op een vervelende manier iets prijs te moeten geven over het werk of privéleven. Wat een vakman was die man.

Kortgeleden kwamen we elkaar weer tegen en meteen was daar de herkenning. Het plezier dat ik voelde toen we ons gesprek begonnen ging al vrij snel over in enthousiasme toen hij me vertelde wat hem nog meer bewoog naast zijn werk als salesmanager. Hij was zoekende, zo zei hij me, want hij wilde dolgraag wat energie steken in het weer op weg helpen van mensen uit zijn omgeving die door de huidige economische situatie in de problemen waren geraakt. "Op mijn manier moet ik ze toch kunnen bijstaan? Ik heb veel contacten, ik ken tal van (om)weggetjes om ergens te komen of iets te regelen bij bedrijven en de overheid, en ik denk dat ik het stof van menig bureau weet te blazen. Maar dat blijkt niet erg op prijs te worden gesteld."

Ook had hij een poosje geholpen bij een voedselbank omdat hij meende dat zijn saleskwaliteiten wel goed tot hun recht konden komen bij het aanboren van bronnen en aansporen van leveranciers. Hij had al zijn kwaliteiten ingezet. Tot zijn verbijstering kreeg hij te horen dat 'men' zijn inzet weliswaar waardeerde, maar dat het te snel ging. "U wilt teveel resultaat behalen in een te korte tijd en dat werkt hier averechts."

Gesloten organisaties

“En dus” vroeg ik? Hij lachte en zei: "Ik ben een snelle leerling. Ik heb ontdekt dat veel hulpinstanties helemaal niet blij en gebaat zijn met mensen zoals ik. Het zijn heel gesloten organisaties die niks ophebben met zogenaamde nieuwlichterij. Ze houden hun kaarten voor de borst en op die manier houden ze vooral zichzelf in stand. Daarom ben ik gaan speuren naar alternatieven. In media en vooral social media want daar zijn jonge mensen actief die wars zijn van verouderde structuren. Zij delen frisse ideeën met elkaar, zijn niet uit op bezit en macht, maar zijn resultaatgericht. Dat spreekt me enorm aan. En daar heb ik een geweldige uitdaging gevonden waar ik al wat ik aan kwaliteit bezit tot zijn recht kan laten komen. Het is resultaatgericht, doelgericht, en vraagt een uiterste inspanning van me om te kunnen scoren."

Nieuwsgierig vroeg ik wat hij had gevonden dat hem zo aansprak? Ik kreeg een fantastisch verhaal te horen over zijn deelneming aan 'Alpes D'HuZes'. Zelden heb ik iemand zo gepassioneerd horen spreken over een goed doel en hoe dat perfect aansloot bij zijn persoon, drijfveren en ambities. Ontroerd heb ik hem aangehoord en hem alle succes gewenst bij zijn hernieuwd optreden in deze (wed)strijd voor een prachtig, goed en modern doel.

Een mooi voorbeeld dat aantoont dat zakelijke passie én privépassie prachtig kunnen samengaan en de mens die er aan meedoet beter en completer maakt. Ik zou u toewensen dat u zulke ervaring ook eens meemaakt.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Michiel Maassen, HR-directeur bij Norbert Dentressangle.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.