SocialExpressDe Vlaamse developers Ivo Minjauw en Kristof Leroux zijn druk bezig met het ontwikkelen van SocialExpress. Dit is een online tool voor bedrijven om conversaties over merken of producten efficiënter op te volgen. |
Minjauw: “We routeren conversaties realtime naar de bevoegde personen en genereren en verzenden automatisch rapporten over wat er gezegd wordt naar het management van de onderneming.”
Waarom is er behoefte aan jullie tool?
“In september deed ik mijn stage in de business accelerator The Studios, waar ik een marktonderzoek heb gedaan naar het gebruik van sociale media management tools bij grote bedrijven. Snel merkte ik dat de bestaande tools vaak te complex zijn en dat de functionaliteiten ervan niet erg efficiënt zijn. Dus ik besliste prompt een prototype te ontwikkelen, waarbij SocialExpress meteen onder het vergrootglas van grote bedrijven zoals Philips en MediaMarkt terecht kwam. Ik heb dan ook meteen een co-founder gezocht die de ervaring heeft om het prototype uit te bouwen tot een volwaardig product en we hebben ons ingeschreven voor Startupbootcamp Amsterdam.”
SocialExpress heeft wat weg van Twitspark, een Vlaamse tool die al succes boekt. Wat onderscheidt jullie?
“We zorgen ervoor dat de conversaties over een bepaald product op sociale media, dus niet alleen Twitter maar onder meer ook Facebook, real-time bij de bevoegde personen terecht komen. Voorbeeld: “De marketing manager van Philips die bevoegd is voor de marketing van de koffieapparaten wilt geen conversaties te zien krijgen over de televisietoestellen van Philips. Wij zorgen ervoor dat departementen efficiënter kunnen werken en real-time op de hoogte blijven als er merkwaardige zaken verteld worden over hun product. Deze workflow ontwikkelen we in een intuïtieve interface, waardoor je als bedrijf geen dure trainingen hoeft te volgen om gebruik te maken van onze software.
Hoe kunnen jullie al jullie inspanningen bekostigen?
“De eerste maanden hebben we geleefd op onze spaarcenten, door wat freelance werk te doen. Dankzij Startupbootcamp hebben we nu een startkapitaal van 17.000 euro om onze eerste drie maanden ontwikkeltijd te financieren. We hopen na Demo Investor Day (6 juli 2012) een eerste investeringsronde af te sluiten.”
En hoe moet straks het geld binnenstromen?
“We gebruiken het welbekende SaaS model waarbij bedrijven maandelijks een licentie betalen. Tegen eind 2012 zouden 20 grote ondernemingen onze software moeten gebruiken.”
GleefyOndernemer Willem Bleeker heeft met twee studievrienden kortgeleden Gleefy gelanceerd. Dit is een service waarmee je via Facebook makkelijk groepsuitjes kan plannen. Denk bijvoorbeeld aan samen sporten, bungee jumpen, karten, of een dierentuin of pretpark bezoeken. |
Waarom is hier behoefte aan?
“Voor het organiseren van uitjes zijn er op dit moment alleen losse diensten beschikbaar zoals Datumprikker en WiebetaaltWat. Het verschil is dat Gleefy een totaaloplossing biedt, van het zoeken, organiseren tot het daadwerkelijk boeken van een uitje. Het integreert alle services die nodig zijn om zonder gedoe een uitje te regelen. Verder hebben wij gekozen voor de vertrouwde omgeving van Facebook, omdat steeds meer consumenten hier dagelijks veel tijd doorbrengen. Facebook kan je die dienst zelf niet leveren, vandaar dat we er een app voor gemaakt hebben.
Dat het beter moet dan tot nu toe het geval was, blijkt wel. Het regelen van een uitje met een groep brengt tegenwoordig veel stress, moeite en geregel met zich mee, komt naar voren uit marktonderzoek. Ga maar na. Denk aan alle groepsmailtjes, allerlei telefoontjes, het overeenkomen van een datum, geregel met het voorschieten van geld, het terugbetalen en boeken van een uitje.”
Hoe lastig is het om zo’n app te realiseren?
“Wij zijn al meer dan een jaar fulltime bezig met de ontwikkeling van de app. De moeilijkheden bij het opzetten van Gleefy zijn onder meer het aansluiten van de eerste partners geweest en het inspelen op wensen van de branche. Inmiddels zijn er al 42 locaties voor een uitje beschikbaar en hebben we partners als pretpark Slagharen, Walibi, Hellendoorn, kartcentrum Bleekemolen en kunstskibaan Snowworld. Daarnaast was het ontwikkelen van app een uitdaging omdat we steeds moeten inspelen op veranderingen van Facebook.
We konden het ontwikkelen zonder externe financiering. Dankzij onze adviseurs en ons team, dat bestaat uit drie jonge net afgestudeerde ondernemers (een universitaire achtergrond in Bedrijfskunde, IT en Entrepreneurship, red.), hadden wij alle kennis al in huis.”
Waardoor kon je je partners overtuigen?
“Veel bedrijven in de vrijetijdsbranche zijn op zoek naar nieuwe manieren om de doelgroep achter social media aan te spreken. Ze proberen vooral likes te verkrijgen op Facebook, maar kunnen deze likes moeilijk omzetten naar echte sales. Gleefy zorgt voor een extra verkoopkanaal op Facebook voor partners. Daarbij wordt optimaal gebruik gemaakt van de netwerkmogelijkheden van Facebook, om tevens de naamsbekendheid van partners te vergroten.”
Wat is jullie verdienmodel?
“Wij leveren groepen klanten op een vaste datum. Daarbij hebben wij ook de betaling al rond, voordat er tickets worden uitgestuurd. Er wordt gewerkt op basis van no-cure no-pay, wat betekent dat huidige partners geen vaste kosten hebben en alleen een commissiepercentage afstaan per verkocht toegangsbewijs.”
Hoe ziet jullie roadmap er nu uit?
“Wij willen de gedachten van mensen veranderen: bij het organiseren van een uitje moet men aan Gleefy denken. De betafase is in afronding en de app zal 22 mei voor iedereen toegankelijk zijn. Wij hebben als doel landelijk bekend te worden als dé plek om groepsuitjes te boeken en een aanzienlijk deel van de markt daarmee te veroveren.”
Lees eerdere portretten van startups
Bezoek de pagina Anders en Beter voor pioniers en innovatie. Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.
Weekoverzichten uit 2012:
Week 19: Planspot en New Day at Work
Week 13: FSHN en Werk aan de Muur
Week 12: Qmaps en Thuisafgehaald.nl
Week 11: BarTune, Wereldradar en MyPrivateHotspot
Week 10: Widescript en Beatswitch
Week 5: Blitsen, Veilingverhuur en CodeAcademy
Week 1: Smartspotter en Autotreffer
Weekoverzichten uit 2011:
Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision
Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl