Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Skateboard of tafel van flessendoppen: met deze ‘plastic Piet Hein Eek’ vertel je je duurzame verhaal

Het begon met een skateboard van flessendoppen dat het schopte tot het MoMa in New York. Nu is maker WasteCraft op missie om bedrijven te helpen hun duurzame verhaal onder de aandacht te krijgen. 'Een stoel van shampooflessen is een perfecte conversation starter.'

WasteBoard Karl Lagerfeld WasteCraft

WasteCraft ontwerpt en maakt uit afgedankt plastic skateboards, stoelen en andere gebruiksvoorwerpen. Zijn Wasteboards, uit flessendoppen, maakten school en zijn zelfs te koop in de museumshops van het New Yorkse Museum of Modern Arts en het London Design Museum.

Maar eigenlijk is WasteCraft een geniaal marketing- en reputatiebureau dat zich focust op duurzaamheid.

Plastic producten met een boodschap

Die erkenning kreeg het vorige week, in de vorm van de Nima Company of the Year award. Oké, marketeers die elkaar prijzen toekennen, dat geloven we wel. Maar toch is het een eye-opener: WasteCraft bedenkt en maakt tastbare producten van plastic en ander afval die op zich nuttig zijn, maar vooral dienen om een boodschap over het voetlicht te krijgen.

Eerlijk is eerlijk: dat kwartje was niet eens direct gevallen bij Sven Noordhoek, Rogier Heijning en Aernout Zappey, de oprichters van WasteCraft. Vanuit Plastic Whale, de Amsterdamse pionier die sinds jaar en dag sloepen bouwt van opgevist plastic afval, was het idee ontstaan om eens wat anders te doen met plastic afval.

Wasteboard van oude flessendoppen

‘Ik was in die tijd betrokken bij Plastic Heroes, de campagne om plastic in te zamelen, en merkte dat mensen graag meedoen aan recycling als er maar een mentale beloning tegenover staat. Als je laat zien wat er met oud plastic gebeurt, als je dat ook nog kunt terugzien in de nieuwe producten die je ermee maakt, is dat die mentale beloning.’

WasteBoard Wastecraft

De drie bedachten dat een skateboard een wel heel cool product was om te laten zien hoe creatief je kunt zijn met oude flessendoppen, en dat groeide uit tot het merk Wasteboard. Dat checkte nogal wat boxes: recycling van flessendoppen die ook nog eens waren ingezameld voor het goede doel. ‘Dat sloeg geweldig aan en we ontwikkelden een mail waar aan de ene kant flessendoppen ingaan, en na verwarmen en persen komt er een skateboard uit dat ook volgens kenners verrassend goede eigenschappen heeft. Echt een relaxte cruiser.’

Design van afval als conversation starter

Dat board sloeg aan, maar verkocht in de retail uiterst matig. ‘Terwijl de surfshops en andere plekken waar het in de etalage lag razend enthousiast waren: “Geweldig, er komen ontzettend veel mensen op af, en die kopen hier wat anders.” Wij verkochten er dus nul via zo’n winkel.’

Intussen had het MoMa in New York gebeld of Wasteboard niet in zijn museumshop wilde liggen. ‘Ondanks de stevige prijs van 350 dollar verkochten zij er meer dan wij hier in Europa. Toen beseften we: we zijn geen skateboardmerk, maar een designmerk. En het mooie was ook: veel Wasteboards werden gekocht door bedrijven om hun duurzaamheidsverhaal te vertellen. Als je design maakt van afval, blijkt dat een goede conversation starter.’

Duurzaamheidsverhaal het topje van de ijsberg

Dat inzicht leidde tot de start van WasteCraft. In producten van afval waar een verhaal achter zit. ‘Veel bedrijven hebben moeite om hun duurzaamheidsverhaal te vertellen. Dat gaat over kilotonnen, besparing en dikke rapporten: allemaal saai. Je moet iets bedenken waardoor het aantrekkelijk en tastbaar wordt, liefst zó dat je het kunt inzetten voor marketing, sales en je interne organisatie voor verandertrajecten.’

‘We noemen dat het ijsbergprincipe van onze producten: als je iets bijzonders maakt valt dat op als het puntje van de ijsberg dat boven water uitsteekt. Maar daaronder gaat het veel grotere duurzaamheidsverhaal schuil.’

Dutch Design Week

Vorig jaar viel WasteCraft al op tijdens de Dutch Design Week. ‘Daar bluften we ons naar binnen met tafels, stoelen en plantenbakken van doppen die we nog helemaal niet hadden gemaakt – een van ons is nogal handig met fotoshoppen. We zijn toen als een speer dingen gaan maken.’ Dat leidde meteen tot een eerste case die laat zien hoe je met afval een verhaal vertelt.

WasteCraft Andrélon stoel met flessen
De stoel die WasteCraft maakte voor Unilever-merk Andrélon.

Unilever-merk Andrélon had destijds voor elkaar gekregen dat zijn shampooflessen werden gemaakt uit 100 procent gerecycled kunststof. ‘Niet heel interessant voor de doelgroep, die is alleen bezig met waar ze hem ‘1 plus 1 gratis’ kunnen krijgen. Maar we zetten een stoel van shampooflessen neer op DDW met de boodschap ‘sit and listen’. Als je eenmaal zit, is dat een rustmomentje waarin je je verhaal kunt vertellen. De salesmensen bij Andrélon hebben die stoel ook gebruikt bij hun klanten: supermarkten die zich op die manier ook lieten overtuigen van hun duurzaamheid.’

Het succes op DDW smaakte naar meer, waarop WasteCraft dit jaar zelfs naar het Europese mekka van het interieurdesign is afgereisd: de Salone del Mobile in Milaan. ‘Daar kwam Máxima langs: “Zijn jullie de jongens van die dopjes?” We hebben nog aan een ronde tafel deelgenomen en een borrel op de ambassade: een heel bijzondere dag. Volgens mij zijn we een echt bedrijf geworden, zeiden we toen tegen elkaar.’

Skateboards voor Fritz Kola, plaatmateriaal voor Karma Kebab

Een bedrijf met drie hoofdactiviteiten: de skateboards, bijzettafels en lichtobjecten die het onder eigen merk maakt, soms als ‘collab’ met andere merken. Denk aan de Wasteboards voor Karl Lagerfeld en het hippe Duitse Fritz Kola. ‘Die leveren hun cola in glazen flesjes met kroonkurk maar vinden het hartstikke lollig om een product met afval van concurrenten te leveren.’

WasteCraft richt zich met plaatmateriaal van ingezameld afval op binnenhuisarchitecten en interieurbouwers. De Utrechtse vestiging van Karma Kebab heeft een bar van oude flessendoppen. ‘Dopjes zijn heel leuk op kleur te sorteren. En aan aanvoer geen gebrek, het KNGF zamelt jaarlijks 400 ton dopjes in. Daar krijgen ze normaal 20 cent voor, maar wij betalen het tienvoudige als ze ze op kleur sorteren.’

WasteCraft Karma Kebab doppenbar
WasteCraft maakte voor Karma Kebab een doppenbar.

IJsbergproduct voor Telenet

In de ‘ijsbergproducten’ waarmee bedrijven hun afnemers of eigen organisatie aan het denken kunnen zetten, zit zo te horen de meeste potentie. Nog een voorbeeld. Het Belgische telecombedrijf Telenet wilde ‘iets’ met duurzaamheid en kwam met het verzoek of WasteCraft niet een bestemming kon bedenken voor oude voorraden.

‘Werden ineens elf pallets stampvol telefoonhoesjes, stekkertjes en andere accessoires bij ons naar binnen gereden. Allemaal gloednieuw, maar verouderd. Toen heb ik laten weten: ik kan wel iets met het materiaal, maar het voelt toch niet goed dat je er zo ontzettend veel van hebt.’

WasteCraft bistro set Telenet
Het zitje dat WasteCraft maakte van afgedankte accessoires voor Telenet.

Het telecomafval werd omgezet in een bistro set voor het bedrijfsrestaurant van Telenet. En zorgde daar voor een wake-upcall. ‘Alle medewerkers vinden het tof en praten over de boodschap: dat je met leveranciers in gesprek moet over hoeveel voorraad je houdt en hoe hun producten verpakt zijn. De iPhone-hoesjes van Apple zijn verpakt in nieuw plastic: die komen er niet meer in.’

Afvalstroom van Huis ter Duin

Op dit moment is Noordhoek een project gestart met Huis ter Duin in Noordwijk, waar een maand lang de complete afvalstroom wordt geanalyseerd om te kijken of en welke producten ervan zijn te maken.  ‘We hebben niet de pretentie de beste ontwerpers te zijn, daarom werken we veel samen met jonge designers. Soms zijn ze al gespecialiseerd in koffiedrab, oud papier of textiel. Ik geniet van het talent aan de academies en meubelvakscholen, ze zijn steengoed maar weten hun werk soms niet goed aan de man te brengen. Daar willen we ze graag bij helpen.’

Piet Hein Eek van plastic afval

Afval als basismateriaal is sowieso al een typisch Nederlandse designkracht – in het MoMa is het vermaarde collectief Droog Design niet voor niets goed vertegenwoordigd. En inderdaad, Piet Hein Eek zal zo’n beetje de meest gekopieerde meubelontwerper zijn met zijn objecten van sloophout. En dat is exact waar Noordhoek bij wil aanhaken. ‘Als je bij een tafel ziet dat hij uit afvalhout is gemaakt, denk je: Piet Hein Eek. Ook al komt hij van de Ikea of Xenos. Dat willen we ook bereiken, maar dan met plastic afval.’

Lees meer over circulair ondernemen:

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.