Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

BIYU maakt het bezit van spullen overbodig

‘De helft van wereld staat in de fik, de andere helft loopt onder water. Hoog tijd dat iedereen anders omgaat met de aanschaf en het gebruik van spullen’, zegt Frans Biegstraaten, medeoprichter van BIYU. Op dit platform huur je producten die BIYU bij je thuisbezorgd.

biyu frans biegstraaten martijn tjho
Foto: Erik Karst

Wat is BIYU?

BIYU (Bob Is Your Uncle) is een platform waarop je producten, eenmalig of via een membership, huurt. Dan gaat het vooral om producten die je niet iedere dag gebruikt, zoals een hogedrukspuit, geluidsbox of poffertjespan. De schade? Tien euro per maand voor de volledige catalogus of een paar euro per uur, met bezorging aan huis en ophalen na gebruik.

Met dit model bouwt BIYU een aan circulaire toekomst, zegt medeoprichter Frans Biegstraaten: ‘Volgens non-profitorganisatie Circle Economy zijn huishoudelijke producten verantwoordelijk voor maar liefst 72 procent van de wereldwijde CO2- uitstoot. Vreselijk onnodig, want vaak liggen die spullen te verstoffen in je berging.’

Heb je iets nodig? Dan haal je het kosteloos in de hub op of brengt BIYU het vanaf vijf euro voor een ritje naar je toe. ‘Zo vervangen wij de ouderwetse koopbeslissing voor een duurzame BIYU-beslissing.’

Met dat ‘halen en brengen’ onderscheidt de Amsterdamse startup zich van andere verhuurconcepten. ‘Natuurlijk kun je ook bij de Gamma of op Peerby spullen huren, maar die mag je dan zelf gaan halen en brengen. Heb je alleen een fiets? En is het apparaat groot en zwaar? Dan houdt het op en vervalt de klant toch weer in de “koopbeslissing”. Met onze bezorgservice nemen wij dat laatste obstakel weg.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wie zitten erachter?

Het ondernemen is niets nieuws voor Frans Biegstraaten (46, op de foto boven links) en zijn compagnon Martijn Tjho (48). Tjoh richtte eerder FUGA.COM op: een muziekplatform dat de gegevens van 4,5 miljoen liedjes beheert en daarmee een belangrijke distributeur voor Spotify en Apple is.

Biegstraaten: ‘Martijn maakte in de muziekindustrie van dichtbij de shift van ownership (cd) naar access (streamen) mee. Daar kwam hij op het idee voor BIYU: als we voor de muziek die shift kunnen maken, kunnen we dat bij spullen ook.’

Biegstraaten zelf stond aan de wieg van SmartHaven, Intivation en de Aziatische tak van Brandtone. Momenteel maakt hij deel uit van de Raad van Advies bij SeaweedTech, een startup die experimenteert met het telen van zeewier in de Amsterdamse haven.

Het team van BIYU bestaat verder nog uit last mile- en e-commerce-expert Maximilian Gellert. Hij deed ervaring op bij onder andere Albert Heijn Online, PVH en DPD.

Wie zitten erop te wachten?

BIYU richt zich in de eerste plaats op Millennials en de Generatie Z. ‘Deze doelgroep vindt een circulaire economie en kleine footprint belangrijk. Daar spelen wij op in.’

Maar daarmee is het bedrijf van Biegstraaten en Tjho er nog niet. Naast duurzaam moet het platform namelijk ook gemakkelijk in gebruik zijn. ‘Stel je voor: je hebt op vrijdagavond een etentje en je beste vriend gooit een glas rode wijn over je nieuwe vloerkleed heen. Damn! Dan wil je niet eerst ergens een auto moeten huren om vervolgens in de file te staan en te betalen voor het parkeren. Nee, dan wil je vanuit je luie stoel een tapijtreiniger bestellen.’

biyu platform amsterdam
Het platform van BIYU. Bron: biyu.world

Hoever is BIYU?

In de zomer van 2021 ging BIYU live in Amsterdam. Daar telt het platform inmiddels een paar honderd loyale leden. Deze zomer lanceerde BIYU verhuur zonder lidmaatschap. Een onverwachte, maar bewuste keuze.

‘Toen wij twee jaar geleden onze marketingresearch deden, was het abonnementsmodel razend populair. Vanzelfsprekend lanceerden wij dan ook een abonnementsformule: voor tien euro per maand onbeperkt spullen huren. Wie wil dat nu niet? Nou, best veel mensen, bleek in het afgelopen jaar. We leerden dat veel mensen, of dat nu duurder is of niet, liever eenmalig spullen huren zonder “ergens aan vast te zitten”. Daarom maken wij dat nu ook mogelijk. En wat blijkt? Deze formule loopt beter dan ons oorspronkelijke abonnementsmodel.’

Het doel? In 2023 tien nieuwe hubs in Nederland en daarbuiten openen. Daarnaast bekijken de ondernemers nu ook hoe zij klanten en bedrijven zelf producten kunnen laten toevoegen aan de catalogus.

Wat is het verdienmodel?

In het abonnementsmodel betaalt de klant tien euro per maand voor de hele catalogus en eventueel iets extra’s voor de bezorging en/of pick-up. In de verhuurpropositie betaalt de klant, afhankelijk van het product, een vast bedrag per uur. Op dit moment draait BIYU een omzet van zo’n 10.000 euro per maand.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

In de zomer haalde de startup een seed-investering van 2,6 miljoen euro op. De meeste euro’s kwamen van impactinvesteerder Urban Impact Ventures en de Nederlandse investeerder Arket Ventures. Daarnaast deden verschillende angel-investeerders mee aan de financieringsronde.

Eind deze week sluit BIYU tevens een crowdfundingcampagne op Seedrs. Deze campagne, met als target 1.365.000 euro, biedt iedereen die deel uit wil maken van de circulaire economie de mogelijkheid te investeren. Het doel is inmiddels gehaald.

Lees meer over startups: