Keesmakers schopte het al in 2011 tot Sprout Challenger. Want al is dat helemaal niet hun ultieme doel, Marc van Wanroij en Gijs Jansen dagen wel degelijk kaasproducenten uit met hun variant: Kees. Kees is een gezonde ‘kaas’ waarin de verzadigde vetten zijn vervangen door goede en die minder zout bevat. Maar op grond van EU-regels mag hij geen kaas heten. Leg dat maar eens uit.
Kees in 1000 supermarkten
Dat uitleggen is behoorlijk gelukt in de afgelopen jaren, vertelt Marc van Wanroij. Hij heeft zijn product tien jaar ontwikkeld voordat het begin 2011 daadwerkelijk ‘op de plank’ belandde. De consument, maar ook ondernemende winkeliers en een grote cateraar sloegen goed aan op het alternatief voor kaas dat voor de een weer eens iets anders is, en voor de ander een welkome aanvulling op bewust eten. “In 2011 zijn we begonnen met de kaasspeciaalzaken langs te rijden, begin zomer vorig jaar hadden we de eerste supermarkten voor ons gewonnen: Albert Heijn, Plus Supermarkten en Deen. We liggen nu in 500 supers, eind dit jaar moeten dat er duizend worden. We hebben nu honderdduizend kilo kaas op de plank liggen. Kees op de plank, bedoel ik.”
Financiering
Die voorraad Kees verklaart meteen de behoefte van de makers aan crowdfunding. De omzet gaat dit jaar over het miljoen, maar er moet wel flink wat geld bij voor het zo ver is. De Kees moet zes tot acht maanden rijpen voordat hij kan worden geleverd. Supermarkten rekenen pas af zodra de artikelen zijn verkocht, en natuurlijk is de doorontwikkeling van de Kees en het breder bekend maken van het merk geldverslindend. “Gelukkig konden we voor de voorraad- en debiteurenfinanciering deels bij onze bank terecht. Bovendien hebben onze investeerders, informals, bijgestort.” Maar toen kwam crowdfunding in beeld.
Bekijk hier 6 andere succesvolle crowdfunding projecten
Geldvoorelkaar
Geldvoorelkaar, een van de vele platforms voor crowdfunding, benaderde Keesmakers. “Ze hebben ons uitgelegd waarom het iets voor ons zou zijn, en het sprak me wel aan: wat is er nou een mooier middel om de consument nog meer bij je merk betrokken te maken dan ook in financieel opzicht een band aan te gaan? Ze geloven in ons product en in ons, nu spreken ze dat vertrouwen nog duidelijk uit.”
150.000 euro van de crowd
Keesmakers vroeg in totaal een annuïtaire lening van 150.000 euro, met een looptijd van zestig maanden en een rentevergoeding van 7.1 procent. “De looptijd kan tussen de zes en zestig maanden zijn en ook het rentepercentage stel je zelf vast. Als je kijkt naar de andere projecten, dan zit het gros op een rentepercentage van tussen de vijf en de negen procent. Je kunt op negen gaan zitten, maar dan kun uje waarschijnlijk lang wachten op je geld.” In plaats daarvan haalde Keesmakers binnen de gestelde termijn van drie maanden zijn doel: honderd leners brachten samen anderhalve ton vreemd vermogen bij elkaar.
Keesblokjes voor Kees
Keesmakers sluit zijn leenovereenkomst af met één partij: Geldvoorelkaar. Die draagt zorg voor de maandelijkse rentebetalingen aan de geldgevers, in ruil voor een provisie die vergelijkbaar is met die van een bank. “Bij de bank krijg ik het geld wel tegen een lagere rente, maar ik heb er wel wat voor over om particulieren aan me te binden. Adverteren kost ook geld.” Keesmakers heeft volop plannen om zijn geldgevers te betrekken bij de groei. “Als ze een bijdrage willen leveren aan onze naamsbekendheid, dragen we daarvoor graag de middelen aan. Als er ergens een Kees jarig is, moeten er keesblokjes komen. En reken maar dat wij de Keesslingers en Keesprikkers klaar hebben liggen.”
Lees ook: Zeven grote crowdfunding successen