Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verslag: Sprout Visit aan het nieuwe RTL Z

Vijftig Sprout members hoorden gisteren bij de visit aan RTL Nieuwsgroep alles over de nieuwe plannen van RTL Z, kregen een exclusief kijkje achter de schermen bij de makers van het nieuws en zagen hoe ecologische grafkistproducent Onora de pitchwestrijd won.

Vijf Sprout members mochten hun bedrijf pitchen voor een jury bestaande uit Harm Taselaar, hoofdredacteur RTL Nieuwsgroep, en Joris van Lierop, uitgever RTL Nieuwsgroep. Behalve Marieke Havermans van Onora presenteerden Nico Gielen van 24medicalsessions (videoplatform waarop arts en patiënt elkaar online kunnen vinden), Kevin Westermeijer van Qare (app die ‘de AirBnB van het vrijwilligerswerk’ moet worden), Jasper Fraikin van FJ Producties (videomarketing) en Esmee Pater van Jobsome (beoordelingssite voor werkgevers).

Het publiek beoordeelde Jobsome als beste pitcher, maar Harm Taselaar en Joris van Lierop maakten een andere keuze: ze riepen Onora uit tot winnaar. Van Lierop: ‘Tesla heeft laten zien hoe goed milieu en cool zijn samen kunnen gaan, Onora doet hetzelfde met grafkisten: stijlvol en milieubewust. Een mooie combinatie.’ Havermans, die meedeed om de behoudende uitvaartwereld wakker te schudden, is blij met de winst. ‘De uitvaartsector is erg conservatief. Ze kijken veel RTL Z dus ik hoop dat ik eens op tv mag vertellen over Onora.’

Sprout Visit RTL Z

Netflix

Harm Taselaar en uitgever Joris van Lierop hadden even daarvoor verteld over de nieuwe plannen voor RTL Z. Wat nu nog vooral bestaat uit nieuwsbulletins op RTL 7 met beursberichten en ticker tape onderin beeld, wordt in september een eigen zender voor ondernemende mensen, die de hele dag door uitzendt. ‘Nu stoppen we als de beurs sluit, als de doelgroep werkt dus. Dat is niet handig’, stelt Van Lierop (foto onder). RTL Z wil alle facetten van ondernemerschap in beeld brengen, op tv, online en met evenementen.

Joris van Lierop RTL

Vraag voor RTL is wel wat de toekomst brengt, nu de maatschappij verandert en televisie wordt ingehaald door diensten als Netflix en on demand-kijken, begrijpt Taselaar goed. ‘Het is misschien gek om op zo’n moment een nieuwe zender te beginnen’, zegt hij. ‘Maar breaking nieuws, actualiteit, achtergronden en lokale, Nederlandse content blijven van belang voor het lineaire televisiekijken. Daarnaast kan RTL Z nu voor de doelgroep veel gerichtere programma’s maken. We willen ondernemers ’s avonds met kansen en inspiratie het bed in sturen, hen zuurstof voor de hersenen bieden.’

Aandacht van journalisten

 leonne van de ven

De aanwezige Sprout members wilden natuurlijk ook allemaal weten hoe ze zélf aandacht kunnen krijgen van het nieuwe RTL Z. Sprout-expert Leonne van de Ven van pr-bureau De Wolven (foto boven) sloot daarom de dag af met tips hoe je je kansen vergoot om in de media te komen. Het grootste gevaar is volgens haar schieten met hagel. ‘Houd focus, kijk wie je doelgroep is. Alle media zoeken input, als je maar weet wat ze nodig hebben. Journalisten zijn dol op afwijkende gebeurtenissen, nieuwe dingen, uitgesproken meningen, sympathieke activiteiten of onverwachte samenwerkingen. Als je dat toe kunt voegen aan je boodschap, maak je het relevant.’ Verder: onderbouw je persberichten met feiten en cijfers, adviseert Van de Ven, en maak het menselijk. ‘Iedereen zit te springen om persoonlijke verhalen van ondernemers.’

Tijdens de borrel werden members als afsluiting rondgeleid over de redactie van RTL Nieuws en RTL Z, de regiekamer en de studio.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

studio rtl z rtl nieuws

fotografie Andres van der Boor