Na de hotelschool en de cavalerie kwam Arno Donkersloot in de wereld van de drank terecht. Nu legt hij de basis voor de komende generaties Hooghoudt. ‘Er zit zó veel moois in dit bedrijf.’
1991 Officiersopleiding
“Op de havo koos ik veiligheidshalve het zwaarste vakkenpakket: wis-, schei-, natuurkunde en biologie, omdat ik geen flauw idee had wat ik wilde. Ergens tijdens het examenjaar zei een klasgenoot op het schoolplein: ‘Ik ga naar de hotelschool’. Het was net of iemand het licht aandeed: dát was wat ik ook wilde. Wist ik veel dat maar 1 op de 10 werd aangenomen. Ik kreeg een selectiegesprek en een intelligentietest, moest drie weken nagelbijtend wachten, maar toen was ik wel toegelaten. Achteraf bleek het een heel belangrijke keuze. Op die vierkante kilometer, de campus van hotelschool Maastricht, leerde ik mezelf pas echt goed kennen.
Na de hotelschool werkte ik een paar jaar in de horeca, maar ik moest nog in dienst. Begin 1991 startte ik de officiersopleiding bij de cavalerie, waarna ik pelotonscommandant in Duitsland werd. Toen braken acht fantastische maanden aan. Het was enorm leuk om bij die 34 man de sleutel te vinden om samen die taak te kunnen vervullen. In dienst leer je mensen kennen die je anders nooit uitgekozen zou hebben.”
1993 Heineken
“Op een gegeven moment ontmoette ik iemand op een feestje die ook hotelschool had gedaan, die vertelde dat hij horecavertegenwoordiger werd voor Heineken. Ik zocht eigenlijk een soort traineeship, had al 30 brieven geschreven, maar wíst dat dit iets voor mij was. Bij Heineken ontdekte ik dat passie voor mij essentieel is. En passie was er. Alles wat door je mond gaat, zoals bier, komt langs je hart en wat langs je hart komt, daar komt emotie bij kijken. Ik voelde me er heel snel thuis, was verliefd op dat bedrijf. Maar toen ik na anderhalf jaar de behoefte kreeg me verder te ontwikkelen, werd ik geconfronteerd met de Nederlandse diplomacultuur: ik had ‘maar’ een hbo-diploma. Dat ik minder kansen kreeg, alleen om een papiertje, dat wilde ik niet accepteren. Ik nam ontslag, leende een hoop geld en deed een mba aan Nyenrode. Daarna kon ik gewoon weer terugkomen bij Heineken, op de marketingafdeling. Daar heb ik geleerd hoe je een merk bouwt.”
2001 Ursus Vodka
“Omdat ik me niet de rest van mijn leven bij Heineken zag werken, maakte ik op een gegeven moment de stap naar de Britse drankenmultinational Diaego. Daar speelde politiek echter een te grote rol, ik was er niet op mijn plaats. Ik ging op zoek naar een baan waar ik passie, ondernemerschap en eindverantwoordelijkheid kon combineren. Dat lukte bij Ursus Vodka; al in het eerste gesprek was ik verkocht. Ik kon mijn kennis inbrengen, merken bouwen en veel nadrukkelijker sales en marketing combineren. Het was geweldig: koffer inpakken en de wereld ontdekken en voor je winnen. Ik zette in Australië een sales- en marketingkantoor op, woonde met mijn gezin in Sydney en was heel tevreden met alles wat ik voor elkaar had gekregen. Tot ik op een dag gebeld werd: ik werd verwacht op het hoofdkantoor in Nederland. Daar kreeg ik te horen dat het merk verkocht werd – zonder personeel. In één minuut werd ik uit mijn comfortzone gehaald, besefte dat er altijd dingen kunnen gebeuren waar je totaal geen invloed op hebt.”
2011 Hooghoudt
“Na Ursus kwam ik als general manager terecht bij Spring Water. Na anderhalf jaar daar werd ik echter gebeld door een headhunter, of ik interesse had in een functie bij Hooghoudt. Dat had ik wel. Bij Hooghoudt komt alles samen: merken bouwen, de drankenbranche, eindverantwoordelijkheid en ondernemerschap. De uitdaging is hier méga. We hebben een groot marktaandeel in binnenlands gedistilleerd, maar die markt loopt al jaren terug. Het wordt mede mijn taak om te laten zien met hoeveel vakmanschap en liefde ons product gemaakt wordt, hoe authentiek en onderscheidend het is. Er zit zó veel moois in dit bedrijf. Vier generaties Hooghoudt hebben het merk gebouwd, ik wil de basis leggen voor de generaties 5, 6 en 7.”
cv Arno Donkersloot
functie
algemeen directeur Hooghoudt
geboren
17 november 1966
burgerlijke staat
getrouwd, drie kinderen
Tips
> ‘Begrijp jezelf, blijf dicht bij jezelf en kijk wat je kunt komen brengen én halen.’
> ‘Leidinggeven aan een bedrijf als dit is dienend: het is mijn taak mensen te laten schitteren.’
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.