Het eerste hotel van Challenger citizenM werd anderhalf jaar geleden geopend op Schiphol, inmiddels is er ook een filiaal in het centrum van Amsterdam. Het door Mexx-oprichter Rattan Chadha bedachte concept wil in de nabije toekomst uitbreiden in andere Europese steden. Zijn zoon Robin is cmo bij het bedrijf en komt op 10 december in Rotterdam vertellen over de rol die design heeft gespeeld bij het nieuwe hotelconcept.
Wat is citizenM?
Robin Chadha: “We wilden het hotelconcept opnieuw uitvinden, daarvoor zijn we er helemaal blanco ingegaan. Eerst hebben we gekeken wat de belangrijkste uitdagingen zijn bij het opzetten van een hotel. Onze conclusies: ten eerste is het duur om een hotel te bouwen, ten tweede kost het personeel veel geld en daarnaast is de distributie ingewikkeld. Voor het bouwvraagstuk hebben we gezocht naar een methode waarbij we een minimum aan materiaal konden gebruiken voor een maximum aantal kamers.”
Hoe hebben jullie dat ingevuld?
“We zijn de hotelkamers in een eigen fabriek gaan prefabriceren, inclusief de inrichting. Dat bleek niet alleen goedkoper, maar ook de helft groener. De kamers worden gesealed en opgeslagen en daarna op locatie op een gebouwde grondvloer gestapeld. Het laatste hotel dat we hebben gebouwd was binnen negen maanden klaar, de 215 kamerunits zijn in twee weken op elkaar gestapeld.”
En de twee andere vraagstukken?
“Om te besparen op arbeidskrachten kunnen bezoekers zelf met een creditcard inchecken, en zelf eten en drinken kopen aan een lopend buffet. Alles is geautomatiseerd. Daarnaast hebben we wel fulltime medewerkers, maar alleen als ondersteuning. In ons hotel bij Schiphol werken maar 21 fulltimers op 230 kamers. De roomservice hebben we ge-outsourced, zodat er alleen kosten worden gemaakt als er gebruik wordt gemaakt van de kamer. De distributie van de hotelkamers doen we 100% online.”
Wat was de rol van design bij de ontwikkeling van dit concept?
“Design is vanaf het begin een belangrijke focus geweest, het was de basis van de hotelkamer. Bij dit soort kleine kamers draait het om efficiency en dan is design een goed hulpmiddel. Vier elementen bleken voor de consument belangrijk te zijn: een goed bed, een goede douche, de sfeer in de kamer en de beschikbare technologie. Op die vier pilaren zijn we verder gaan bouwen. Zo hebben we een samenwerking met Philips, zij leveren de ambilight televisies. Een voor de hand liggende partner, want ook bij hen ligt de focus op design. Die focus op design zie je trouwens niet alleen terug in de ontwikkeling van het hotel en in de kamerinrichting, maar ook in de branding van het merk. Bij alles denken we in design. Je kan wel miljoenen aan marketing uitgeven, maar dan moeten de uitingen wel representatief zijn voor je merk.”
Robin Chadha spreekt op 10 december uitgebreider over citizenM, tijdens het MT College over design. Kaarten bestelt u na de klik.
Door: Rob van Leeuwen