Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onzinnige of gewenste marketingtool?

Steeds meer managers bloggen, schrijven een column of sturen namens het bedrijf een reguliere nieuwsbrief. Maar waarom eigenlijk, vraagt podiumauteur Michiel Maassen zich af. 

Tijdens de vakantie zijn de mails gewoon blijven binnenkomen. Leuke persoonlijke mails, maar ook veel zakelijke initatieven en allerlei nieuwsbrieven en standaardupdates. Die nieuwsbrieven en blogupdates zie ik de laatste tijd steeds vaker binnenkomen. Nieuwsgierig als ik nou eenmaal ben, heb ik een paar mensen bevraagd wat hen bewoog om dit initiatief te starten. Het meest gegeven antwoord was: "Omdat ik het leuk vind om te doen." Andere motivaties: "Wil mezelf interessant maken voor de arbeidsmarkt." En: "Ik heb al een leuk leven en wil dat graag delen met een (niet zakelijke) partner."

Er was een uitschieter bij die mij "triggerde" met zijn motivatie. Hij gaf aan zijn activiteit te beschouwen als een binnenkomer bij het bedrijfsleven. Hij zat in de consultancy en vond het belangrijk om wekelijks in het plaatje te zijn bij zijn doelgroep. Daarom had hij een communicatie-adviseur ingeschakeld die moest werken aan zijn naamsbekendheid. Hoe? De trouvaille werd: "Kom in het nieuws, deel ervaringen met je klanten ( in spé), publiceer die via mail, maak er geen opgeklopte stories van, maar hou ze herkenbaar, deel ook mislukte ervaringen (waar je van leerde)." 

Waarom schrijf je? 

"Dus het is gewoon jouw marketinginstrument, vroeg ik?" Zijn reactie: "Tuurlijk, waarom doe jij het dan?" Dat was een gewetensvraag die ik mezelf al een tijdlang niet meer had gesteld. Waarom schrijf ik eigenlijk columns? Wat is mijn goal? Of ben ik net als vele – téveel – anderen een mailbox- of internetvervuiler? En onzinnige deler van mijn ervaringen?

Tijdens mijn vakantie kreeg ik van een aantal van mijn vaste lezers de vraag, wanneer mijn column weer zou komen, want hij werd (node!) gemist. Daarom heb ik mijn gewetensvraag opnieuw voorgelegd aan enkelen uwer en het antwoord dat ik kreeg heeft me ertoe gezet om voor het derde jaar op rij de columncyclus te doen verschijnen.

Wat het antwoord was op mijn vraag? "Omdat jij een vakidioot bent en herkenbare situaties meemaakt die ons soms wakker schudden, aan het denken zetten en soms doen glimlachen of ook wel grimlachen." 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Michiel Maassen, HR-directeur bij Norbert Dentressangle.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.