Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Omzetverlies door slechte webburen

Virale campagnes, RSS en social mediagebruik zorgen voor rokende servers bij hostingproviders. Dat komt vooral door 'slechte webburen' die 'ondernemers veel omzet kosten.'

 

Te veel ondernemers maken gebruik van één hostingprovider. Bij onverwachte piekmomenten zorgt dit voor grote problemen. Niet alleen voor de ondernemer met die grote toeloop op zijn website, maar ook voor de ondernemers die met hem een server delen. “Slecht burengedrag”, noemt Gruus van Woerkom – van hostingbedrijf Byte – dat. Volgens Van Woerkom lopen ondernemers veel omzet mis door virale acties, actiecampagnes, rss-feeds, gebruik van social media etc. Het veroorzaakt een toeloop die één server niet aan kan. Gevolg: gedupeerde serverburen. “Stel je voor dat je als webwinkel een uur omzet misloopt. En dan hebben we het nog niet eens over de imagoschade. Deze opstoppingen zijn schering en inslag.” Volgens Van Woerkom is de oplossing simpel. Meer serverruimte en meer capaciteit delen.

 

Delen

“Het gros van de websites deelt de capaciteit van een server met andere websites. Als iemand op die server dan een trucje uithaalt en er een piekmoment ontstaat, dan heeft iedereen daar last van. Naar mijn inschatting maakt 80 procent van de ondernemers gebruik van zo’n (goedkope) één serveroplossing.”

  

Rotte appel

Van Woerkom schat dat er zo’n 25 grote providers in Nederland zijn, ieder met zo’n 100 tot 500 servers. Het blokkeren van de ‘rotte appels’ is volgens Van Woerkom nagenoeg onmogelijk. Het is een beetje zoals het verkeer tijdens de spits. Iedereen moet dezelfde kant uit, er is altijd wel een brutale weggebruiker die nog net even een stukje spitstrook meepakt. Providers werken ondertussen aan een oplossing. “Door het inrichten van die servers naar specialistische functies, zoals database, e-mail of bestanden, kunnen we piekmomenten opvangen.” Erg hard gaat het nog niet met de ontwikkelingen. Volgens Van Woerkom laten verregaande samenewerkingsverbanden tussen providers nog een jaar of vijf op zich wachten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Enkele tips:

  1. Schat je eigen risico’s in. Hoe erg is het dat je site traag of down is? Loop je daardoor omzet of klanten mis, neem actie.
  2. Vraag je hostingprovider hoe zij omgaan met pieken. Worden de ‘slechte jongens’ actief door je hostingprovider aangesproken. Wat gebeurt er als er een site heel druk wordt?
  3. Meet je down- en je uptime en je snelheid. Veel ondernemers weten niet hoe vaak ze uit de lucht zijn en hoeveel omzet ze daardoor mislopen. Houd dit bij. Met een goed rapport in de hand sta je sterker bij klachten naar de hostingprovider.