Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Omzet uit Twitter? Het kan!

We hebben je inmiddels diverse malen lastig gevallen met verhalen over Twitter. Nog steeds niet overtuigd? Drie ondernemers over hun ervaringen. "Je moet het wel echt leuk vinden."

 

Uw redacteur was zelf ook nogal sceptisch over het ‘gemaakt hippe’ fenomeen. Maandenlang bleef dat zo. Pas sinds kort dompelt ook hij zich in de geneugten van de openbare 140-tekens-discussies, met-zijn-allen-Pauw&Witteman-kijken-en-er-commentaar-op-leveren en zich interessanter voordoen dan hij daadwerkelijk is. Het kan verkeren. Maar nuttig? Dat is het nog steeds niet voor hem.

 

Omdat Sprout u niets wil aanraden dat geen nut heeft, ging uw redacteur te rade bij drie twitterende ondernemers, waarvan één in feite net begonnen is en één zichzelf met recht ‘twitter goeroe’ noemt.

 

Anna-Maria Giannattasio (@puur) van evenementenbureau Puur Amsterdam was er al vroeg bij: in mei 2007 plaatste zij haar eerste tweet. Het was ‘een heerlijke ontdekking’, vertelt ze in gesprek met Sprout. Toe maar. “Het was precies wat ik miste in mijn leven: de snelheid, leuke mensen, inspiratie en het past erg goed bij mijn branche.” Ze werd indertijd op het medium gewezen door collega-ondernemer Petra de Boevere (@Slijterijmeisje), inmiddels een waar icoon op Twitter. @Puur is zelf ook een behoorlijke Twitter-autoriteit geworden. Met meer dan 32.000 berichten tot nu toe kreeg ze maar liefst 4.693 followers achter zich aan.

 

Leuk, die followers, maar die kun je niet eten. Althans, niet doen gewoon. Toch blijkt drie jaar lang twitteren lucratieve business voor Giannattasio. “Ik haal zeker 15 procent van mijn omzet binnen via Twitter”, vertelt ze. “Niet dat Twitter een direct financieel doel heeft. Je moet het wel echt leuk vinden. Maar het is een heel goed medium om je bedrijf te promoten. Het krijgt een gezicht en klanten krijgen het idee dat ze je al kennen vanwege je tweets.”

 

Dat heeft ook een nadeel: ook Giannattasio zegt, net als uw redacteur, wel eens iets onverstandigs via het medium. “In 140 karakters iets zeggen, dan maak je steeds wel een statement. En dat kan zijn eigen leven gaan leiden. Maar anderzijds: foutjes maken maakt je wel menselijk. En concurrenten lezen ook mee. Ik heb wel eens een link met een filmpje over een speurtocht door Amsterdam geplaatst. Drie dagen later had een concurrent ineens dezelfde speurtocht in de aanbieding.”

 

Je moet weten wat je doet dus, ook op Twitter. @Puur deelt haar wijsheid onder andere hier.

 

Danny Verhoeven (@dannyverhoeven) van Starting Business is nog maar een jaar actief op Twitter maar bouwt zeer actief aan zijn snel groeiende twitterstatus. Dat terwijl hij er met de haren bij gesleept is: “Ik ben er even tussenuit geweest omdat ik weinig Nederlandse Twitteraars vond die ik wilde volgen. Toen een aantal collega-ondernemers besloot te twitteren ben ik er zelf ook weer mee aan de slag gegaan.”

 

Inmiddels heeft hij het medium goed onder de knie. Op vaste tijdstippen ruimt hij tijd in om op Twitter actief te zijn. Hij looft de promotionele kansen op Twitter. “Allereerst kun je veel leren van andere ondernemers, maar je kunt ook met iedereen de dialoog aan gaan zodat je er achter komt wat er speelt in de markt. En er is het virale: wanneer je een kwalitatief goede tweet plaatst kunnen anderen dat overnemen (retweeten), waardoor je veel kwalitatief goede bezoekers naar je website trekt.”

 

Op de vraag wat hij concreet aan het medium heeft gehad antwoordt hij: “Recent ben ik in contact gekomen met @ArjanvanBijnen die mij interviewt voor Sprout.” Lollig, maar daarom niet minder waar. Verder vindt ook hij dat Twitter geen doel, maar een middel is. Wel leidt het voor hem tot een ‘hogere klanttevredenheid, meer kennis, nieuwe samenwerkingsverbanden en interessante ontmoetingen’. Verhoeven heeft een aantal tips om meer gerichte followers te krijgen. Die willen we u natuurlijk niet onthouden. Ze staan hier.

 

Jan-Willem Alphenaar (@jwalphenaar) kennen we onder andere van DSBTheMovie, een crowdsourcingproject dat een film moet opleveren over de ondergang van de Dirk Scheringa Bank. Zijn tweets over dit project hebben een belangrijke rol gespeeld bij de realisering ervan. “Via Twitter zijn mediadeals en andere samenwerkingen tot stand gekomen. Zo zijn alle inzendingen voor de soundtrack van de film te danken aan contacten met twitterende musici. Daarnaast word ik veel voor interviews gevraagd via twitter. En ik ben door het Eindhovens Dagblad gevraagd om een week als gastblogger mijn dagelijkse beslommeringen neer te zetten.” Zoals eigenlijk dit hele artikel zelf al bewijst: geen zichzelf respecterend journalist kan tegenwoordig nog om Twitter heen. Het medium is dan ook ideaal om met de mainstream-media in contact te komen.

 

Overige tips van Alphenaar:

  • gebruik het principe #durftevragen, hierbij stel je een concrete vraag met daarachter #durftevragen. “Je krijgt bijna altijd wel een reactie waar je iets aan hebt.”

    Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



    Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Gebruik Tweetdeck: dit maakt je twittergebruik overzichtelijker.

  • Tweet met mate: “Je kunt het vergelijken met af en toe een praatje maken met collega’s. Je moet niet de hele dag achter Tweetdeck zitten en de hele stroom aan berichten lezen.”