Vooral bij het werven van personeel (50 procent gebruikt social media) en het samenwerken met andere bedrijven (44 procent) is het verschil met de rest van de EU groot, bericht het statistiekenbureau.
In 2013 gebruikte 27 procent van de bedrijven in Nederland blogs of microblogs als Twitter. In de EU als geheel ligt het gemiddelde op slechts 10 procent.
46 procent van de Nederlandse ondernemers had in 2013 een account bij een netwerk zoals Facebook of LinkedIn. In 2012 was dit nog 35 procent.
Voor het eerst
Eén op de tien bedrijven is in 2013 dus voor het eerst actief geworden op een sociaal netwerk, benadrukt het CBS. Ook het uitzenden van video’s en foto’s op websites als YouTube is met een percentage van 23 procent populair (23 procent). Wiki’s werden minder vaak gebruikt (7 procent).
ICT-bedrijven gebruiken social media niet geheel toevallig het vaakst (81 procent), gevolg door de horeca en zakelijke dienstverleners. Vervoerders (31 procent) en bouwbedrijven (36) laten Twitter en Facebook vaker links liggen.
Imago
Zowel in Nederland (76 procent) als in de EU gebruiken de meeste bedrijven social media om het imago van het bedrijf te boosten en om producten aan te prijzen.
Een op drie bedrijven blijkt een social mediabeleid te hanteren, bijvoorbeeld dat niet iedere medewerker namens het bedrijf berichten mag tweeten. In 2012 had nog maar een op de vier bedrijven zulke richtlijnen.
Zie ook:
LinkedIn-tips voor ondernemers
Zo wordt jouw bedrijf succesvol op Facebook
10 veelgemaakte fouten op Twitter
10 social media-blunders
CoolBlue heeft beste Facebookpagina van Nederland
Delen heeft de toekomst