Het businessplan van oprichtster Marina Tognetti komt neer op het volgende: via Myngle kunnen mensen die een taal willen leren gekoppeld worden aan (amateur-)docenten die de taal willen onderwijzen. Afrekenen gaat via Paypal, de lessen worden gegeven via Skype en gebruikers kunnen de docenten beoordelen op hun kwaliteit.
De jury van de European Venture Award zagen dat wel zitten en beloonde Myngle met de prijs voor de meest veelbelovende ICT-onderneming. Onlangs won de onderneming ook de Innovation Awards 2008.
Marketing
“We scoren maar íets boven het gemiddelde in termen van concurrentieverhouding omdat we geen gepatenteerde technologie hebben. Maar we weten ook dat onze kracht vooral in de marketing zit”, vertelt Tognetti aan Emerce.
Een onderdeel van haar marketingplan betreft de site zelf: die zal in 2009 in verschillende lokale varianten worden gelanceerd. Nu is Myngle er alleen in het Engels. “Ik geloof sterk in een lokale benadering.” Daar heeft Tognetti een punt. Het gebrek aan een lokale benadering wordt vaak genoemd als reden dat Hyves het in Nederland van bijvoorbeeld Facebook wint en dat Yahoo het moet afleggen tegen Google.
Ook offline gaat Myngle stevig inzetten op marketing: “In mijn tijd bij Sara Lee en Procter & Gamble heb ik gezien wat de waarde van offline marketing is; meer in het bijzonder promoties. Door ons te tonen op beurzen in binnen- en buitenland willen we mensen bekend maken met Myngle. We gaan de try outs stimuleren.”
Toch blijft ook de vanzelfsprekendste marketingtechniek in het geplande arsenaal: “Natuurlijk passen we ook grootschalige zoekmachinemarketing toe.”