Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Modelrecht in de praktijk

Bewegingstherapeut Jako Tom heeft een ergonomische zwabber uitgevonden. Maar hoe moest hij zijn ontwerp beschermen tegen copycats? "Het krijgen van een octrooi kan jaren duren."

 

Een klassiek ondernemersverhaaltje: bewegingstherapeut Jako Tom kwam bij veel bedrijven op bezoek en zag dat de schoonmaakploegen alleen onder stellingen konden zwabberen door hun rug verkeerd te belasten. “Ik ging op zoek naar een oplossing hiervoor, maar niemand bleek die te bieden. Toen ben ik zelf aan de oplossing gaan werken.”

 

Het is een romantisch beeld: in zijn garage ging Tom aan de slag met oude verwarmingsbuizen en een geleend buigijzer. Het resultaat werd zijn ‘ergonomische stelling zwabber’, een soort kruising tussen een zeis en een traditionele zwabber.

 

Bescherming

Om zijn uitvinding te kunnen vermarkten vroeg Tom octrooi aan. Dat ging niet vanzelf “Wat een gedoe zo’n octrooi! Het kost duizenden euro’s en je moet jaren wachten tot je met je product aan de slag mag gaan. Dat was het mij niet waard.”

 

Syntens adviseerdeTom zijn ontwerp vast te leggen volgens het modelrecht. “Dat kostte slechts 250 euro, en ik ben er nog geen dag aan kwijt geweest. Het grootste voordeel is dat ik meteen kon beginnen met het laten zien en het verkopen van mijn zwabber.”

 

Technisch ontwerp

Aangezien Toms zwabber een technisch ontwerp is, zou hij strikt genomen toch een octrooi nodig hebben. Hij haalt er zijn schouders over op. “Wie een paar hoeken verandert heeft een ander ontwerp dat niet door het modelrecht wordt beschermd. Maar dat geldt ook als je een octrooi hebt. De toekomst moet uitwijzen of ik nu voldoende bescherming heb.”

 

Volgens Tom is er voldoende vraag naar zijn uitvinding. Tot nu toe heeft hij de zwabbers direct geleverd aan (schoonmaak)bedrijven. Maar het ziet er naar uit dat de handel in zijn product binnenkort uit handen kan geven: “Ik ben in gesprek met twee groothandels. Waarschijnlijk komt het gewoon in het productassortiment van een bedrijf dat schoonmaakartikelen produceert.” Niets staat echter vast. “Als het niet op die manier lukt, ga ik de uitdaging aan om het zelf op de markt te brengen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer over het modelrecht leest u in het artikel ‘Leg uw ideeën vast’.